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학교 건물 색채 연구

Title
학교 건물 색채 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE COLORS OF THE SCHOOL BUILDINGS : Based on the Exterior Colors of the Junior High School Buildings in Seoul
Authors
석조경
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
학교 건물색채서울시내 중학교건물외부색미술교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유경철
Abstract
本 論文은 학교의 色彩環境에 있어서 중요한 부분인 학교건물 外部色 및 학교건물 外部色에 대한 학생들의 滿足度, 關心度, 嗜好都를 조사하고, 諸査分析의 結果를 그 개선을 위한 자료로 제공하는데 있다. 그리고 그 전개過程은 敎育環境의 重要性과 環境과 色彩, 建物과 色彩에 관한 考察을 하므로서 연구의 方向을 얻고, 중학교건물 外部色 및 건물外部色에 대한 학생들의 滿足度를 調査한 후 統計 處理하여 그 結果를 개선을 위한 자료로 제공하려 한다. 이를 더 구체적으로 論하면 다음과 같다. 1. 학교건물 外部色에 대한 학생들의 關心度는 평균 7.7점 ( 10점 만점 )으로 높은 것으로 나타났다. 男學生과 女學生은 거의 차이가 없다. 2. 全體를 대상으로한 학교건물外部色에 대한 滿足度조사에서, 만족하는 학생보다 불만족하는 학생이 많은 것으로 나타났으며, 남학생이 여학생보다 만족도가 낮다. 3. 집단별로 조사한 滿足度조사에서 높은 순서는 Y集團 〉W集團 〉G集團이다. 남학생과 여학생은 약간의 차이가 있다. ( Ⅲ-다- [문항] 9, 10, 11 참조 ) 4. 色의 波勞度조사에서 경쾌하게 느껴지는 색은 노랑( 5 Y8.5/l4 ) 〉연파랑 ( 5 B 8/4 ) 〉연두 ( 5 G Y 7/12 ) 〉주황 ( 5 Y R 7/14 ) 〉감청 ( 10 B 4/10 )의 순이고, 지루하게 느껴지는 색은 회색 ( N 5/0) 〉검주황 ( 5 Y R 2/4 ) 〉검 파랑 ( 5 B 2/6 ) 〉검정 ( N 1 / 0 ) 〉연지 ( 10 R P 4/14 )의 순이다. 남학생과 여학생은 약간의 차이가 있다. ( Ⅲ- 라- [문항] 3, 4 참조 ) 5. 학교건물 外部色에 대한 기호는 연파랑( 5 B 8/4 ) 〉밝은 남색 ( 5 P B 7/8 ) 〉연노랑 ( 5 Y 9/6 ) 〉흰색 ( N 9.5 / 0 ) 〉노랑( 5 Y 8.5/14 )의 순이다. 남학생과 여학생은 약간의 차이가 있다. 6. 지붕색에 대한 기호는 특정색에 偏重되어 있지 않은것이 特徵이며, 감청 ( 10 B 4/10 ) 〉청록 ( 5 B G 5/10 ) 〉파랑 ( 5 B 4/10 ) 〉연지 ( 10 R P 4/14 )· 회보라 ( 5 P 4/4 ) 〉녹색 ( 5 G 5/10 )의 순이다. 남학생과 여학생은 약간의 차이가 있다. ( Ⅲ-마- [문항] 14 참조 ) 7. 中學生들이 학교건물 外部色에서 원하는 色調和는 대비조화〉동일조화 〉유사조화의 순으로 나타났다. 남학생과 여학생이 택한 순서는 같으나, 유사조화에 있어서는 여학생이 남학생보다 많이 택하였고, 대비조화에 있어서는 남학생이 여학생보다 많이 택하였다는 점이 다르다. 8. 色彩感覺 조사 결과는 모르겠다 〉대체로 높다 〉매우 높은 편이다. 〉대체로 낮다. 〉매우 낮다의 순으로 나타났다. 전체의 54.2 %가 "色彩感覺이 높다"고 대답하여 자신감을 표현하고 있다. 9. 色의 기호조사 結果 좋아하는 색은 노랑(5 Y 8.5 / 14 ) 〉연파랑 ( 5 B 8/4 ) 〉밝은 남색 ( 5 P B 7/8 ) 〉연두 ( 5 G Y 7/12 ) 〉감청 ( 10 B 4/10 )의 순으로, 싫어하는 색은 검정 ( N 1 / 10 ) 〉검파랑 ( 5 B 2/6 ) 〉검주황 ( 5 Y R 2/4 ) 〉연지 ( 10 R P 4/14 ) 〉회색 ( N 5/ 0 )의 순으로 나타났다. 남학생과 여학생은 차이가 있다. ( Ⅲ-자 - [문항] 1, 2 참조 ) 위의 結果를 종합해 보면, 학교건물 外部色에 대한 관심이 높고, 色彩感覺에 대한 자신감을 갖고 있는 중학교 학생들은 灰色調인 현재의 학교건물색에 대해 쾌적하게 느끼지 못하고, 불만스러워 하고있으며, 좀 더 밝고 활기있는 色彩空間이기를 원하고 있다. 따라서 학교건물外部色은 학교생활의 여러면이 把握되고 硏究된 후에 학생들의 기호가 반영된 色彩計劃을 하여야 한다.;This study attempts to examine junior high school students' satisfaction, interest, preference in the exterior colors of the school buildings in order to provide basic data with a result of the examination done for a possible improvement of the colors. This thesis has been processed therefore to study the importance of educational environments, the theoratical relations of colors with environments and architecture so as to find out the colors the students prefer mostly. An analysis of degree of satisfaction of the students on the colors is made of responses from students by a statistically treated method of X^(2) -test, so that the resulting findings could contribute to improving school building colors. The resultant findings are as follows: 1) Students show a high ratio of interest in school building exterior colors by average score 7.7 (full score equals 10). 