View : 34 Download: 0

새 교육과정에 대한 고등학교 생물교사용지도서에 대한 분석적 연구

Title
새 교육과정에 대한 고등학교 생물교사용지도서에 대한 분석적 연구
Other Titles
(An) analytical study on the new biology teacher's guides of the high schools in Korea
Authors
김옥숙
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
교육과정생물교사용지도서생물교육고등학교
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정용재
Abstract
새 교육과정 (1981년 12월 31일 문교부령 제442호)에 의해 개편된 생물지도서(이하 생물지도서라 부름) Ⅰ과 Ⅱ 각 5종 10권과 종전 생물지도서 5종 중 3권의 내용을 BSCS 교재판에 입각하여 주제와 수준을 중심으로 분석하고 내용을 검토하여 상호 비교 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 생물도서와 종전 생물지도서는 총론과 각론으로 나뉘어 있다. 2. 두가지 사이에는 체제상으로 다소간의 차이는 있으나 대체로 비슷한 편이다. 그중 두드러진 차이는 생물지도서들에는 모두 평가를 지도단원마다 삽입하고 있고 또한 종전 생물지도서보다 교과서 내용해설에서 단편적이나 다루는 내용이 다양하고 새로우며 개념 위주의 기본적 지식을 많이 다루고 있다. 3. 지도목표는 생물지도서가 종전 생물지도서보다 지식 및 이해면이 4% 적고 과학적 탐구 능력면 2.3%, 과학을 바로 보는 태도면이 1.7%를 더 많이 제시하고 있다. 4. 내용면에서 생물지도서 Ⅰ은 주제로서 유전적연속성(28.6%), 수준으로 개체(39.5%)을 강조하고 있다. 생물지도서 Ⅱ는 주제로서 구조와 기능(32.1%), 수준으로 분자(46.6%)로 강조도가 높다. 5. 생물지도서와 종전 생물지도서를 비교하면 생물지도서는 수준에서 분자(24.2%), 종전 생물지도서는 개체(29.1%)를 강조 하고 있다. 주제에서는 생물지도서가 유전적연속성(24.1%), 종전생물지도서가 다양성과 단일성(23.0%)을 강조하고 있다. 이로 보면 생물교과서와 마찬가지로 생물지도서도 유전을 많이 다루고 있으며 분자수준을 대폭 강화하고 있다. 6. 교과서와 지도서 간의 연계를 보면 생물지도서나 종전 생물지도서가 모두 충실히 설명하고 있다. 그러나 생물지도서가 종전 생물지도서보다 실험, 관찰, 탐구, 연구, 물음, 고찰등의 해설을 더 충실히 하고 있으며 실험내용에 있어서는 교과서와의 중복된 사항들을 피하고 있고 개념해설 및 역사적 배경, 원리등을 기술하여 기본적 지식의 정선화를 꾀하고 있다. 또한 교과서의 그림, 표등을 이용하여 짜임새있게 보충 해설을 하고 있다. 교과서와 지도서 간의 수준과 주제별 강조도를 살펴 보면 생물지도서는 주제 강조도(유전적연속성)은 같으나 수준 강조도(교과서는 개체, 지도서는 분자)가 다르고 종전 생물지도서는 주제(교과서는 구조와 기능, 지도서는 다양성과 단일성)가 다르고 수준 강조도(개체)는 같다. 7. 종전 생물지도서는 생물지도서에 없는 학습활동등을 제시하고 있고 내용해설에서 지도하기에 도움이 되도록 체계적이지만 내용 기술이 평범하고 암기 위주식으로 되어 있는 편이다. 그러나 생물지도서는 새로운 학설과 개념해설등 시대에 맞는 지식을 제공하고 있고 학생들의 feedback을 중요시하여 평가를 강화하여 전반적으로 탐구하는 과학에 대한 바람직한 접근을 보여주고 있다. 다만 내용해설이 단편적이고 개념해설을 주로 하고 있어 이 지도서만으로 지도 준비하기에는 조금 부족하다고 볼 수 있다.;The present work was undertaken in an attempt to obtain for developing an ideal high school biology teacher's guides in Korea. The new and the former editions of the Korean high school biology teacher's guide were analized and compared each other. As a result, the following were obtained. 1. The new and the former teacher's guides comprise elements and detailed exposition. In the part of elements, the general aspect of biology are described. In the part of detailed expositions, concrete guiding principles are described. 2. There is more or less difference between the new and the former editions. The remarkable difference of it is that evaluation is presented in all the new biological teacher's guide, and that the explanation of the content of the new teaching material's is somewhat varigated, new and is treated basic knowledge to make a concept the prime object, but the explanation of it remains fregmentary. 3. Teaching objectives of the new edition are stressed on the aspect of scientific inquiry and manners more than those of the former edition. 4. In the biology teacher's Ⅰ of the new edition, the themes are stressed on "genetic continuity" and the levels, "individual". In the biology teacher's guides Ⅱ of the new edition, the themes are stressed on "Structure and function" and the levels, "molecule". 5. Comparing the new editions to the former editions of biology teacher's guide, the new editions concentrate on "molecular" whereas the former editions , "individual" in the levels, The new editions are stressed on "genetic continuity" wherease the former editions, "diversity and unity". The considerable stress is paid on the molecular level in the new editions. 6. Looking about connection between the biology textbook and the biology teacher's guide, all of the new and the former editions are explained faithfully. Generally speaking, the new editions are better than the former editions. Avoiding what is treated in textbooks, guidebooks explain basic concepts and principles and present their historical background; thus, they try to provide carefully selected basic knowledge. They are compactly return by effectively referring to the explanation about the figue and the table, carried in textbooks. 7. The former editions present the learning activities not treated in the new ones. The explanation of the content of the former editions is systematic to be given a helping hand to guide, but the description of content (the structure of knowledge) is common and makes memory the prime object. The new biology teacher's guides provide a new knowledge, introduce new theories, an explain new concepts. Emphasizing feedback effects on students, they also set great store by evaluation-on the whole they seemed to show a desirable approach to the scientific inguiry. Yet the content of teaching material's still concerns it- self to much with concepts; and what is worse, the explanation of it remains unsystematic and fragmented. For these reasons, the new biology teacher's guides alone do not make enough preparation for instruction.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE