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스키리조트 방문자의 방문동기, 여가몰입, 여가권태감의 관계

Title
스키리조트 방문자의 방문동기, 여가몰입, 여가권태감의 관계
Other Titles
A Study on Relationship among Ski Resort Visiter Motivations, Leisure Flow and Leisure Boredom
Authors
조성원
Issue Date
2006
Department/Major
대학원 체육학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
원형중
Abstract
본 연구는 스키리조트 방문자의 방문동기, 여가몰입, 여가권태감의 관계를 살펴보는데 목적이 있다. 즉, 스키리조트 방문자의 인구사회학적 변인에 따른 방문목적과 여가권태감의 차이를 알아보고, 방문동기가 여가몰입과 여가권태감에 미치는 영향을 분석하고, 여가몰입이 여가권태감에 미치는 영향을 분석하여, 나아가 가족 여가의 장으로써 스키리조트의 질적 향상을 위한 자료를 제공하며, 스키가 평생 여가스포츠로 자리매김하기 위한 방안을 제시하고자 한다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 2005년 12월부터 2006년 2월까지 서울근교 및 강원도 소재의 스키리조트를 방문한 만 20세 이상의 성인 남 · 여를 모집단으로 설정한 후, 무선집락표집법을 이용하여 총 780부의 설문지를 배포하였다. 그 중 실제 분석에 사용된 연구대상은 총 710명이었다. 본 연구에서는 스키리조트 방문자의 방문동기, 여가몰입, 여가권태감 척도를 이용하였다. 자료 분석을 위한 주요 통계기법은 요인분석, 독립표본 T검증, 일원변량분석, 상관분석, 단일회귀분석 및 중다회귀분석을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 스키리조트 방문자의 인구사회학적 특성에 따른 방문동기는 성별, 연령, 결혼유무, 자녀유무, 직업유형, 체류기간에 따라 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 남자의 경우 자극 동기가 여자보다 높게 나타난 반면, 여자의 경우 가족친화성 동기가 남자보다 높게 나타났다. 사회적 과시와 자극의 경우 20대가 가장 높았고, 가족친화성과 자연 · 건강은 50대 이상이 가장 높게 나타났다. 미혼의 경우 사회적 과시와 자극이 높았으며, 기혼은 가족친화성과 자연 · 건강이 높게 나타났으며 기혼자에 한해 자녀가 없을 경우 일상탈출이 높게 나타났다. 직업 유형별로는 사회적 과시와 자극의 경우 학생이 가장 높게 나타났으며, 가족친화성과 자연 · 건강의 경우 주부가 가장 높게 나타났다. 2박 이상의 방문자가 당일 방문자보다 자극동기가 높게 나타났다. 둘째, 스키리조트 방문자의 인구사회학적 특성에 따른 여가권태감은 성별, 결혼유무, 직업유형, 체류기간에 따라서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 성별의 경우 여자가 남자보다 여가권태감이 높았으며, 기혼이 미혼보다 높게 나타났다. 또한 주부가 여가권태감을 가장 많이 느끼는 것으로 나타났으며, 당일 방문자가 2일 이상 방문자보다 여가권태감이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 스키리조트 방문자의 방문동기는 여가권태감에 대하여 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 자극과 일상탈출 동기가 높을수록 여가권태감은 감소하며, 사회적과시 동기가 높을수록 여가권태감은 높게 나타났다. 넷째, 스키리조트 방문자의 방문동기는 여가몰입에 대하여 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 자극, 일상탈출, 자연 · 건강의 순으로 여가몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 스키리조트 방문자의 여가몰입은 여가권태감에 대하여 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.;This study identified the relations of visit motivation, leisure flow and leisure boredom of the visitors of ski resort and aims at suggesting the method about the increase of leisure flow through the reduction of leisure boredom by the visitors. Especially, it is expected to provide the data to position as a lifetime sports in women and family leisure. It set men and women over 20 years old as the population that visited the ski resort located near Seoul and Kangwondo province from Dec. 2005 to Feb. 2006 to achieve this purpose and distributed survey papers of totally 780 copies using random cluster sampling method. Among them, the study targets used in real analysis were 710 people. This study used measures of visit motivation, leisure flow and leisure boredom. The main statistics method for data analysis practiced factor analysis, T-test, one-way ANOVA and multiple regression analysis. Through the study method and procedure as above, the results were as follow. First, the visiting motivation according to the demographic features of the ski resort visitors showed to have significant difference according to the sex, age, whether they are married, whether they have children, type of the jobs and staying period. In case of men, the excitement motif was shown higher than the family closeness motif, but in case of women, the family closeness motif was shown higher than the excitement motif. In case of social prestige and excitement, people in their 20s were the highest, and as for the family closeness, nature and health, people older than 50s showed the highest. In case of the unmarried people, social prestige and excitement were the highest and the married people were showed high in family closeness, nature and health. In case they didn't have children, social prestige and excitement were high, and when they had children, family closeness, nature and health were high. By the types of their jobs, students show the highest in social prestige and excitement and housewives showed the highest in family closeness, nature and health. The visitors who stayed longer than 2 nights showed higher excitement motif than the day visitors. Second, leisure boredom by the demographic features of the ski resort visitors showed to have significant difference according to the sex, whether they are married, type of the jobs and staying period. Third, the visiting motivation of the ski resort visitors showed to affect significantly to the leisure boredom and as the motif of excitement and escape of daily life were higher, the feeling of languor in leisure reduced, and when the social prestige motif was higher, the feeling of languor in leisure was raised. Fourth, it was shown that in the influence the visiting motivation of the ski resort visitor has on the leisure flow, excitement, escape of daily life, nature and health were shown to affect in leisure immersion in order. Fifth, it can be known that the relative size of leisure flow that affects in the leisure boredom of the ski resort visitors was the highest in mental immersion degree and consistency of thought and action, harmony with the activity and loss in time concept in order. Summarizing these results, the difference and influence relations of visiting motivation, leisure flow, leisure boredom could be analyzed. It could be known that this was very useful in understanding the leisure life of the ski resort visitors.
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