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寫意的 정물화

Title
寫意的 정물화
Authors
성인제
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 미술학부한국화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
개인의 사상이나 성향은 그가 속한 사회의 사상적 원류에 의해 기본적인 토대가 형성되고 한 개인의 관념, 즉 감정이나 상상력은 그의 기질(氣質)을 통해 비로소 작품상에 표현된다. 기질은 예술가의 개성이다. 예술가의 작품에는 그가 속한 사회의 특수성과 고유성이 드러나며 또한 드러내야 한다. 따라서 한국에서 나고 자란 본인의 작품에는 자연스럽게 한국적 감성이 드러날 것이며 또한 그러기를 바란다. 동양사상에 바탕하고 있는 동양화는 서양에서 들어온 회화와는 구별되는 오랜 전통을 가진 우리 고유의 미술로 정신성을 중요시하는 예술이다. 사물의 형태보다도 그 내용과 정신을 그려내는데 치중하는 사의성(寫意性)은 동양 예술 전반을 아우르는 태도로, 본인이 사물을 그릴 때 사물의 겉모습을 중시하기보다는 감정을 이입시켜 간략하고 함축적인 선으로 표현하는 것을 대상의 본질을 취하려는 잠재된 사의성의 발현이라 본다. 아른하임이 말하는 이형동질(異形同質) 이론으로 설명한다면 예술가의 표현은 그의 마음과 표현의 관계가 이형 동질임을 설명할 수 있어야만 한다. 이형 동질론의 중요한 관점은 마음의 상태와 그의 조형 언어는 형태는 다르지만 동질성을 가지고 있다는 개념에 따라 작가와 작품은 하나가 되어야 한다. 그러나 서구 조형 미술의 흐름을 항상 주시하면서 자료를 수집하여 그 자료에 의해 자신의 조형 언어를 표현하는 사람들은 이형 동질이 아니므로 작가와 작품은 결코 하나로 일치할 수 없다. 즉 인간 가치와 미적 가치가 동일하지 않다는 것이다. 그래서 이형 동질로 설명할 수 있는 예술가는 그의 예술에 대하여 주재자가 되었다고 설명할 수 있다. 예술가는 자신 주변의 것들에 항상 주의를 환기시키므로 일반 사람들이 미처 발견하지 못하는 미감을 표현하고 제시하여 왔다. 동양과 서양의 모든 예술가들이 그들의 삶 속에서 접하는 사물들을 나름의 감성으로 작품에 표현하여 온 것을 쉽게 찾아 볼 수 있다. 그러나 합리적인 과학적 이성에 근거하여 발전되어 온 서양의 정신사상과, 인간도 자연의 일부로 보는 자연 중심의 가치관을 특징으로 하는 동양의 정신사상은 자연히 태도의 차이를 가져와 정물화의 발달을 다르게 하였다. 본 논문에서는 서양 정물화와, 한국 정물화의 전통이라 할 수 있는 기명절지도(器皿折枝圖)에 대한 일반적 고찰을 통해 본인의 작품이 서양의 정물화보다는 기명절지도에 근본하여 있다는 것을 밝히고, 어떻게 사의(寫意)에 의한 정물 표현이 이루어 졌는지를 설명하기 위해 동양 회화에서의 기운(氣韻)과 형사(形似)의 문제와 사의의 개념에 대해 살펴보았다. 작품의 표현 방법에 있어서는 형태의 간략함이 가벼움으로 느껴지지 않기 위한 하나의 방법으로 상감기법을 응용한 선 표현을 하였고, 사의적 정물에 어울리는 공간표현을 위한 바탕작업을 하였다. ; One s perception or character is basically determined by the society s trend of thought where one comes from. It is also through disposition that one s concept, emotion, and imagination is projected into the artwork. Disposition is the main character of one s art. It is natural for the society s originality and speciality to be revealed within one s art work, and I insist it should be that way. Therefore, as a Korean growing up my whole life only in Korea, I believe and desperately hope there is the natural resonance of the Korean culture in my work. Eastern painting is naturally formed based on the eastern philosophy emphasizing spirituality and mentality distinguished to the western art. It focuses on the process of drawing the content and state of mind rather than the form itself, which I have tried to achieve through the abstract and succinct lines of the object rather than realistic depiction. The process of importing emotion, and drawing it with condensed simple lines is the expression of the potential sa-eui character. By Arnheim, an artist s expression and state of mind should be in the relationship of different form but same nature . It is emphasizing that although the form of the state of mind and the visual language is different it should be based on the coherent unity of the artist s life and the art work. If someone would always follow the trend of western art and makes one s art based on the collected materials like that, one will not maintain the true unity. The value of the human and the value of the beauty will not be coherent. Therefore, an artist who can be spoke upon the different form but same nature formula will be the true master of one s own art work. An artist is always aware of one s own surroundings, and one will discover details which many overlook. Artists from east and west have projected their emotions into the daily life objects. However, the differences between the western art based on the scientific reasoning and the eastern art based on the concept of including the human as a part of nature, has naturally developed the different trend of still life in each era. Through the research of western still life and the Korean painting of ki-myung-jul-ji , I have discovered the Korean roots in my own paintings. In order to articulate the roots and influence of the eastern art concept sa-eui , I have concentrated on the relationship of ki-un (energy), and hyung-sa (form). In terms of the painting method, I have expressed the lines based on the inlaid technique and handled the background associating the sa-eui still life in order to avoid the lightness coming from the simple form.
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