2) In the research of ratio of students' satisfaction in the exterior colors of the school buildings, there are more students who are dissatisfied than those who are satisfied in the school building colors regardless of the kinds of colors. Boys have lower satisfaction than girls. Responses from the Questionaire questions by item are as follows: Question 9 : bad > good > worst > best Question 10 : fair > gloomy > generally amicable > dull and fatiguing Question 11 : negative (by 56.3%) > positive (by 43.6%) 3) Satisfaction viewed from groups is shown from high to low, in order of yellow group > white group > gray group solely on Questions 9, 10, and 11. A slight difference is presented between boys and girls. (refer to III-Da, Question 9, 10, and 11). 4) Favorable colors indicate in order from high to low yellow(5Y 8.5/14) > light blue(5B 8/4) > green yellow(5GY 7/12) > yellow red (5YR 7/14) blue-blue purple(l0B 4/10) and fatiguing colors from high to low gray(N 5/0) > dark yellow red(5YR 2/4) > dark blue(5B 2/6) > black(N 1/0) > red-red purple(10RP 4/14). 5) Preferable colors for the school building exterior face is ranged to light blue(5B 8/4) > light blue purple(5PB 7/8) > light yellow(5Y 9/6) > white(N 9.5/0) > yellow(5Y 8.5/14). (refer to III-Ma, Question 13). 6) The preference for roof colors is not biased to certain colors, shown in order of blue-blue-purple(10B 4/10) > blue green(5BG 5/10) > blue(5B 4/10) > red-red purple(l0RP 4/14) and Gray purple(5P 4/4) > green(5G 5/10). 7) Harmony of colors for the school buildings as favoured by the junior high school students is in order to contrast familiarity > similiarity. 8) The sensitivity of color reveals the preferential sequence of unconscious > generally high > very high > generally low. In a result of sensitivity of color, 54.2% of students expressed that they had high degree of color sensitivity. 9) Mere preferential colors apart from application to school building are represented with yellow(5Y 8.5/14) > light blue(5B 8/4) > light blue purple(5PB 7/8) > green yellow(5GY 7/12) > blue-blue purple(10B 4/10) and on the contrary, abhorrent colors with black(N 1/10) > dark blue(5B 2/6) > dark yellow(5YR 2/4) > red-red purple (10RP 4/14) > gray(N 5/0). A sexual segment gives a slight variation. (refer to III-ja, Question 1 and 2). In conclusion, those students who have keen interest in the exterior colors of school buildings and who feel confident in their sensitivity of color are not satisfied with the gray-biased color system. They want a better harmony of color preferably light and bright.
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