View : 1045 Download: 0

인터넷자원을 활용한 고등학교 학교도서관 협력수업에 관한 연구

Title
인터넷자원을 활용한 고등학교 학교도서관 협력수업에 관한 연구
Authors
김도연
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 사서교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
정보통신의 발달과 제7차 교육과정의 실시로 자기주도적, 창조적인 사고를 위한 교수-학습이 이루어지게 되면서 도서, 잡지, 인터넷자원 등 다양한 형 태의 교육자료가 필요하게 되었으며 최근에는 인터넷자원을 활용한 교수-학습이 활발하게 이루어지고 있다. 그러나 인터넷자원의 방대한 양과 내용의 신뢰성 저하, 비체계적, 무조직적인 정보자원의 확산으로 교육자료로서 인터넷 자원이 활용되기 위해서는 검토 작업이 필요하게 되었다. 이에 교육자료 전문 가인 사서교사가 교과교사와의 협의를 통해 교육자료로서 인터넷자원을 선정, 제공하여 수업에 활용하게 되었다. 이와 같은 인터넷자원을 활용한 수업은 학생들의 학업 성취를 돕고 타인과의 상호작용을 가능하게 하며 능동적, 주도적 학습 능력을 기를 수 있게 한다. 본 연구는 인터넷자원을 활용한 교수-학습에 학교도서관 및 사서교사가 적 극적으로 참여하는 학교도서관 협력수업을 설계 하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 문헌연구, 설문조사, 면담조사를 병행하였다. 문헌연구를 통해 학교 교육변화에 따른 학교도서관의 역할, 교육자료로서의 인터넷자원, 인터넷자원 선정 기준을 조사하였다. 그리고 국내 고등학교 학교도서관의 정보화 및 협력 수업 현황을 파악하기 위해 설문조사를 실시하였다. 조사대상 학교도서관은 2000년~2002년 3년 동안 서울중등학교도서관교육연구회에서 개최한 학교도 서관 정보화, 학교도서관을 통한 21세기 교육 문화 창출 등의 직무연수에 참가 한 101개 고등학교 학교도서관 사서교사를 대상으로 조사 하였다. 이상의 연 구 결과를 토대로 인터넷자원을 활용한 학교도서관 협력수업 설계 방안에 대해 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교육자료로서 인터넷자원을 활용한 학교도서관 협력수업이 이루어질 수 있게 인터넷자원의 범위, 저자, 발행기관, 정확성, 객관성, 최신성, 접근성과 유용성, 링크, 화면구조와 디자인 등의 학교도서관에서의 인터넷자원 선정 기준을 마련하였다. 둘째, 인터넷자원을 활용한 학교도서관 협력수업은 협력 정도에 따라 단순 협력, 일반협력, 밀접형 협력수업으로 구분하였으며 학교도서관 수업의 형태와 역할 구분은 집단 형태에 따라서 개별 학습, 조별 학습, 집단 학습으로, 수업 모형에 따라서 탐구 수업, 토의 수업, 문제해결 수업, 협력 수업으로 구분 하였다. 그리고 협력범위에 의해 학교단위, 지역단위, 국가단위로, 교과 교사의 참여 수에 따라 일대일, 일대다로, 학교도서관 웹사이트 활용 여부에 따라 온라인, 오프라인으로 구분하였다. 셋째, 학교도서관 협력수업 설계 모형은 학교도서관 협력수업 구분 중 협력 정도에 따른 구분의 밀접형 협력수업을 토대로 하여 학습 목표의 설정, 학습내용의 결정 및 조직, 교수방법 및 전략의 결정, 학습활동의 전개, 교수-학습 결과의 평가 등의 순서로 이루어졌으며 마지막 단계로 피드백을 추가하였다. 그리고 학교도서관 협력 수업에 있어서 사서교사가 제공한 교육자료의 교육적 효과, 효용에 대한 평가, 교과교사와의 협의 체제 등을 추가하여 협력수업을 설계 하였다. 넷째, 인터넷자원을 활용한 학교도서관 협력수업 운영방법으로 전담 사서 교사 배치 및 확충, 학교도서관 정보화 환경 조성, 교과교사와의 협의 체제, 교육자료의 지속적인 관리, 다양한 학교도서관 협력수업 모형의 개발 등을 제시하였다. ; With the development of information technology and enforcement of the 7th curriculum, it is achieved the teaching-learning for self-controled, creative thought. And it is needed various type of materials such as book, magazine and internet sources, and especially it is performed the teaching-learning activities based on internet recently. However, it is needed the consideration of internet resources application as a education material because of a massive amount of internet resources, a lowering of confid ence quality of the content and a information diffusion without system and organization. So the librarian as material expert select and provide the internet resources for teaching materials and apply them in the class through cooperation with teacher. The class with appling internet resources as above help study approach of students and make a interaction with others and grow an active, self-controled study ability. The purpose of this study is that set up the plan to support the teaching-learning with an active participation of librarian and school library in teaching-learning cooperation. For this, the document study, the case study and the survey have been performed at the same time. According to the document study, it is considered the role of school library based on teaching change, the internet resource, the basis of selection of internet resources and the case of cooperation class in domestic and abroad. And the survey performed to catch the present condition of teaching-learning cooperation and information activities in domestic high school library. This survey has been performed to librarian at 101 high school libraries which participated to the Seoul High School Library Education Association s training 2000-2002; school library information-oriented, 21st education culture creation on the school library etc. On the basis of the result of study, the summery of the teaching-learning cooperation in high school is as below. First, basis of selection for internet resources such as coverage, publishing organization, accuracy, objectivity, currency, access, link and design, and so one are prepared for the school library cooperation with internet resources as a education material. Second, school library cooperation with internet resources as a education material is classified simple cooperation, normal cooperation, and close cooperation by cooperation degree. School library class form and role are divided a individual study, a team study and a group study by a party form and a search study, a discussion study, solving problem study and cooperation study by study form respectively. And school unit, region unit and country unit are classified by cooperation bound and one to one and one to many students are divided by a number of teacher. And also it is classified with online and offline by school library website use. Third, school library cooperation class plan model is made as below procedure; learning goal establishment based on close cooperation, teaching method and collecting strategy, development of study activities, teaching-learning result evaluation and feedback as a last stage. And it is planed the thing that educational effect of education material by providing librarian who only conduct subject formation test and project test is not evaluated, and that there is no cooperative structure with teacher in addition. Forth, it is showed the specialist for library arrangement and expansion for the school library cooperation management with internet resource, school library information circumstances assistance, cooperative structure with teacher, continuous management of education material, and develop ment of various school library cooperative class.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 사서교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE