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중학교 학습자의 자기 주도적 듣기학습 연구 방안 : 상위인지전략을 중심으로

Title
중학교 학습자의 자기 주도적 듣기학습 연구 방안 : 상위인지전략을 중심으로
Authors
서연재
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
과거 외국어 교육에 있어서 듣기는 단순히 목표언어에 노출되는 것만으로도 충분하다는 잘못된 인식에서 읽기나 말하기 등 다른 언어기능에 비해 연구 분야에서 상대적으로 소홀히 다루어져 왔고, 청자가 발화의 속도나 내용을 통제 할 수 없다는 제약 때문에 많은 외국어 학습자들이 곤란을 겪는 부분이기도 하였다. 또한 현 교육 현장에서 이루어지고 있는 듣기학습조차 교사에 의해서 들려주는 듣고 반복하기 중심의 단순한 수동적인 수업형태로 이루어지고 있으며, 진정한 듣기이해 보다는 듣기점수를 향상시키기 위한 시험 전략을 가르치는 데 치중하고 있다고 해도 과언이 아니다. 따라서 본 연구의 목적은 자기 주도적 듣기학습을 통해 학습자로 하여금 앞으로 나올 내용을 예측하게 하고 들은 내용과 자신의 배경지식을 연결지으며, 필요한 정보와 불필요한 정보를 구분하는 능력과 함께, 스스로 학습을 계획, 목표를 세우며, 마지막으로 자신의 학습의 성취도를 스스로 평가함으로써 학습자 중심의 듣기학습이 이루어질 수 있도록 하는 데 있다. 또한, 이러한 방법이 중학교 초기 영어학습자들의 듣기능력에 어떠한 영향을 미치는 지, 그리고 자기평가가 현 교육현장에서 교사에서 학생으로 일방적으로 이루어지고 있는 교사 평가에 대한 대안적인 평가로서 어느 정도 작용할 수 있는가를 알아보는 것이 본 연구의 목적이라고 할 수 있다. 이에 따라 상위인지전략을 중심으로 한 자기 주도적 듣기학습은 초기 영어 학습자인 중학교 1학년 학생들을 대상으로 10주간 실시되었으며, 실험집단에게는 듣기노트를 사용한 자기 주도적 듣기학습 훈련과 자기평가가 이루어졌고, 통제집단에게는 기존의 전통적인 듣기학습이 이루어졌다. 실험집단과 통제집단에서 이루어진 듣기수업 방식은 서로 달랐지만, 듣기 수업에 사용된 교재와 시간들은 모두 동일하였다. 본 실험연구를 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 능동적인 자기 주도적 듣기학습은 실험 집단과 통제 집단의 듣기 능력 향상에 있어서 유의한 차이를 보이지 않았다. 이는 학습전략 훈련이 학습능력의 향상을 가져온다는 종래의 결과와는 다른 결과를 보인 것으로 학습전략을 훈련하기에는 10주라는 실험기간이 너무 짧았고, 듣기경험이 거의 없는 중학교 1학년 초기 영어학습자들에게 전략훈련의 난이도가 높게 느껴진 탓으로 여겨진다. 그러나 자기 주도적 듣기학습은 기존의 느린 속도보다는 빠른 속도의 정상 속도 듣기 능력 평가에서 더 긍정적인 영향을 미쳤다. 따라서 자기 주도적 듣기학습이 충분한 시간적 여유를 가지고 다양한 수업방법을 통해 실시될 경우, 학습자들에게 좀 더 도전적인 과제라고 할 수 있는 정상속도의 듣기학습에 효과적으로 작용할 것으로 보인다. 둘째, 자기 주도적 듣기 학습에 있어서 자기평가지 점수와 듣기점수 사이에는 유의한 상관관계가 나타났다. 그러므로 자기평가는 초기학습자들이라 할지라도 자신이 스스로 학습을 평가하고, 계획할 수 있게 하며, 스스로 학습에서 어려운 점을 파악하게 함으로써 학습에 대한 정보를 제공할 수 있고, 교사평가에 대한 대안적인 평가로서 역할을 할 수 있음을 시사하였다. 마지막으로, 자기 주도적 듣기 학습은 학습자들의 듣기에 대한 흥미도에 긍정적인 영향을 미쳤으며 영어학습 태도가 긍정적이고 듣기학습 흥미도가 높은 학습자일수록 학습을 계획하고, 평가하는 상위인지전략을 더 많이 사용하는 것으로 드러났다. 따라서 교사는 듣기수업에 있어서 학습자들의 흥미를 유발시키고, 듣기학습에 대한 자신감을 불러일으킬 수 있는 다양한 교재와 교수방법을 개발하여 학습자들이 능동적으로 학습을 계획하고, 다양한 전략을 선택, 사용할 수 있도록 도와주어야 할 것이다. 결론적으로 자기 주도적 듣기학습은 학교 현장에서 자칫 지루해질 수 있는 반복 중심의 듣기 학습에서, 학습자 스스로 학습을 계획, 조절, 평가할 수 있는 학습자 중심의 듣기 학습을 가능케 하며 듣기에 대한 흥미를 유발시킴을 알 수 있었다. 또한 신뢰도나 타당도 측면에서 자기평가가 교사평가에 대한 보충적인 평가방법으로 작용하는 데 문제가 없음을 보여주었다. 앞으로 진행될 7차 교육과정에서는 학생 개개인의 수준 차이를 고려한 단계형 수준별 수업과 동일 단계 내에서의 심화·보충형 수준별 수업을 권장하며, 과제 혹은 활동 중심의 수업 운영으로 학생들의 자기 주도적인 학습이 가능하도록 하고 있다. 따라서 앞으로의 향후 연구과제에서는 본 연구의 결과들을 토대로 학습자들의 듣기능력 수준에 따라 자기평가를 활용한 자기 주도적 듣기학습이 미치는 효과와 다양한 수업방법이 연구되어야 하며 대안평가로서의 자기평가가 현 교육현장에 어느 정도 자리매김 할 수 있는지에 관한 연구가 계속 이루어져야 할 것으로 보인다. 또한 듣기전략 훈련을 위한 다양한 듣기교재의 개발과 교수법의 개발도 함께 이루어져야 할 것이다. ; English listening comprehension did not receive as much attention as other language skills such as reading, speaking and writing. It was as well recognized that listening comprehension is the one area that learners most feel important in improving their listening ability regardless of their long endeavor to do so. We ve had the false belief that listening comprehension is the passive skills and it is only enough to be exposed to the target language. However, listening comprehension is the active, dynamic skill that requires learners to utilize their prior-knowledge and use physical context in order to comprehend the meaning of utterances. This study focuses on the active self-directed listening for learners to plan their own learning for themselves, to choose the appropriate listening strategies, and to monitor the learning process. These activities make possible for students to know what their strength and weakness are in learning process, and to develop the self-confidence of listening comprehension. The experimental groups and control groups of first year middle school students, who were divided into upper and lower levels respectively, participated in the experiment for 10 weeks. The experimental groups took part in self-directed listening activities which are composed of metacognitive strategies training such as Centering your learning , Arranging and planning your learning , Self-evaluating your learning , but the control groups didn t. Another materials, classroom activities, tasks were applied to both groups in the same way. After the 10-week experiment, the students in both groups were additionally interviewed about their interests for listening, the attitudes for learning English, and the use of metacognitive strategy. After the 10-week period, the major results are as follows: First, in the self-directed listening, there were no significant differences between the experimental and control groups. These results are different from the previous researches. Most of other studies treated the adult learner such as high school students or university students as subjects, and the period of strategy training was over the 12-week or one semester. Therefore, comparing with other studies, we can see that this experiment has been done in too short period, and its subjects are too young to be trained for the listening strategies. The first year middle school students was not previously exposed to English listening to a certain extent. The level of listening strategies seemed too difficult to their comprehension level. According to Oxford(1993), the effect of strategy training can be reduced in the case of the following: the short period of strategy training, inability to perform strategy task due to difficulty, the disintegration of strategy training with regular curriculum. Therefore, to improve listening ability in strategy training, instructors as well as learners should focus on the activities to reinforce the learning motivation, spare the enough experimental period, and adjust to the students of the appropriate level. On the other hand, the self-directed listening had more positive effects on the normal speed listening than the traditional slow speed listening. This result indicates that students use more metacognitive strategies in normal speed listening which is more challenging to them, and use their background knowledge actively to understand the meaning of utterances Thus, which have the various characteristics of natural utterances such as pauses, false starts, hesitations, and noises. although the difficulty of listening comprehension in normal speed is high, we ll be able to expect the positive effect through the self-directed listening based on the metacognitive strategies Second, in the self-directed listening, both upper and lower level students showed the significant correlation between self-evaluation and listening ability. That is to say, the higher the listening ability was, the higher the result of the self-evaluation was. This corresponds to the result of the other studies that showed the high correlation between the self-evaluation and the teacher s evaluation(Bachman & Palmer(1989), Blanche(1990)). This means that not only upper level students but also lower level students can recognize their competence, evaluate their learning process. Therefore the self-evaluation can be applied as the alternative testing method to teacher s assessment. Based on self-evaluation, students can recognize what their strength and weakness are, focus on the learning process, as well as product, and, after all, the learner-centered, self-directed learning can be done. Third, the self-directed listening had a positive effect on the interests of listening comprehension. As the interests of the listening comprehension was becoming higher, students used more metacognitive strategies. This means that the self-directed listening provides the confidence of listening to the students and make the learner-centered listening possible by planning, arranging, evaluating their own learning for themselves. Based on these results, further research is needed. Additional research on the self-directed listening needs to be conducted according to the various English proficiency levels, e.g. high school and college students, and the appropriate and authentic listening materials should be developed. Also, Self-evaluation as alternative assessment should be supplemented with standardized criteria with high validity to be applied to real English classrooms in Korea.
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