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뿌리이미지를 통한 인간의 욕망 표현연구 : 작품 제작을 중심으로

Title
뿌리이미지를 통한 인간의 욕망 표현연구 : 작품 제작을 중심으로
Authors
문민주
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 공예학부섬유예술전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
중세말기에서 근대에 걸쳐 인간관계는 급격히 변혁되어 왔다. 앞 시대의 인간관계가 인격적 의존을 특징으로 한다면 그 이후의 인간관계는 물질을 매개로 한 세속적인 이해관계를 기본으로 하게 되었다. 이러한 세속화로 인간의 욕망추구의 형태가 시간이 흐를수록 팽창하면서 더욱 변모해오고 있다. 현대인은 타인보다 더 많이 소유하고, 소비하며 더 즐기려는 욕망의 끝없는 경쟁을 한다. 본 연구는 인간이 사회에서 추구하는 욕망을 통찰하고, 그 욕망과 뿌리와의 상관성을 기초로 한다. 이러한 이론적 기반 위에서 작품은 뿌리의 이미지를 래핑(wrapping)기법을 이용하여 표현하고 그 인근 색상으로 표현한 직물의 조형물을 통해 인간의 욕망을 표현하는데 그 목적이 있다. 이론적 연구방법으로는 첫째로 나무뿌리에 대해 알아보고 뿌리의 이미지에 관해 분석하였다. 둘째로 인간의 욕망에 대한 개념을 파악하고 이를 분류하여 물상적 의존의 사회형태와 욕망을 연결지어 살펴보았으며, 셋째로 인간의 욕망이 예술 속에서 어떻게 표현되었는지 작품 분석을 하였다. 작품제작에서 나무뿌리 이미지의 개체들은 인간의 여러 형태의 욕망들의 상징물로서 래핑기법을 이용하여 울퉁불퉁하게 표현하였다. 배경이 되는 직물은 인간들이 살고있는 사회를 뜻하며 평직과 능직 브로케이드 응용기법을 사용하였다. 구리선으로 제작한 원형의 형태들은 인간이 추구하는 무한한 환상이자 욕망의 대상이라는 의미를 내포하며 배스켓트리 기법을 응용한 불규칙적인 구리선 작업으로 나타내었다. 이러한 작업을 구성하여 각 작품에 따라 그 형태와 색상을 변형하고 입체적으로 설치하였다. 작품의 재료로는 합성사와 구리선, 레디 메이드(ready-made)된 둥근 조형물을 사용하였으며 래핑의 뼈대로는 소포지와 구리선을 사용하였다. 이를 바탕으로 한 작품제작의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 예술에 있어 작가에게 무한한 창작의 원동력이 되는 인간의 욕망을 통하여 개인의 사고방식을 되짚어보게 함으로써 발전적인 미래상의 제시를 가능하게 한다. 둘째, 뿌리의 의미, 형태와 기능에서의 상관성을 통하여 인간의 욕망을 표현할 수 있었다. 셋째, 직물 제작은 모두 평면 작업으로 이루어졌으나 설치 방식에 따라 부조적, 입체적 표현이 가능하며, 하나의 커다란 입체그룹을 이룰 때 더욱 강한 이미지를 전달하여준다. 넷째, 설치작업에서 창출된 공간과 작품 사이를 관람자가 자유롭게 움직이면서 감상하고 다양한 각도에서 새로운 잠재성을 느낄 수 있도록 유도하여 작품과 관람자의 거리를 한 층 더 가깝게 만들어 준다. 이와 같은 연구를 바탕으로 앞으로의 계속적인 연구와 더욱 깊이 있는 작품 활동을 하고자 한다. ; The form of human relations has been changed slowly, sometimes rapidly, from the end of the middle ages to the modern age. In the former the relationship relied on personalities, but today it is based more on material interests. This secularization has induced the pursuit of individual desires to expand in a distorted way. The modern men constantly compete with each other only to possess, consume, and enjoy. A fundamental question, what the desire is presented in this study. Through the insight of desires that man pursues, to express the image of roots with wrapping technique reflecting the meaning, appearance, and function of roots. As a theoretical , background, the definition of roots and the image of roots are reviewed. And the concept and classification of human desire, are studied. The expressions of human desire formed in previous works. As well as the corelation of roots and human desire are analyzed. Rugged shape of roots is expressed by wrapping and basketry techniques using copper wire. Four pieces are manufactured using basic plain weaving, and one piece using tapestry technique, and they are all installed three-dimensionally according to each subject in shapes and colors. The rugged objects in these works are symbols of the shapes of human desires. Round shapes manufactured using fabrics and copper wires present the society to which human beings belong and an unlimited illusion that man pursues. The conclusion result based on the series of the works are as followes. Firstly, art is an assembly of time and space, and so many educational and expressive knowledge could be obtained not only by the result but also the process. Secondly, a human desire can be unlimited and creative elements for artists and give a chance to reflect the individual thoughts. Also it could provide a prosperous image of the future. Thirdly, the whole work can be separated into pieces, so modification of shape and size can be performed easily. The display can be reshaped as installation. Fourthly, the fabrics are made in plainwork, but the installation has various options to express in three-dimensional ways. It could give strong image in three-dimensional display. The last, spectators can appreciate the works enjoying the spaces between the works, so that they can have diverse appreciation points. It could reduce the gap between the artist and spectators.
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