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동화의 전달양식에 따른 유아의 이해도 연구

Title
동화의 전달양식에 따른 유아의 이해도 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE LEVEL OF COMPREHENSION OF NURSERY STORIES BY INFANTS THROUGH SELECTED MEANS OF COMMUNICATION
Authors
曹榮美
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 교육심리학과
Keywords
동화전달양식유아이해도
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황응연
Abstract
본 연구는 동화의 전달양식에 따라 유아(幼兒)의 이야기에 대한 이해도에 차이가 있을 것인가 하는 점을 살펴보았다. 기본가정은 전달양식에 있어, 직접구연 방법이 녹음기를 이용하는방법보다, 또 감정이입지시를 하는 것이 감정이입지시를 하지 않는 것보다 더 높은 이해도를 나타낼 것이라는 점이다. 평균 4년 6개월 연령의 아동 40명이 과천에 있는 Y유치원에서 표집됐으며, 이들은 성별, 월령별, 생활환경별, 유치원에서의 활동정도별로 각 조건에 10명씩 배당되었다. 도구로는 유치원 교사의 추천으로 피험아동들이 아직 접하지 않은 창작동화 2편을 선정하였고, 이해도 평가를 위해 이야기 전체 흐름 파악에 대한 11개의 질문사항을 작성하였다. 실험자는 피험아동을 개별적으로 만났으며 직접구연과 녹음기 사용변인, 감정이입지시와 감정이입지시를 하지 않는 변인으로 2×2 design의 조건에 따라 동화를 들려주었고, 이야기 종료시, 이해도 평가 질문을 하여 반응을 적고, 5점척도 평가 기준에 따라 평정하였다. 자료는 각 조건별로 평균과 표준 편차를 구해 t-검증하였다. 연구결과는 직접구연의 경우 녹음기 사용시보다 높은 이해도를 나타냈으며, 감정이입지시를 한 경우 감정이입지시를 하지 않은 경우보다 높은 이해도를 나타냄으로써 유의한 차이를 보였다. 따라서 직접구연을 하면서 감정이입지시를 할 경우 피험아동들은 이야기를 가장 잘 이해한 것으로 해석되며, 반면 녹음기 사용시 감정이입지시를 하지 않은 경우에는 가장 낮은 이해도를 보였다. 한편 직접구연시 감정이입지시를 하지 않은 경우와 녹음기 사용시 감정이입지시를 한 경우 사이에는 이해도에 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과 미루어 보아 유아에게 동화를 들려줄 때는 직접 구연을 하는 것이 보다 바람직하며, 아울러 감정이입지시를 해주는 것이 유아의 초기발달에 긍정적인 영향을 줄 수 있다고 본다.;This study is intended to explore the possible differences that may aries in the comprehension of nursery stories by infants following the application of different means of communication. The basic purpose of this study is to determine whether better comprehension results from the direct descriptive method and the empathy instruction method, compared to the use of a tape recorder and the non-empathy instruction method. For this study, a total of 40 subjects, averaging four and half years of age, were randomly selected from a kindergarten in Kwachon. They were then placed in a group of 10, according to their sex, age, living conditions, and activities in the kindergarten. For the testing instruments, two creative stories, as recommended by the teacher which had not previously been presented to the subjects, were selected. Eleven questionnaires were used to avaluate the subjects level of comprehension of main point of the stories. The experimenter interviewed the subjects individually. The stories were presented to the subjects under the conditions of a 2×2 design, i.e. the direct descriptive method and the use of a tape recorder both with and without the empathy instruction method. After hearing the stories, subjects' responses to the questionnaires were recorded and were evaluated in accordance with a five-point scale. The statistical materials included the average of each group and a T-test analysis with standard deviation. Results indicated significant differences in that the direct descriptive method imparted a higher degree of comprehension than the use of a tape recorder, and the empathy instruction method was superior to non-empathic instruction. Hence, when the direct descriptive method is applied together with empathic instruction, the subjects demonstrated the highest level of comprehension. The lowest level was demonstrated when a tape recorder was used without empathic instruction. There was, however, no significant in comprehension levels between the method of direct description without empathic instruction, and the use of a tape recorder coupled with empathic instruction. The results of this study, accordingly, suggest that most positive effect in the early stage of infants' development may be achieved when nursery stories are presented to the infants through the direct descriptive method together with empathic instruction.
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