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水墨畵의 現代的 技法 摸索

Title
水墨畵의 現代的 技法 摸索
Other Titles
(The) study on modern techiques in india-ink painting
Authors
李鎬珣
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
수묵화현대적기법india-inkpainting
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규선
Abstract
傳統的 繪畵樣式인 수묵화는 오늘날에 이르러, 現代的인 造形으로 나아갈 수 있느냐하는 窮極的인 問題를 안고 있다. 이러한 間題는즉 繪畵가 본디 歷史의 潮流와 時代的 狀況을 反映하는 屬性을 지니고 있는 바, 수묵화 역시 기존의 樣式을 계승하면서 한편으로는, 새로운 造形의식으로 再構成 되어야 한다는 것을 意味한다. 여기서 '새로운 造形意識의 再構成'이란 곧 現代化된 生活을 바탕으로 생겨나게 되므로 이에 美를 觀照하는 方法이나 美를 해석하는 感覺 또한 現代的이어야 한다. 本人의 作品은 傳統的 양식인 水墨을 매재로 하여, 전래의 소재나 觀念에서 벗어난 現代的 造形意識으로서의 個性있는 表現 技法을 使用하는 데 중점을 두고 硏究하였다. 그리하여 이러한 作品을 통해 本人은 觀念的 樣式을 한 단계 벗어난 現代的 造形 技法수용을 위해 여러가지 實驗的 硏究를 통해 現代 수묵화의 새로운 方向을 摸索하고자 하였다.;India-ink painting, which is traditional drawing method, faces an ultimate problem of wether it can develop into modern plastic today. Since painting has a nature of adapting to historic current and periodic circumstances, this problem means that india-ink painting also should sucess existing style and at the same time should be reformed with new plastic consciousness. Here, since the reform of new consciousness of plastic starts on the basis of Modernization of life, the method of enjoying and analizing "beauty" should first be modernized. In my works, I tried to show originality in expressing technique as Modern plastic consciousnes. Its medium is india-ink which is traditional style. Through these works, I tried to step out of ideological method and tried to find new method for modern india-ink painting through ideological studies.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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