View : 404 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author정우영-
dc.creator정우영-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:40Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:40Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000004459-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/195707-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004459-
dc.description.abstract현대 사회는 빠르게 새로운 모습으로 변화하고 있다. 디지털 미디어는 문화, 예술, 정치, 경제 각방면에 변화를 일으키고 있고 특히 인간의 감성에서 출발하는 예술을 새롭게 정의하고 있다. 네트워크의 혁명은 기술과 문화의 결합을 가져 왔다. 기술과 문화의 결합은 테크노컬처로 발현되고, 미술분야에서는 컴퓨터 그래픽을 사용하여 새로운 이미지 창조와 기존 이미지의 변형과 복사가 쉽게 이루어진다. 이러한 복제와 변형이 기계적으로 이루어짐에 따라 표절과 모작이 확산되고 있지만 예술의 대중화와 창작 주체의 자유로움이라는 측면에서 디지털 복제가 몰고 올 지적 혁명의 가능성을 엿볼 수 있다. 사이버스페이스의 본질은 물질이 아니라 정신과 마음에 기초한다. 네트 시대의 진보는 물질의 생산력이 아니라 마음의 생산력 확대에서 찾아진다. 문화는 새로운 시대를 맞이하여 전통과 단절된 채 완전히 다른 형식으로 전이되는 것이 아니라 축적된 문명의 힘을 바탕으로 그 힘의 강도를 더해 가는 것이다. 진정한 정보화의 새로운 커뮤니케이션은 기술이나 하드웨어에 있는 것이 아니라 사람과 문화에 달려 있다. 기술은 삶의 필요에 의해 출현하고 발전하는 것이며, 그렇게 출현한 기술이 제공하는 새로운 가능성은 다시 새 유형의 삶을 형성한다. 기술적 환경의 미래는 기술 자체에 의해 독립적으로 결정되는 것도 아니고 삶과 유리되어 그 자체로 의미를 갖는 것도 아니다. 정보화와 인터넷의 발달로 변화하는 새로운 디지털 시대문화의 특징을 이해하고 그 속에서 우리가 서야할 자리를 헤아려 볼 필요가 있다. 디지털 테크놀러지의 영향은 이미지·동영상·사운드 뿐만 아니라 첨단 매체를 도입한 인터액티브한 요소까지 갖춘 영상매체작품에서 많이 나타난다. 그러나 최근 판화나 회화와 같이 전통적인 미술영역에서도 디지털 매체가 창작의 도구나 표현의 수단으로 폭넓게 이용되고 있다. 이것은 디지털 이미지 프로세싱이 회화처럼 그리거나 사진처럼 포착하는 것이 아니라 변형·조합·합성으로 이미지의 임의적인 조작과 유연한 변형이 가능하기 때문이다. Dot은 자연질서의 기본요소일 뿐만 아니라 예술의 조형원리에 있어서도 본질이며 컴퓨터 그래픽의 원천적인 요소이다. 그래픽에서 Dot은 그 자율적인 힘을 뚜렷하게 발휘하고 있다. 작품제작에 있어서 연장은 이 힘에다 수많은 상이한 가능성을 제공하고 있는데, 이것이 곧 형태와 크기의 다양성을 낳았다. 따라서 본 연구의 목적은 디지털의 의미와 미술과의 관계를 이해하고, Dot의 형태로 시각화하여 첫째, 표현요소의 반복으로 표현도구로서 컴퓨터 그래픽의 기능적 특징을 표현할 수 있는가? 둘째, 컴퓨터 그래픽의 기본요소인 Dot으로 디지털 미술을 조형예술로 시각화할 수 있는가? 셋째, 투명소재의 가공과 중첩에 의해 컴퓨터 그래픽에서 레이어(layer)의 개념을 섬유에 표현할 수 있는가? 라는 문제 제기를 실제 작품 제작을 통하여 알아보고, 본 연구자의 조형관 확립의 초석을 발견하는 데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해서 문헌조사, 작품 제작 및 분석을 하였다. 문헌연구에서는 개념적인 면에서 첫째 디지털과 미술과의 관계, 둘째 dot의 개념과 조형적 특징에 대하여 살펴보았다. 작품제작에서는 시각적인 면에서 Dot의 중첩과 반복에 의한 형태적 요소, 비닐·정전차폐용 투명봉투·메탈합성섬유·부직포 등의 재료적 요소, 열접착 가공·섬유 용해에 의한 투명가공·본딩 가공 등 기법적 요소를 가지고 총체적으로 조형화하는 작품 8점을 제작하였으며, 개념적 요소와 형태, 재료, 기법 등의 시각적 요소로 작품분석을 하였다. 디지털 미술을 Dot을 기본 조형요소로 사용하여 섬유에 표현해 작품을 제작한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 표현요소의 반복으로 표현도구로서 컴퓨터 그래픽의 기능적 특징을 표현할 수 있었다. 둘째, 컴퓨터 그래픽의 기본요소인 Dot으로 디지털 미술의 특징을 조형예술로 시각화할 수 있었다. 셋째, 투명소재의 가공과 중첩에 의해 컴퓨터 그래픽에서 레이어의 개념을 섬유에 표현할 수 있었다. 위와 같은 결론을 종합하여 볼 때 디지털 미술의 특징을 Dot의 형태로 반복하여 투명하고 광택 있는 재료에 시각화하여 조형예술로 표현할 수 있다. ; The modern society is changing very fast to new phases. Digital media makes changes in various fields including cultures, arts, politics and economics and especially it newly gives the definition of arts which are starting from human sensibility. The revolution of network united the technology and the culture together. This combination reveals as the techno-culture, and in the art field, the creation of new images or the variation and reproduction of existing images are accomplished easily by using the computer graphics. Since these reproduction and variation are accomplished mechanically, the plagiarism and imitation are spreading; however, from the side of popularization of arts and the freedom of creative independence, it can be guessed the possibility of intellectual revolution through the digital duplication. The essence of cyberspace is based on the spirit and the mind, not the material. The progress of cyberspace can be found from the extension of mind productivity, not from material productivity. The culture never changes to totally different form from the tradition when it meets the new age but it adds its intensity based on the strength of accumulated civilization. The new communication of true information-oriented depends on human and culture, not technology or hardware. The technology is emerged and developed by the necessity of living and the new possibility which was offered by the technology that emerged in that manner reestablished the new type of living. The future of technical environment is not independently determined by the technology itself and also doesn t have meaning by itself separated from the living. We should understand the characteristics of new digital age cultures which are changed by the development of information-oriented and internet and also need to consider where we should stand up. The influences of digital technology are not only appeared on image, video or sound, also are seen a lot in the visual medium works which have interactive elements that introduced the advanced medium. However, recently the traditional fine art fields such as woodcut prints and paintings are also used the digital medium broadly as the creative tool or device of expression. This is because digital image processing is possible to make up or change the images naturally by transforming, mixing and combining unlikely paintings or photos which draw or capture the images. Dot is not only the basic element of natural order also it is the essence in arts molding principles and computer graphics. Dot displays its independent ability remarkably in graphic field. In work production, the tool provides the various possibilities on its power and immediately this leads to the numerous forms and sizes. Therefore, the purpose of this research is to understand the meaning of Digital and the relationship with art and visualize them in form of Dots. These following 3 questions which are: Firstly, as the repetition of expression element and expression tool, is it able to express the computer graphic s technical characteristics? Secondly, is it possible that Dot, the basic elements in computer graphic, can visualize the digital arts as the formative arts? Thirdly, by processing the transparent materials and the reiteration, is computer graphic possible to express the concept of layer on the fiber? And these problems are discovered from the real work production and the researcher finds out her foundation of formative concept s establishment. To accomplish the purpose of this research referred to sundry literatures, produced work and did the analysis. In investigation on literatures, the notional side was examined. First was the relationship between the digital and the art. And the second one is the concept of Dot and the formative characteristics. In the work production, total 8 works were produced visually which were used the shape elements from Dot s repetition and reiteration; the material elements such as the vinyl, anti static electricity clear envelop and metal synthetic fiber; the technical elements including the heat adhesive manufactures, transparent manufactures by the fiber dissolution and bonding manufactures. The followings were the results from the works of digital art on the fibers which used Dots as the basic formative element. First, it was used as the expression tool to represent the computer graphic s technical characteristics from the repetition of expression element. Second, Dot, the basic element of computer graphic, visualized the digital art s characteristics as the formative art. Third, by the processing of transparent materials and reiteration, computer graphic could be able to express the concept on layer on the fibers. The final conclusion from the above, the digital art s characteristics could be expressed as the formative arts by visualizing the Dots repetition on the transparent and glossy materials.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = viii I. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 내용 및 방법 = 3 II. 디지털과 미술 = 4 A. 디지털의 이해 = 4 B. 디지털과 미술의 관계 = 9 III. Dot의 이해 = 16 A. Dot의 개념과 디지털 시대의 Dot의 의미 = 16 B. Dot의 조형적 특징 = 19 IV. 작품제작 및 분석 = 25 A. 제작의도 = 25 B. 제작과정 = 28 C. 작품분석 = 32 V. 결론 = 63 참고문헌 = 65 ABSTRACT = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4273600 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title디지털시대의 Dot의 반복을 통한 섬유표현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 공예학부섬유예술전공-
dc.date.awarded2002. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE