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119 구조대원복의 기능성향상을 위한 연구 : 서울시내 119구조대를 중심으로

Title
119 구조대원복의 기능성향상을 위한 연구 : 서울시내 119구조대를 중심으로
Authors
이유진
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 의류직물학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 119구조대원의 기동복 착용실태를 조사하여 그 문제점을 파악하고, 조사대상의 특성을 고려하여 신체적합성, 동작적응성, 기능성 및 편리성이 향상된 구조복을 설계하는 것이다. 직접 관찰 및 면담을 통해 작성된 설문지를 서울시내에 있는 22대 구조대의 대원들을 중심으로 하여 기동복의 착용실태를 조사하였으며, 이 설문조사 결과로 파악된 문제점을 고려하여 실험 구조복을 제작하고, 현 기동복과 비교를 위하여 3차에 걸친 착의 평가를 실시하였다. 설문조사 결과 응답자의 신체적 특성은 보통 성인 남성의 체형에 비해 둘레항목과 너비항목 값이 더 컸으며 길이항목도 대체로 길었다. 기동복에 대한 착용 실태는 자신의 신체치수보다 한 치수나 두 치수가 큰 의복을 지급 받아 착용하고 있었고, 기동복의 주머니 공간이 부족하여 주머니를 잘 활용하고 있지 않았다. 기동복의 맞음새 평가에서는 진동둘레(46.8%)와 소매통(57.2%) 및 손목둘레(48.1%), 넓적다리둘레(49.8%), 그리고 무릎부위(46.2%)에 불만도가 높았다. 또 기동복 부위 중 바지앞주머니의 입구밑부분(67.5%)과 무릎(63.9%), 엉덩이(54.8%), 소매단(48.8%)순으로 잘 마모된다고 응답했지만 구조활동시에 기동복이 물에 젖는 경우가 많아 마모되는 부위를 2중으로 덧대는 것은 선호하지 않았다. 제복으로서 기동복의 외관에는 57.9%가 만족하지 않았고, 현 기동복이 상의를 하의 밖으로 내어 입는 디자인과 활동성과 기능성이 향상된 디자인으로 개선되기를 원하였으며 신체에 적합한 치수 체계의 필요가 시급하다고 응답하였다. 또 기동복의 수선부위에 대한 질문에는 바지의 허리둘레와 바지길이를 줄이는 경우가 가장 많았다. 기동복에 대한 불만 사항을 종합하고 동작적응성, 신체적합성 등에 대한 불편사항을 고려하여 실험 구조복을 제작하였다. 실험 구조복은 폴리에스테르와 비스코스레이온이 각각 64.6%, 35.4%씩 혼방된 소재로 제작하였으며 의복의 둘레와 너비부분에 여유량을 더 주었다. 전체적인 외관은 상의를 하의 밖으로 내어 입는 디자인으로 하여 상의와 하의에 각각 주머니의 크기와 개수를 추가하여 수납공간에 변화를 주었으며 소매단과 바지단 및 상의 앞여밈법을 개선하였다. 그리고 무릎의 원활한 움직임을 위해 무릎의 앞ㆍ뒤로 다트를 설계하였다. 외관 평가와 동작적응성 평가를 위한 평가단으로는 피험자(5인), 119구조대원(5인), 의류학 전공의 전문가 집단(5인)이 구성되었고, 기본 동작과 장비 수납 동작으로 나누어 각 동작의 용이성과 편리성을 평가하였다. 또한 구조대에서 활동하는 대원 5인을 대상으로 실시한 현장 활동의 적합성 평가에서는 기동복보다 실험 구조복에 대한 만족도가 높게 나타나, 3차에 걸친 착의실험 결과, 실험 구조복이 기동복에 비해 동작적응성, 신체적합성, 기능성 및 편리성이 향상된 것으로 나타났다. ; The objectives of the present study were to investigate both the current state of 119 rescuers operational uniforms and problems with them, and to design a rescue uniform improved in physical fitness, motional comfort, functionality, and convenience taking into consideration the physical characteristics of the subjects of this study. This study conducted a questionnaire survey on rescuers in 22 rescue squads in Seoul through direct observations and face-to-face interviews to investigate the state of their operational uniforms. Furthermore, taking into consideration problems found through the questionnaire survey, an experimental rescue uniform was manufactured and evaluated through three sequences of wearing tests to compare it with current operational uniforms. According to the results of the questionnaire survey, the respondents physical size was bigger than that of ordinary adults in terms of girth, width, and length. Rescuers were usually supplied with uniforms slightly larger than their actual sizes, and the pocket space of the uniforms was too small to use. With regard to the fitness of uniforms, respondents were highly dissatisfied mainly with the armhole (46.8%), sleeve circumference (57.2%), wrist circumference (48.1%), thigh circumference (49.8%), and knee (46.2%). In addition, they identified the parts that wear out easily as the lower part of the front hip pocket mouth of the trousers (67.5%), knee (63.9%), hip (54.8%) and cuff (48.8%), but they did not want to add another patch onto these parts because operational uniforms often become wet during rescue operations. Dissatisfaction with current operational uniforms was 57.9%, and rescuers wanted to improve the uniform design so that the lower end of the jacket could lie outside of the trousers and the uniform would be more comfortable and functional. They also said that a measuring system suited to their body sizes was required. In terms of the parts requiring repair on operational uniforms, many respondents replied that they had shortened the waist girth and trouser length. Reflecting complaints on the motional comfort and physical fitness of operational uniforms as described above, this study manufactured an experimental rescue uniform. The uniform was made of 64.6% polyester and 35.4% viscose rayon, and the girth and width were designed to be more ample than existing uniforms. With regards to the appearance, the uniform was designed so that the lower end of the jacket could lie outside of the trousers, and the size and number of pockets were increased in both the jacket and trousers. In addition, the ends of the sleeves and trousers as well as the front cover of the jacket were improved. Furthermore, darts were added to the front and back of the knees to allow for smoother knee movement. To evaluate the appearance and motional comfort of the experimental uniform, this study selected 6 119 rescuers and 5 specialists in fashion design, and assessed motional comfort and convenience related to basic motions and tool equipping motions. In addition, in the evaluation of fitness for field operation conducted by 5 rescuers who were in a rescue operation, the experimental uniform appeared to be more satisfactory than existing operational uniforms. According to the wearing tests conducted 3 times, the experimental rescue uniform was found to be improved in motional comfort, physical fitness, functionality, and convenience compared to existing operational uniforms.
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