View : 797 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor안창일-
dc.contributor.author고경애-
dc.creator고경애-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:36Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:36Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000013940-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/195655-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013940-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the quality of infant-mother attachment, and its relationship to toddler's social-cognitive competence and, maternal behavior. The subjects for this study were 64 toddler-mother dyads drawn from middle class families. Toddlers were 36 months olds in average. The researcher visited each family to conduct, and to observe child's behaviors in the puzzle-solution situation. Information about quality of infant-mother attachment, toddler's competence, and maternal behavior were gathered by the interview with mother, while, Information on mother-toddler relationship and cognitive competence were gathered through observation of the puzzle- solution situation. For the statistical analysis of collected data, t-test, x^(2)-test F test were performed. The level of the statistical significance was established at or beyond of .05 level of probability. The results of this study are summarized as follows: 1. 39 subjects are classified as securely attached toddlers (67.24%), and 19 subjects are classified as insecurely attached toddlers (32.76%). 2. The relationship between security of infant-mother attachment and toddler's competence or orientation toward mother is significantly positive. a) Security of infant-mother attachment and its relationship to toddler's interaction- style and play-time with peer; securly attached toddlers showed more reciprocal interaction, more active interaction with peers, and had more friends in numbers and spent more time of interaction (per 1 day), while less negative behavior to peer was manifested. b) Security of infant-mother attachment and its relationship to toddler's cognitive competence; securely attached toddlers are more curious and achieving in cognitive situation, and more enthusiasticaly approached to problem solving situation, while less negative behavior (avoid or broke puzzle) were presented in problem-solving situation. c) Security. of infant-mother attachment and its relationship to toddler's behavior to- ward mother; In puzzle-solution situation, securely attached toddlers showed less noncompliant with and less aggressive behaviors toward their mothers. 3. Security of infant-mother attachment tends, to be related to maternal behavior (type of feeding, sleeping, and amount in their mother's arm, interaction-time with mother), infant temperament, family size and family composition. a) The more had been breast fed, and slept with their mother, side by side, and interacted with mother, and the less had been held in their mother's arm, the infants are more securely attached to their mothers. b) The infant who had less temper tantrum is more securely attached to mothers. c) The nuclear families having 2 children, and the family size is smaller, the infant is 4. The stability in quality of maternal behavior over time was found statistically significant more attached securely. a) Mothers with securely attached toddler interacted with their children in more various ways, and encouraged or provided a peer experience and enhanced cognitive development. b) In puzzle-solution situation, mothers with securely attached toddler tended to control less, and showed negative behavior less, and voiced more warmly when they had to control the children. 5. Frequency of social contact with strangers, and family size are related significant only with the number of the interaction with peer and activeners in approaching to peer: The toddlers who contact more frequently with strangers, and were raised in the samll size families tend to be more active in interaction with the peers.;본 연구는 모자녀 애착관계의 구조화 작업을 통해, 인간의 성장발달에 가장 큰 영향을 미치는 모자녀관계를 보다 잘 이해하기 위하여, 생활 초기에 형성되는 모자녀 애착관계와 어머니의 양육행동 및 3게 유아의 인지적, 사회적 능력과의 관계를 살펴보고, 동시에 어머니의 자녀 양육행동의 질적인 일관성을 살펴보고자 하였다. 대상은 33∼39개월된 중류가정의 유아의 그 어머니 64쌍으로 하였다. 연구자가 직접가정방문하여 아이가 1세때 모자녀 애착관계 및 어머니의 양육행동과 현재 유아의 사회적·인지적 능력에 대해서는 어머니와의 면접을 통해, 그리고 현재 모자녀 관계와 유아의 인지능력에 대해서는 과제해결상황에서 관찰함으로써 평가하였다. 자료처리는 컴퓨터를 이용하여 t검증 x^(2)검증 F 검증을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 본 조사 피험자인 58명중 39명(67.24%)이 안정된 애착아로 분류되고, 나머지 19명(32.76%)이 불안정된 애착아로 분류되었다. 2. 1세까지 어머니와 안정된 애착관계를 맺은 유아가 3세에 이르러 또래 관계를 맺는 능력 및 인지능력이 더 발달하고, 어머니에 대해서도 더 긍정적인 태도를 보였다. 가. 애착의 안정수준에 따라 또래와의 상호작용 유형과 상호작용 양에 있어서 의의있는 차이를 보여서, 안정원 애착아가 불안정원 애착아보다 양방적인 상호작용을 더 많이 하고, 더 적극적으로 또래와 접근하여, 하루동안 더 많은 친구와 더 많은 시간을 놀이하는 반면, 또래에 대한 부정적인 행동은 적게 하였다. 나. 애착의 안정성 수준에 따라, 인지능력에 있어서도 의의있는 차이를 보여 안정된 애착아가 더 성취동기가 높으며, 과제해결 상황에서도 문제에 더 열중하여 회피행동 및 파괴적인 행동 등의 부정적인 행동을 덜 하는 경향을 보였다.그리고 통계적으로 유의한 수준에는 못치나 지적 호기심도 더 높은 경향을 보였다. 다. 과제해결 상황에서, 애착의 안정성 수준에 따라 어머니에 대한 행동도 의의있는 차이를 보여, 안정된 애착아가 어머니에 대한 공격적인 행동 및 비추종 행동을 더 적게 하는 경향을 보였다. 3. 통계적으로 유의한 수준에 미치지 못하지만, 안정된 모자녀 애착관계의 형성은 어머니의 양육행동중 수유방식, 잠습관, 안아준 정도 및 어머니와의 상호작용시간의 영향을 받으며, 동시에 아이의 성격 및 가족수, 가족구성 등의 가족 환경적인 변인의 영향도 받는다. 가. 우유만 먹인 어머니의 아이보다 모유만 먹인 어머니의 아이가, 그리고, 모유만 먹인 어머니의 아이보다 모유와 우유를 함께 먹인 어머니의 아이가 더 안정하게 애착되는 경향을 보였다. 나. 한방에서 옆에 재울수록 안정하게 애착되는 경향을 보였으며, 그리고 한방에서 옆에 재운 어머니의 아이가 안아서 재운 어머니의 아이보다 더 안정하게 애착되는 경향을 보였다. 다. 항상 안아 준 어머니의 아이보다 울때만 안아 준 어머니의 아이가 더 안정하게 애착되는 경향을 보였다. 라. 아이가 어머니와 상호작용 시간을 많이 가질수록 안정하게 애착되는 경향을 보였다. 마. 아이의 성격이 유순할수록 안정하게 애착되는 경향을 보였다. 바. 핵가족형이고, 가족수가 적을수록 그러나 형제가 1명 있을수록, 더 안정하게 애착되는 경향을 보였다. 4. 어머니의 양육행동에 있어서, 아이의 연령증가에 따른 질적인 일관성이 있다. 가. 안정된 애착아의 어머니가 아이와 더 다양한 내용으로, 더 많은 시간을 상호작용하는 경향을 보였다. 나. 안정된 애착아의 어머니가 자녀의 또래경험을 더 지지하고, 인지발달도 더 지지하는 경향을 보였다. 다. 과재해결 상황에서, 안정된 애착아의 어머니가 전체적으로 참여도 덜 하고, 그리고 아이의 행동을 통제하는 부정적인 행동도 적게 하였으며, 통제를 할때도 더 온유한 음성으로 하는 경향을 보였다. 5. 유아의 사회적·인지적 능력에 대한 타인접촉 빈도 및 가족수의 영향은 친구수와 적극성에만 제한되어, 타인접촉 빈도가 많을수록, 가족수가 적을수록, 친구수가 많으며 친구에게 더 적극적으로 접근하는 경향을 보였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 애착의 개념과 애착발달의 이론 = 4 B. 애착의 행동체계와 애착의 발달단계 = 6 C. 선행연구 = 9 Ⅲ. 연구과제 = 15 Ⅳ. 연구방법 = 18 A. 피조사자 = 18 B. 조사도구 = 19 C. 연구절차 = 21 D. 자료처리 = 23 E. 제한점 = 24 Ⅴ. 결과 = 25 A. 모자녀 애착관계의 안정성 수준의 분류 = 25 B. 애착의 안정성 수준과 인지적능력과의 관 = 26 C. 1세까지 어머니의 양육행동과 애착의 안정성 수준과의 관계 = 30 D. 애착의 안정성 수준과 아이가 3세일때 어머니의 자녀 양육행동과의 관계 = 32 E. 애착의 안정성 수준과 이에 영향을 미치는 기타 변인들과의 관계 = 36 Ⅵ. 논의 = 38 참고문헌 = 45 부록 = 48 ABSTRACT = 62-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2220495 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject애착관계-
dc.subject행동발달-
dc.subject유아-
dc.subject유아발달-
dc.title모자녀 애착관계가 유아의 행동발달에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle사회적 인지적 능력을 중심으로-
dc.title.translated(The) quality of infant-mother attachment and its relationship to toddler's social cognitive competence-
dc.format.page71 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 가정관리학과-
dc.date.awarded1984. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE