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자율적 형태를 통한 생명에너지 표현 : 금속섬유의 활용을 중심으로

Title
자율적 형태를 통한 생명에너지 표현 : 금속섬유의 활용을 중심으로
Authors
윤정은
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 공예학부섬유예술전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
시·공간의 제약 아래 살아가고 있는 인간은 존재에 대한 끊임없는 성찰을 계속하여 왔다. 이러한 물음은 생명에 대한 탐구로 이어졌으며 우주적 질서를 밝히고자 하는 노력으로 귀결되어 왔다. 자연과학은 생명 현상에 대하여 상당한 부분을 밝혀냈지만 과학적인 시각은 오히려 인간이 직관적으로 감각하는 많은 교감들을 불확실성 이라는 범주로 외면하게 만들었다. 인간이 만들어낸 질서 안에 우주의 생명적 질서를 대입하려고 하는 현대과학의 인식논리는 오히려 인간의 시각과 사고를 한계 짓는다. 보이지 않는다고 하여 존재하지 않는 것은 아니며 비가시적인 대상의 본질을 직관하는 것은 인간의 본연적인 속성이다. 이러한 속성이 작용하는 까닭은 생명이 내재하여 우주의 모든 대상과 자아를 관통하여 흐르기 때문이다. 그러므로 본 연구자는 과학적 시각이 아닌 직관적 사유에 의한 생명주의적 관점에서 생명의 본질에 대하여 고찰하고 이러한 비가시적이고 형이상학적인 생명의 개념을 추상적 조형언어를 통해서 생동감 있게 표출하는 것을 목적으로 한다. 또한 생명에 내재한 생명에너지의 형상화를 위하여 생명의 본질을 나타내는 형태의 표현과 자율적 형태에 나타나는 생명감을 연구하고자 하였다. II장에서는 생명에 대한 성찰로서 앙리 베르그송의 생명철학을 고찰하고 조형예술에 있어서 생명의 본질을 지각하고 조형화하는 조형이념과 표현방법을 살펴보았으며 추상표현주의와 기운생동의 동양회화사상에서 그 근거를 찾았다. III장에서는 생명의 본질이 현실화되는 외형적 양식으로서의 형태의 개념에 대하여 앙리 포시용의 형태주의 사상을 근거로 생명의 표현가능성을 살펴보았다. 또한 생물학적인 유기적 형태를 표현함에 있어서 예술가의 직관적 사유가 중재하여 창출된 자율적 형태가 생명에너지 표현에 적절한가를 연구하였다. 이렇게 생명의 본질을 형상화하기 위하여 작품제작에 있어서는 재료의 물질적 특성이 발생시키는 자연적 변화를 시·공간 안에서의 생명의 변화과정으로 보고 작품에 표현하였다. 시간의 흐름에 따른 변화과정을 포착하기 위해서 물질적 변화를 효과적으로 일으키는 금속섬유를 재료로 사용하였으며 부식현상을 유발시켜 얻어진 부식의 이미지를 통해서 생명에너지가 남기고 간 에너지의 흔적을 나타내었다. 이러한 과정으로 제작한 8점의 작품을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 생명의 표현에 있어서 대상의 본질을 지각하는 직관적 사고는 생명의 살아있는 에너지를 상상할 수 있도록 하며, 추상표현주의적 조형방법은 생명에너지의 자율성을 표출하는데 효과적이었다. 둘째, 생명의 본질이 현실화되기 위해서 물질이 필요하듯이, 예술가의 창조적 사고 또한 재료가 되는 물질을 통해서 현실화된다. 재료로 사용된 금속섬유는 시간과 환경의 상호작용을 통해 부식이라는 자연적 변화를 일으키며 이러한 변화의 과정은 작품에 그대로 적용되어 자연에 가까운 자율적 형태와 텍스추어를 창출하였다. 셋째, 금속섬유는 광택과 색상이 독특하며 섬유예술의 재료로서 이미 널리 사용되어지고 있는 소재이다. 그러나 본 연구에서는 금속섬유의 물리적 성질을 사용한 기존의 섬유작업과는 다르게, 화학적 변화에 의한 이미지 생성을 통하여 금속섬유 표면에 자율적인 형태를 형성하였다. 이와 같은 표현방법은 본 연구자의 섬유작업에 있어서 재료의 활용과 표현영역을 넓혀주는 계기가 되었으며, 섬유를 통한 다양한 표현 가능성을 제시해 주었다. 본 연구자는 생명을 표현하는 조형작업을 통해서 정체성의 근원에 대한 자각적 사유와 생명의 원천인 생명에너지를 표출할 수 있었다. ;Living under restrictions of time and space, humans have ceaselessly reflected on their existence. Such questions have become inquiries into life and have resulted in efforts to explain the universal order. Although the natural sciences have explained a considerable amount as to the phenomenon of life, scientific viewpoints have disregarded a large number of intuitively sensing rapport, categorizing them as being of an uncertain nature. Rather, the cognitive logic of modern science in trying to substitute a universal order of life into a man-made order imposes limitations on human thought and viewpoints. Not being able to see something does not mean that the thing does not exist, and it is an inherent character of humans to know intuitively the nature of things invisible. The reason such characters function is because life is immanent and penetrates all things and selves in the universe. Accordingly, this research aims to study the nature of life from a life-ideological viewpoint based not on science but on intuitive speculation, and also aims to vividly express such an invisible and metaphysical concept of life through an abstract formative language. Furthermore, in order to give shape to the life energy immanent in life, this study aims to research the liveliness that appear in the expressions of forms that display the nature of life and autonomous forms. In chapter II, by way of reflections on life, the life philosophy of Henri Bergson was studied, and methods of expression and molding concepts that perceive and mold the nature of life in the formative arts were also examined, and that basic concepts were found in abstract expressionism and the lively Eastern painting concepts. In chapter III, the possibility of the expression of life was examined based on the Henri Joseph Focillon s ideology of form, in regards to the concept of form by way of an outward appearance-style, which realizes the nature of life. Furthermore, in the expression of an organic form, it was examined whether an autonomous form created by the intervention of an artist s intuitive thought is suitable for an expression of life energy. In order to give shape to the nature of life, the process of changes in life within time and space were expressed in works of art through natural changes generated by the physical property of materials, used in producing the pieces of work. In order to capture the processes of change based on the flow of time, metals, which effectively produce physical changes, were used as materials, and, by corroding the metals to obtain an eroded image, the traces of energy left by life energies were shown. Results obtained through a piece of work of 8 points, made with this method, are as follows. First, in the expression of life, an intuitive contemplation that perceives the nature of a subject makes it possible to imagine the living energy of life, and abstract expressionistic formative methods are effective in expressing the autonomy and motility of life energies. Second, just as matter is required to realize the nature of life, an artist s creative thought is likewise realized through matter that can be used as materials. The textile woven from metal used as a raw material of naturally reacts to the progression of time and changes in the environment in forms of corrosion. The progress of these chronic and environmental changes is reflected in the works presented with this thesis, creating self-generating forms and texture that are similar to the ones found in the nature. Thirdly, the unique glossiness and the color of textile woven from metal contributed to the popularity of the textiles woven from metal. However, the researcher of this work created the self-generating patterns on the surface of the metal, using the effect of chemical reactions. It was a clear departure from the conventional use of metal in fashion, which was largely confined to its physical property. This research was an opportunity to expand the scope of expressions on the textiles as well as their use, as it opens up a door to various expressions on the fabric. The research and production for this thesis resulted in the self-awakening to the researcher as for the fundamentals of the identity, as the researcher emulated the energy of life, which is the source of life, on the textiles.
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