View : 114 Download: 0

색채환경 개선을 통한 호텔 경쟁력 강화방안에 관한 연구 : L호텔 연회장에 대한 환경색채계획을 중심으로

Title
색채환경 개선을 통한 호텔 경쟁력 강화방안에 관한 연구 : L호텔 연회장에 대한 환경색채계획을 중심으로
Authors
김애주
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 디자인학부환경디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
높은 외화 가득률 및 고용창출 효과를 기대할 수 있는 관광산업은 21세기 경제를 선도할 핵심산업으로 인식되고 있다. 최근 20년간 관광산업의 성장과 호텔문화의 대중화를 이루었다. 본 연구는 이로 인해 주목 받고있는 연회환경의 색채 개선을 통해 호텔의 경쟁력강화방안을 모색하고자 한다. 또한 문화적 환경과 경영환경으로서의 호텔환경색채의 효과적인 색채계획을 통해 인간과 기업경영의 관계를 시스템 적으로 살펴봄으로써 새로운 기업경영의 방향를 제시하였다. 색채는 기업환경의 이미지를 좌우하고 구성원과 사용자의 행동을 규정짓는 틀paradigm이다. 따라서 기업의 이미지는 색채가 지니는 경제적 가치효용과 삶의 질적 향상에 대한 효과를 충분히 활용해 고객에게 서비스되어질 수 있다. 때문에 호텔 내에 머무르는 동안 긍정적인 인상을 심어줄 수 있고, 소비자와의 커뮤니케이션과 시장에서의 경쟁력우위를 확보할 수 있다. 이로 인해 지속적인 재 방문의 효과를 이끌어 냄으로써 기업의 이윤창출로 인한 기업의 번영과 사회의 기여를 기대할 수 있다. 호텔은 그 자체가 지니는 기능상 수준 높은 시설과 서비스가 요구되므로 최대의 관건은 효과적인 비용으로 최상의 서비스를 제공해야 한다. 본 연구자는 색채환경의 개선과 환경색채의 조화로운 계획을 통해 호텔문화와 서비스의 질 확보와 타 호텔과의 차별화 된 이미지로 경쟁력을 강화시키는 최적의 대안임을 제시하였다. 이에 본 연구자는 연구의 배경과 타당성을 설명해주는 이론적 연구와 이 이론적 배경 하에 진행될 디자인을 위한 대상환경을 중심으로 이론 및 실질적인 디자인 과정을 진행하였다. 1장에서는 색채환경개선을 통한 호텔의 경쟁력강화 방안 연구에 대한 가치와 연구의 방법 및 범위를 제시하였다. 2장에서는 우리나라호텔환경 전반의 현황과 문제점을 진단하고, 행태적 접근과 관련하여 깁슨의 생태학적 환경지각의 모델과 지원성의 개념을 통해 문화적 환경임과 동시에 경영환경으로서의 호텔의 역할과 이러한 호텔환경 내에서의 색채의 기능에 대해 살펴봄으로써 이론의 틀을 만들었고, 호텔환경의 사례를 통해 우리는 현재 색채의 가치를 충분히 활용하지 못하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 사회·문화적 의미와 내용을 최대화하는 의미로서 환경색채계획의 필요성을 제기하였다. 3장에서는 색채디자인을 위한 이론적 배경으로 색채조절과 칼라마케팅의 중요성을 제시하고 감성공학의 원리를 이용한 이미지에 따른 표현방법으로서의 색채이미지스케일을 제시해 행태와 관련된 행태 장치 원리를 제시함으로써 칼라 디자인 문제해결을 위한 근거로 하였다. 4장에서는 앞서서 진행되어온 다 학제적 관점을 기준으로 L호텔의 연회장을 중심으로 한 사례 계획을 진행하였다. 쾌적한 환경은 서비스종사자의 피로와 스트레스를 크게 덜어주며 종사자나 고객의 안전을 보장한다. 또한 과학적이고, 쾌적한 환경은 식재료 인건비까지 크게 절감할 수 있으므로 환경의 경제적 효용을 알 수 있었다. 5장에서는 이제까지의 디자인 개념 및 색채계획 원리를 종합하여 실천적인 환경색채계획사례연구를 진행하였다. 색채를 이미지스케일에 정리하고 사회동향과 연계되는 영역의 색채팔레트를 토대로 연회의 성격과 구성원의 감성과 행태에 따라 각기 개성 있게 계획되어야 하므로, 이에 대한 실천으로서, 연회환경에서의 고정된 부분인 실내색채와 싸인물 뿐만 아니라 비 고정된 부분인 유니폼과 린넨류, 음식 등에 적용하여 이러한 색채이미지를 상품화하여 기업의 이미지 강화를 모색하고자 하였다. 6장에서는 이상의 과정을 평가하고 종합하여 디자인 방법이 갖는 의의와 기대효과를 정리하고, 아울러 색채전문가Color List의 역할과 필요성을 밝혔다. 색채디자인이란 미래에 출시될 제품의 색을 의미하므로 따라서 앞으로 미래가 어떻게 변화할 것인지, 사용자의 요구가 어떻게 변화할 것인지 그 방향이 파악되어져야 한다. 현재의 정보분석 자료를 토대로 미래의 색채를 제시해 디자인을 이끌어나가는 것이 색채디자이너의 역할이다. 가장 경제적이고 효과적으로 인간의 감성을 치유하는 길은 색채계획을 통해서 기대할 수 있다. 기업의 번영과 사회문화에 대한 기여도 마찬가지이다. 소비자와의 감성적 커뮤니케이션과 경쟁 시장에서의 우위를 확보함에 있어서도 색채는 가장 적은 비용의 투자로 최대의 효과를 기대 할 수 있는 영역이기 때문이다. ; Expected to create a high foreign exchange earning rate and hiring rate, the tourist industry is regarded as a leading business in the 21st century. For the last 20 years, wee have grown the tourist industry and popularized the hotel culture. This study is focused on looking into the method of strengthening the competitiveness of hotels through improving the color environment for a banquet. In addition, I have systematically analyzed the relation between human and corporate management through an effective color plan for the hotel environment in the cultural and management aspect, to propose a new way of corporate management. Color is a paradigm that has a great influence on the corporate environment as well as its members and consumers. Therefore, a company can apply the economic values and the quality improvement of life to improving the services to consumers. In this way, a hotel can give a customer a positive impression during his/her stay, and secure the competitiveness in a market and communication with customers. Inducing customers to visit again, it will contribute to the prosperity of a company and society value by creating additional profits. With the highest level of facilities and services required, a hotel should aims at providing the best service at the lowest cost. I have implemented a theory and practical design process focused on the objective environment for proposing the design that will be proceeded under a theoretical study to explain a background and propriety of this study. Chapter 1 proposes the values of the study on strengthening the competitiveness of hotels through improving the color environment, and methods and objectives of the study. Chapter 2 looks into general status and problems of Korean hotel environment, and propose the need of color environment plan through a case study on a role of a hotel and the effects of color environment in it to establish a theoretical ground. Chapter 3 proposes the importance of color control and color marketing as a theoretical background for the color design, and the color image scale as a method using the principles of sensibility ergonomics to solve the design problems. Chapter 4 deals with the color plan for a banquet hall in L Hotel based on other educational views which have proceeded. Chapter 5 generalizes the existing design concepts and principles of color plan to make a practical study on color environment plan. Chapter 6 evaluates all the processes so far to define the meaning and expected effects of the design method, and emphasizes the need and role of Color List. Meaning the color of products that will be released in the future, color design has to reflect the expected changes of future and consumers demand. It is a Color List s role to predict the future color based on currently accumulated data, and lead the design. Human sensibility can be treated most economically and effectively through the color plan. It can be also applied to service for the prosperity of a company, society, and culture in the same manner. Finally, in the field of sensible communication with consumers and the market economy, the color can create the best results at the lowest investment.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE