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항공사 승무원 유니폼 디자인 연구 : 아시아나 항공사를 중심으로

Title
항공사 승무원 유니폼 디자인 연구 : 아시아나 항공사를 중심으로
Authors
이신영
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 디자인학부복식디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
세계화 및 정보화가 중심을 이루는 현재의 사회는 국가 간의 교류가 활발해지고, 개인적으로는 소득수준이 높아지고 여가생활의 증대에 따라 항공기산업도 함께 발전을 거듭해왔고, 그 수요도 점점 늘어나고 있는 실정이다. 이에 따라 항공 운송직에서 다수를 차지하고 있는 객실 승무원의 역할은 더욱 커진다고 할 수 있으며, 또한 이들은 국내외로 여행하는 수많은 외국인에 대한 민간 외교관의 역할을 한다고 할 수 있다. 따라서 승무원의 유니폼은 국제적으로 다양한 고객을 겨냥한 각 기업의 이미지로서는 물론, 각 나라의 이미지를 세계에 인식시킬 수 있는 표현적 상징매체로서 매우 중요하다고 본다. 본 연구에서는 이러한 객실 승무원 유니폼의 역할과 중요성에 대한 인식 속에, 국내 2위의 항공사인 아시아나 항공사를 선정하여, 동 회사의 유니폼이 가지고 있는 문제점을 보완하여 좀 더 실용적이고 독창적이면서도 보편적인 디자인을 제시하고 개발하는데 그 목적을 둔다. 이러한 목적을 위해 본 연구에서는 승무원 유니폼의 개념과 역사적 고찰, 구성요건과 기본조건 등을 문헌 자료를 통해 사펴봄으로써 유니폼이 갖추어야 할 일반적인 사항들을 명시하였다. 그 중에서도 항공사 승무원 유니폼의 특징을 알아보기 위해 항공사 승무원 작업환경, 업무, 조직, 항공사 유니폼 시스템, 그리고 세계 각 국의 항공사 승무원 유니폼을 조사하고 분석하였다. 디자인 계획을 위한 실태조사 및 정보수집 단계에서는 아사아나 항공사의 기업이념 및 C.L.P를 알아보았고 현재의 유니폼을 조사하고 분석하였다. 도한 결과의 객관성을 높이기 위해 아사아나 항공사 승무원과 타 항공사 승무원, 그리고 승객을 대상으로 설문을 실시 및 분석하여 개선점을 모색하였고 그것을 토대로 새로운 디자인의 방향을 설정하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 유니폼 디자인에는 상징성, 기능성, 심미성, 경제성 등이 고려되어야 한다. 둘째, 그 중 항공사 승무원 유니폼은 기내에서의 활동반경을 고려해야하고, 회사의 이미지 나아가 국가의 이미지를 상징함과 동시에 보편적인 미적 요소를 갖추어야 한다. 셋째, 아시아나 항공사의 기업 이념은 최고의 안전과 최상의 서비스를 통한 고객의 만족을 최우선으로 하는 것임을 알 수 있었다. 넷째, 현재 사용되고 있는 아시아나항공의 유니폼은 기능적으로 승무원의 작업특성을 고려하고 있는 부분이 미역하며 회사의 심볼색상을 그대로 사용하여 유니폼의 세련미가 떨어져 개선의 여지가 발견되었다. 다섯째, 설문조사 및 분석을 통하여 현 유니폼에 대한 만족도를 알 수 있었고, 기능적인 면에서 설문조사 결과를 반영하였다. 위와 같은 결과를 입각하여 아시아나항공사의 새로운 객실승무원 유니폼 디자인을 제시하였으며 다음과 같이 설멸할 수 있다. 첫째, 유니폼의 실루엣과 형태를 승무원들의 의견을 반영하여 제작하였기 때문에 전문성과 보편성을 높일 수 있었다. 둘째, 전체적인 유니폼 색채계획에 있어서는 기존 중간채도와 명도의 메인 색상에서 그 계열의 저채도 색동을 줄무늬로 응용함으로써 아시아나 항공사에서 추구하는 세련되고 고극스러운 승무원의 이미지를 강조하였다. 셋째, 회사 심볼의 색동날개를 다양한 굵기의 줄무늬로 응용하여 모티브로 사용함으로써 소재와 패턴에 있어 독창적인 디자인을 가능하게 하였다. 넷째, 쟈켓의 허리부분에 여유를 주고, 스커트의 길이와 라인에 활동성을 고려한 디자인을 적용시킴으로써 실용성을 강조한 디자인을 가능하게 하였다. 다섯째, 저렴한 소재의 선택으로 유니폼의 경제성까지도 고려한 현실적인 디자인이 제시되었따. 결론적으로 이와 같은 디자인 방법을 제시함으로써 기업의 이미지를 반영하며 유니폼 디자인의 보편성을 유지하는 동시에 기능적이고 독창적인 유니폼 디자인을 개발할 수 있었다. ; In a eurrent society of glovalization and information, individual income, various sorts lf mutual trades between the countries, and personal recreational activities has started to increase. As a result of such increases, airline business has developed further, and the demand for the service of air transportation business has also increased. Among those who work for the business, the number of cabin crews takes the largest portion. Therefore, the fole of cabin crews of the air transportation companies can be said to be increasing and they also play a major role as private diplomats as more and more foreigners travel in and out of the country. With an acknowledgement of the role and the importance of cavin erw uniform, I chise Asiana AIrlines, Inc., which is the second largest air transportation service company in Korea, and decided to look its uniform, especially which for women cabin crews. This research aims at developing more practical, innovative, and universal desigh for the women uniform of Asiana Airlines. To achieve such aims, this research shows general requirements of a cabin crew uniform by studying traditional concept, historical background, constituent factors, and basic conditions of a cabin crew uniform. Especially to know about the characteristics of a cabin crew uniform, I analyzed the working environment in the cabin, the cabin services the organizational structure of the crews, the system of a cabin crew uniform, and the uniforms of other international air transportation companies. At the stage of information gathering and presert state analysis, I mostly studied the vision and the C.I.P of Asiana Airlines and analyzed the current uniform of women cabin erws of Asiana Airlines. Moreover to enhance the reliability of this research, I took a survey of cabin crews of Asiana Airlines and other international airline companies, and general customers. With the results of the poll, I found a point to be improved, and formed a new direction for the uniform design. As a result of information gathering and present state analysis, I found some critical points as follows. First, uniform design must consider symbolism, functions, aesthetical aspects, and economic benefits. Second, the working environment at the cabin must be taken into account for designing the uniform. In accition, the uniform should reflect the image of the company and its native country, simultaneously maintaining its untversal aesthetical point Third, the highest priority of Asiana Airlines is the customer satisfaction, by providing its customers with great safety and excellent service. Forth, the current uniform of Asiana Airlines has sveral functional flaws that must be counted when considering the working environment in the cabin. The uniform also lacks refinement in its design as it is just using the color of the company symbol. Fifth, the analysis of the survey shows how much cabin crews are satisfied with their uniform in design and function. Based on above research, I present a new design for the cabin crew uniform of Asiana Airlines as follows. First, I enhanced the functional aspect and the general design of the uniform because I reflected the opinion of cabin crews in designing the silhouette and frame of the uniform. Second, I emphasized the image of refinement and luxurious, which Asiana Airlines pursues, by changing the color of stripes from its previous color of company symbol to a lower chroma of the same tone, and by changing the general colof of the uniform from its original middle-tone chroma and brightness to a clear image of a higher chroma and brightness Third, I made it possible for the design and material to be more unique by utilizing various widths of stripes in the company symbpl as a motif for the design. Fourth, I developed more practical and fumctional design by considering the length lind of skirts with the activity of the cavin crews and by giving more room for the waist of jackets. In conclusion, I created not only more unique and functional but also more universal design for the women uniform of Asiana Airlines cabin crews, which also rightly reflects the image of the company, by utilizing and realizing the above mentioned research and directions.
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