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동, 서양 드로잉의 통합적 방법을 통한 인물 표현

Title
동, 서양 드로잉의 통합적 방법을 통한 인물 표현
Authors
김현성
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 미술학부한국화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리가 사는 지금의 세계는 정보의 물결 속에서 항상 새로운 것들을 만들어내고 창조해 나간다. 이런 흐름들은 예술에 있어서도 예외일 수 없어서 동, 서양을 구분하던 문화적 코드는 점차 사라지게 되었다. 이에 따라 과거에 사용되던 묵시적이거나 규정된 약속들은 언어를 필두로(그 뜻과 사용에 있어서), 확장과 축소 심지어 변화에 이르기까지 그 양상들이 다양하게 나타나고 있따. 예술가들도 여기에 동참해 각 영역을 넘나드는 활동으로 자신의 세계를 넓히고 있다. 하지만 예술에 있어서 그런 변화의 양상을 연구해 보면, 그 표현 방법의 다양성이 확대된 만큼 표현의 소재가 가지는 변화는 크지 않다. 예술작품이란, 시대에 따라 변화하는 새로운 시각이 더해져 만들어지는 일종의 변이이기 때문이다. 예술자체가 그 시대의 산물이고, 시대를 떠나 모방된 예술이란 한 낱 껍데기에 불과하기에 생기는 현상들이다. 그 시대를 사는 작가의 눈으로 재해석 되어지고 고찰된 산물만이 진실된 의미의 예술작품으로 보는 이에게 감동을 주고 자신의 역할을 다할 수 있기 때문이다. 따라서 진정한 예술가의 임무란 대변자의 성격이 강한데 자신이 가진 도구를 통해 내적인 재해석을 거쳐 보는 이에게 제공하는 것이라 생각한다. 여기서 예술과 사회 그리고 사람간의 관계가 생겨 난다고 생각한다. 필자는 예술에 대한 이런 기본적인 생각을 바탕으로 해 본인이 연구한 과제를 중심으로 그 내용을 고찰해보고자 한다. 첫 번째, 이론적 연구에서는 과거의 드로잉 개념을 알아보고 현대에 새롭게 조명된 드로잉의 위치를 확인해보고자 한다. 위의 언급처럼 시대에 따라 다르게 발전하는 드로잉에 대한 표현양식의 변화를 구체적으로 다루고, 이런 변화된 현대 드로잉의 개념을 동양화적 이론과 시각으로 비교 분석해 보고자 한다. 동양화에서 볼 수 있는 선과 여백, 기의 리듬, 기운생동(氣云生動)등은 서양의 사상과 합일 할 수 있는 사상이 있고 시대와 문화의 차이에도 불구하고 한결 같은 모습을 보여주는 확고한 예술의 개념들은 존재하기 때문이다. 두 번째, 장에서는 본인 작품의 주제인 인물에 대해 다루고 있는 장으로, 인물이 가지는 소재로써의 역할과 여기에 본인의 개인적 견해를 더해 연구해 보고자 한다. 예술이란 경험과 생각, 그리고 상상 속에서 발현되는 것으로 개인적 경험은 필수적이고 또, 그것을 기반으로 재해석 되어진 것들만이 표현의 진실에 조금이나마 근접할 수 있다고 생각한다. 이런 측면에서 개인적 사유를 더해 소재로써 인물을 선택한 이유와 화면구성의 필연성 등을 연구해 본인이 이런 견해들에 얼마나 근접하고 있는지 고찰해 보고자 한다. 여기에 표현소재뿐만 아니라 그 방법 역시 중요하기 때문에 내용과 형식의 적절한 조화를 생각해보고 그 형식이 적절히 사용되고 있는지 검증해 보고자 한다. 마지막 장에서는 위에 언급하고 고찰한 내용들이 실제의 화면에선 어떻게 이루어지고 있는지 본인의 대학원 기간 중에 제작된 9점 작품을 기초로 ?좁?해 보고자 한다. 결과적으로 본인은 이 논문을 통해 작업의 배경과 방향을 알아보고 새로운 시각의 확장을 통해 앞으로의 작업에 긷반으로 삼고자 한다. ; The world we are living is always making and creating new things with plenty of information. This kind of trend can t be an exceptional in art. So the cultural code which is distinguishing the East and the West is gradually disappearing. Under the present situation, the custom or regulations that are used to in the past are making the various aspects of expression through the ways of enlargement, reduction, and even transformation with the starting of languages(usage&meaning). As joining in this trendm artists are enlarging their freedom of expression as breaking the boundary. But, when it comes to research the aspect of variety in art, Even though the variety of expression is enlarged, the subject matters don t be shown big changes. As work of art, itself, is a kind of transformation that is added new concept according to the period. Art, itself, it is the products of period and only the meaningless copies if the period doesn t be reflected. So only the work of art re-established and examined as the eyes of artists are living in the present gives deep impression and fully understanding to the audience. What the true artist is a kind of representative who offers individual opinion through the inner re-established thought. So here we can finde the relationship among art, society and human beings. On the basis of this upper mentioned explanation, I re-examine my work of art. In the first chapter, I theoretically introduce the concept of drawings under the present situation. It deals with expression of drawings that are changed according to the period and compares and analyzes the concept of present changed drawings as an Oriental painting s theory and piont of view. Lines, space and rhythm if spirit, which are seen in the Oriental paintings have much room for being united with Western thought and exists strong and constant artistic concept in spite of difference of period and culture. In the second chapter, I deal with human figures as and expressional subject matter and make a study for role of figures as a subject matter with adding personal reason. Art, itself, is a result comes from experience, thought and imagination. Personal experience is essential in art. So only the art of work re-established on the basis of upper mentioned four conditions is getting close the truth of expression. So as these concepts, I make a study how I am getting close as following subjects as the way of arrangement: The reason why I choose the figures as a subject matter added personal reason and the necessity about painting s construction. As not only the subject matter of expression but also ways of expression are important, I am considering the proper combination between contents and forms and confirming how forms are using appropriately. In the last chapter, I am going to re-examine how the upper mentioned theory applies to the real drawings through 9 art of work which are completed in the graduate school. In conclusion, I intend to know the background and way of work through the paper and make the basis with the enlarged new point of view.
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