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역사교육에서의 인터넷 활용방안 : 중학교 사회의 세계사 부분을 중심으로

Title
역사교육에서의 인터넷 활용방안 : 중학교 사회의 세계사 부분을 중심으로
Authors
박민정
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 교육 테크놀러지의 발달로 인하여 교육 환경이 점차 교사 중심에서 학습자 중심으로 변화되어 감에 따라 교사는 종래의 일방향적 주입식 교육에서 탈피하여 교육의 수요자인 학습자의 능동적 참여가 이루어지는 쌍방향적 학습을 수행하여야 하게 되었다. 특히, 역사적 사고력의 신장 을 교육 목적으로 하는 역사과목에서는 교과목의 특성상 학습 목표의 달성을 위해서 학습자의 능동적인 참여가 필수적으로 요구된다. 그렇다면, 어떤 형태의 교수-학습 방법이 학습자의 흥미와 동기를 유발하고 수업과정에의 능동적인 참여를 이끌어낼 수 있을까? 선진국의 교육 여건과 비교할 때 아직도 고밀도 학급이라는 열악한 우리의 교육 환경에서도 가능할 수 있을까? 혹시 새로운 학습도구로서 부각되고 있는 인터넷을 통해서 그 해결책을 찾을 수는 없을까? 본 연구에서는 수업보조도구로서 인터넷을 활용하는 것이 학습자의 흥미를 유발하고 쌍방향적인 역사수업을 가능하게 하여 역사교육의 목표달성에 효과적임을 보이고자 하였다. 또한 인터넷을 이용하여 교사들 간에 다양하고 유용한 수업 자료를 효과적으로 공유할 수 있음을 보이고자 하였다. 이러한 가설의 검증을 위하여 먼저 선행연구를 통해 인터넷의 교육적 기능을 살펴보고, 이를 바탕으로 중학교 사회과정 중에서 메소포타미아 문명 , 로마의 문화 , 산업혁명 내용에 관한 인터넷 활용 수업 모형을 개발하였다. 다음, 2단계에 걸쳐 실험 연구를 실시하였다. 제1단계의 실험에서는 인터넷을 활용한 역사수업모형을 본 연구자와 동료교사가 실제 중학교 사회 수업에 적용해 보았고 제2단계의 실험에서는 본 연구자의 수업용 사이트를 실제로 월드와이드웹 상에서 운영하면서 현직교사를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 학생들은 인터넷을 활용한 역사수업이 기존의 수업에 비하여 매우 흥미 있다고 인식한다. 둘째, 역사수업에서 인터넷의 활용이 수업내용에 대한 학생들의 이해도를 높여줄 수 있으며 개별학습 환경을 구현할 수 있다. 셋째, 역사수업에서 인터넷을 활용하여 학생들의 실제 수업 또는 가상교실에의 능동적인 참여를 보다 활발히 이끌어 낼 수 있다. 넷째, 본 연구자의 인터넷 수업용 사이트가 학교 현장의 역사수업에서 다른 교사들에 의해 유용하게 이용될 수 있다. ; Due to the recent changes in educational technology, more emphasis is put on the roles of students than in past. Rather than the traditional one-way teaching method, teachers are encouraged to teach in interactive method. And students are also expected to take active part in class activities in order to achieve their educational goals. This is especially true in the case of history class, in which the main goal is to develop and cultivate historical thinking skill. Then, how can teachers motivate students and make them eager participants in classroom activities? Is it possible in our frustrating educational environment? If possible, in what way can it be executed? This thesis addresses these questions, and suggests that the Internet is one of the most effective tools available to make interactive teaching and learning possible in history class. It also shows that the Internet provides the wonderful platform on which teachers can share and exchange information among themselves. In order to find out whether these views make sense in our educational environments, specifically in history class of Middle School, the author first created a series of web sites on Mesopotamia, Roman World, and the Industrial Revolution for classroom use. Then, to determine how effective these sites are, they were incorporated in actual classes taught either by herself or by the other teacher. The author also surveyed history teachers to find out their opinions about these sites. This study obtains the following conclusions. First, the majority of students show greater interests in the internet-assisted class than in the conventional class of one-sided lecture. Secondly, with the use of Internet may students achieve higher academic standards, than in conventional methods. Thirdly, students participate more actively in class, either real or virtual. Last, most teachers agree that the web sites constructed and maintained by the author may be effectively applied in their own history classes.
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