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백조의 호수의 작품분석

Title
백조의 호수의 작품분석
Other Titles
(THE) SWAN LACK
Authors
강혜석
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 무용학과
Keywords
백조의 호수작품분석SWAN LACK
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍정희
Abstract
<백조의 호수> (Swan Lake)는 착상이나 내용 그리고 정서적인 측면에서 19세기 로맨틱발레이다. <백조의 호수>의 이야기는 오래전부터 러시아에 전해져 내려오던 童話였으며 超自然的인 人間의 추구를 열망하는 로맨티시즘(Romanticism)의 思想에 젖어있던 그 시대의 사람들에게 크게 호응을 받을 수 있었던 주제였다. 즉 마법에 걸려 반백조 반소녀인 Odette를 중심으로 하여 일어나는 환상적인 이야기로서 1877年 初演에서는 실패하였으나 1895年 Marius Petipa와 Lev Ivanov의 안무로 마린스키극장에 올렸을때는 대단한 성공을 이루어 그 이후 무대에서 사라지지 않는 불후의 명작이 되었다. 이 작품의 주요역할인 백조의 여왕(Odette)과 백조의 무리가 반-백조 반-소녀인 모습으로 처음 등장되는 곳은 백조의 호수 2막이다. 여기에서 Odette와 Siegfried가 만나 완전한 춤과 마임으로 이야기가 전개되며 관객은 작품의 원인과 결과를 유추할 수 있다. 이 작품의 핵심이 되는 제2막은 10개 부분의 무용으로 분류되며 그것을 기교면과 형식면, 마임(Mime) 등 세부분으로 나누어 볼 수 있다. 먼저 기교적인 면을 보면 신체를 통한 움직임에서 인간의 영혼을 갖고있는 백조의 모습, 즉 공포감에 싸인 백조, 평화로운 백조, 날으는 백조등 백조의 태도가 잘 묘사되었다. 백조무리의 ports de bras는 우아한 물결동작으로서 마치 백조의 날개짓을 연상케하며 Siegfried에서 Benno의 팔로 향하는 Odette의 Develope´나 Fall은 궁지에 몰린 상태에서 행복감과 절망감에 갈등하는 그녀의 아픔을 관객이 느끼게 하는 동작들이다. 형식적인 면을 보면 다시 시간적 구조와 Floor Pattern으로 나눌 수가 있다. 시간적인 구조는 표현동기에 필요한 표현내용이 10가지 장면과 내용에 따르는 부분적인 시간에 잘 구성되어 있다. 즉 2막의 핵심이 되는 Grand Pas de Deux에서는 감상자가 이해할 수 있도록 시간에 비약을 시켜 구성하였다. Floor Pattern에서는 직선, 원, 사선등 무대의 운동방향이 주는 느낌과 표현내용이 잘 어우러져 강조하는 점과 약화시키고자 하는 점이 조화를 이루었다. 두 마리 백조의 floor pattern에 나타나는 호선과 사선은 따뜻함과 안정감은 주나 평범한 표현이 되어 두마리 백조의 춤에서 대비나 변이를 생각한 것이 아니라 그 다음에 등장되는 발레리나의 솔로를 위한 준비단계의 춤이라는 것을 알 수 있다. 마임에서는 Odette의 "당신이 날 쏘려고 하지 않았나요? You-me-shoot" 장면에서 그녀는 오른손으로 Siegfried를 가리키고 다시 그녀의 손끝을 가슴에 대었다가 활을 당겨 쏘려는 듯이 어깨와 손을 높이 든 다음 오른손을 들며 뒤로 물러서는 부정적임 움직임을 보여준다. <백조의 호수>의 이와같은 구성요소가 있기 때문에 Petipa 時代 이후 계속 변화를 거듭하며 발레 역사속에서 가장 높은 위치에 자리잡고 있는 것이다. 앞으로도 창작활동을 할 때 시간과 공간에 대한 연구를 더욱 더 깊이 한다면 백조의 호수를 능가하는 훌륭한 작품이 탄생될 수 있다.;Swan Lake is a romantic ballet of nineteen century in the view of idea, contents and composition. It is a fairy tale which has been trans mitled in Russia from long time ago. It was a theme which could be acepted by a people who were long for seeking supernatural human desire It is a fantastic story of Odette, who being half swan and half human, being caught in the magic. It failed at its first performance in 1877. But, it acquired a great success at Marinsky theatre by Marius Petipa and Lev lvanov. There after it became a master piece which present forever the stage. It is act Ⅱ when Queen of Swan (Odette) and crowd of swan, who were half swan and half human being, have a first appearance on the scene. At this scene, Odette meet Sigfried and the story is progrossed a perfect dance and mime. And the audience can know the cause and result. The act Ⅱ, which is a point of this story, is classified as a ten part of dance and it can be devided in to three aspect technique form and mime. First in the view of technique, the attitude of swan is well described. Through body motion, the swan was looked like to have human soul; that is, the swan in terror, the swan in peace and the swan of the air. Port de bras (crowds of swan) is remind us of fluttery swan through grace wave movement It is the motion such as De´velope´ and Fall which is directed to Benno arm from Siegfried that makes the audience to feel the pair of Odette having trouble between the happiness and despair. The form can be devided into structure of time and floor pattern. Structure of time (the contents of expression which is necessary in motivation of expression), is well organized in ten hind of scene and the part of time following the contents Grand pas de deux, which is most importance in that act, is organized for the audience to understand easily by using of rapid progression. In floor pattern, the point to make intensify and the point to make weak are well harmonized through the feeling and contents of expression given by direction of stage movement such as straight, oblique and round, An arch and oblique line which is expressed in floor pattern of two swan does not make us to feel the contrast or variation but to feel that it is a preparatory stage for following solo dance of Ballerina. In the view of mine, at the scene of Odette "you-me-Shoot" she directed siegfried with her right hand. Then she touched her breast with the tip of her hand. Then she makes the motion to shoot and moves back-ward. Due to element of architecture, it takes the most important position in the history of Ballet. Though it have changed repeatedly since Petipa We can make more valuable one that can catch up the Swan Lake, if we can make a study more and more of time and space.
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