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조선시대 목가구의 들쇠에 관한 연구

Title
조선시대 목가구의 들쇠에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE IRON HANDLES OF WOODEN FUNITURE IN CHOSUN PERIOD
Authors
최금용
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Keywords
조선시대목가구들쇠IRON HANDLES
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
배만실
Abstract
This study aims to observe the variety of the drawer iron handles in Chosun period. Under the influence of Confucianism, the conception or the custom of keeping away between men and women was formed and naturally living activities area is divided into two as the result: Anbang (the women's quarters) and Sarangbang (male quarters especially for receiving visitors). The iron handle attached to wooden furniture is of varied kind and shape, Its kinds and shares are put into consideration to observe its size, patterns, materials and technique. In this study, emphasis is placed on the investigation of documents, of historical relics, as well as actual observation and illustration. The objects observed are as follows: 53 items in the museum of Ewha Womans Univ., 28 items in the museum of Korea Univ., 31 items in Sukmyong Women's Univ., 22 items in Sungshin Women's Univ., 126 items privately possessed. As a result more iron handles are found in the furniture placed in Anbang than in Sarangbang, and it proved to be attached mainly to the pattern panel, drawer and side panel. As for its shapes, there are mainly half-moon shaped iron handle connected with two wooden links on both sides and the ring-shaped and the peach-shaped each with one link as well. As for its patterns, bat pattern, chrysanthemum pattern moon patternl pear-blossom pattern shaped pattern are found. Technique is rather varied showing engraving, fret wort, sheet metal processing, forging, raising. Nickel is used as raw material in case of Ham (a lacguer box) and kyongdal (the mirror stand for women) and iron in case of Pandachi (the clothes chest with hinged front flap).;본 연구의 목적은 조선 시대의 들쇠 장식의 다양성을 고찰하는데 있다. 조선 시대는 유교의 영향으로 남녀 유별 관념 즉 내외 관습이 형성 되었고 따라서 생활 공간이 안방과 사랑방으로 구분된다. 이 공간 속에 있는 목가구의 손잡이 구실을 하는 들쇠 장식은 매우 다양하다. 그 들쇠 장식의 종류와 형태를 분류하여 크기, 문양, 재료, 기법을 고찰한다. 그 방법은 문헌 연구, 유물 관찰, 실측 및 도해를 중시 하였다. 조사 대상은 이화여대 박물관에서 53점, 고려 대학교 박물관에서 28점, 숙명여대 박물관에서 31점, 성신여대 박물관에서 2점, 개인소장 126점으로 삼았다. 그 결과 들쇠는 사랑방 가구보다 안방 가구에 더 많고, 가구의 문판, 서랍, 옆널에 많이 부착된 것으로 판명 되었다. 형태로는 배목 2개의 반달 들쇠가 주로 많고 그외 배목 1개의 환 들쇠와 달지개 들쇠였으며, 배목 받침으로는 달형과 국화형이 가장 많고 그외 앞바탕이 있는 것은 박쥐 바탕이 주다. 문양은 박쥐문, 국화문, 달문, 이화문, ㄷ자문 등이고 그 제작 기법은 다양하여 선각, 투각, 판금, 단조, 추기법 등이 주가 된다. 재료는 함이나 경대류의 경우 백동 장식이 대부분이고 반닫이의 경우에는 무쇠 장식이 많다.
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교육대학원 > 미술교육전공 > Theses_Master
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