View : 21 Download: 0

기혼 여교사의 이중역할에서 발생하는 갈등에 관한 연구

Title
기혼 여교사의 이중역할에서 발생하는 갈등에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE MULTIPLE ROLE CONFLICT OF MARRIED WOMEN TEACHERS
Authors
이원표
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
기혼 여교사이중역할갈등MARRIED WOMEN TEACHERS
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
오은경
Abstract
한국의 전통적인 사회 규범을 포함한 가부장적 사회에서의 여성의 역할은 소극적이고 의존적이며 여성의 활동무대는 가정속에 제한되어 있는 것이 특징이다. 그러나 근대 여성의 사회 활동 참여가 활발해짐에 따라 여교사의 수가 급증하였으며 특히 기혼여교사들은 가정인으로서의 역할수행 의무에 교사로서의 역할 수행 의무가 가중됨으로서 이중의 짐을 지게 된다. 본 논문은 기혼 여교사들이 학교와 가정에서 경험하게 되는 이중 역할 갈등을 알아내고 그 해결 방안을 모색하고자 했다. 이런 목적하에 다음의 두가지 영역을 중심으로 기혼 여교사의 이중 역할 갈등을 조사하였다. 첫째, 교수·연구, 학생지도, 사회적 관계 등 학교내에서의 역할과 둘째, 자녀 양육·가사 관리·사회적 관계등 가정에서의 역할이다. 이에 덧붙여 이중 역할 갈등의 해소 방법에 대하여 조사하였다. 본 논문은 문헌 연구와 조사 연구를 병용하였는데 조사 연구는 서울시내 초·중등학교의 기혼 여교사 600명을 무선 표집하여 질문지를 보냈다. 그 중 561명(93.5%)이 응답해 주었고 자료처리가 가능한 답안지는 554부였다. 응답지의 결과는 백분율로 처리 하였다. 통계적 검증은 0.05와 0.01의 수준에서 X^(2)검사를 하였고 각 영역별 문항은 41문항이며 연령·학교급별·자녀수의 변인에 따라 비교하였다. 조사 결과는 다음과 같다. 1) 기혼 여교사들은 시간이 부족하여 교재 준비 및 전문 분야의 독서는 가끔 틈을 내어 하는 정도이지만 교실에만 들어가면 집안일 다 잊고 수업에 충실한 경향이다. 2) 기혼 여교사들은 교직을 좋아하지만 너무 힘들어 그만두고자 하는 정도가 전체 기혼 여교사의 3분의 1정도이다. 3) 승진에 대해 대부분의 기혼 여교사들은 개인차를 인정하고 있고 특히 중학교에서는 승진에 대한 관심이 적으나 현직 연수에 대하여는 전체 교사의 과반수가 꼭 받고자 한다. 4) 기혼 여교사들은 남교사보다 학생들을 더 잘 이해하고 있는 상태이고 초등 기혼여교사의 대부분이 남교사보다 더 학생을 잘 이해하고 있다고 인정했다. 5) 기혼 여교사들은 사회적 지위에 대한 갈등이 거의 없었고 고교에 재직중인 기혼 여교사중에는 다소 남교사에게 무시당한다고 생각했으나 국민학교에서는 매우 인정받는 편이었다. 6) 20대의 기혼 여교사가 이중역할에서 오는 갈등이 가장 심하다. 7) 기혼 여교사들은 가사 보조자가 대부분 있었고 가사를 돌보아 줄 사람이 없을 때 젊을수록 남편의 도움을 많이 받으며 20대와 30대의 경우 남편이 도와주는 가사는 아이보기가 많고 40대·50대에는 집안 청소 또는 설거지가 빨래나 장보기보다 많으며 남편의 태도는 20·30대에서는 기꺼이 하고 있는 상태이다. 8) 기혼 여교사들은 가사 부담을 줄이기 위하여 젊은 층에서는 학교근처의 탁아소 및 유아원 시설을 원하고 연령이 높을수록 식생활 패턴의 간소화를 그리고 자녀가 많은 층에서 온 가족의 가사 역할분담을 주장하고 있다. 9) 기혼 여교사들은 집안 어른들이 많이 이해해주시며 고부간의 문제에서도 학교에 나옴으로서 잠정적으로 피하는 경우가 많고 젊은 층에서는 학교를 그만두었다가 다시 복직되기를 원하고 있으므로 교육 행정 체제에 대한 기대를 해본다.;Women's role in a patriachal society like traditional Korean society is characterized by being passive and dependent, and their activities are confined to the inside of home. Recently, however, increasingly a large number of women are assuming heavy burdens as working wives/mothers. In special, those married women who have higher professional jobs are suffering from difficulties between roles as a professional and as a housewife. The purpose of the study was to investigate the intensity of inter-role conflict of married women teachers that caused from multiple roles at school social system and at family social system, and to clarify what the proper resolution may be. In the study, related literature was reviewed and field survey was performed through questionnaire. A questionnaire consisting of forty-one items was organized under the following areas. 1) The professional roles in school social system : instruction, student control, the social relations. 2) The familial roles in family social system : child-care, house-keeping, social relations. 600 teachers were randomly sampled from elementary schools, junior and senior high schools in Seoul city from which a response rate of 93.5% was obtained the final sample included 554 teachers. The major findings are as follows. 1) Most of married women teachers think their teaching job is in general a prestigeous one with relatively high social recognition. 2) Differencies in role conflict of married women teachers were noted due to different ages and numbers of children they have. 3) The serious problems married women teachers feel in performing the professional roles are the shortage of time to study and child-rearing and to secure a domestic helper. All these problems are originated from their multiple role. 4) A new kind of family system with redefined roles may help solving their problems. In special, it is significant that married women teachers should have correct understanding and view of value of role of herself as professional.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE