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유아의 조기 영어교육에 관한 일연구

Title
유아의 조기 영어교육에 관한 일연구
Other Titles
(A) Study on the Kindergarten English Education
Authors
전예자
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아조기 영어교육영어교육유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀윤
Abstract
최근 우리나라에서 논의되는 조기 외국어 교육은 생소한 단계에 있으며 많은 주저와 의문을 일으키고 있다. 그러나 미국을 위시한 세계 여러 나라의 조기 외국어 교육은 1900년대에 들어서면서부터 많은 관심을 갖고 논의되어 왔으며 현재는 조기 외국어 교육의 필요성을 인정하고 있는 실정이라고 하겠다. 우리나라에서도 시대적 변천속에서 외국어로서의 영어 교육에 관한 관심을 갖게 되었다. 더우기 중학교 1학년부터 대학과정에 이르는 10년간의 영어교육에도 불구하고 일상생활에서나 영어를 통한 국제적 활동에서 많은 불편을 느끼는 형편이다. 이것은 그동안 듣기와 말하기 학습에 등한시했음을 말해준다. 이와 같은 실정속에서 바람직한 외국어 교육 계획수립에 방안 모색이 급선무라 보았기 때문에 본 연구에서는 조기 외국어 교육에 관하여 이론과 관계 문헌들을 고찰 하였고 유아의 조기 영어 교육에 관한 현황 및 의견을 조사 분석하였다. 조사방법은 서울 시내에 위치하고 있는 유치원과 가정(현제 영어교육을 실시하고 있는 부모와 유치원 교사, 실시하고 있지 않은 부모와 유치원 교사 포함)을 선정하여 그 유치원과 가정을 대상으로 216부의 질문지(부록 참조)를 배부하였다. 그중 영어교육을 실시하는 유치원 교사(100%)와 부모(77.1%), 영어교육을 실시하지 않는 유치원 교사(95.7%)와 부모(94.3%)에게서 총 193부(89,4%)가 회수되었다. 조사결과는 다음과 같다. 첫째, 영어 교육을 실시하고 있는 유치원 교사와 부모는 물론 실시하고 있지 않은 부모도 70 %이상 찬성하고 있었다. 둘째, 영어 학습은 어릴수록 효과적이라고 생각하는 것이 부모와 유치원 교사의 지배적인 의견이었다. 세째, 영어 학습에 대한 교사와 아동의 태도는 적극적이었다. 네째, 중점적으로 학습되는 언어기능은 듣기와 말하기였다. 다섯째, 수업은 대체로 청각자료에 의존하여 아동중심으로 이루어지고 있었다.;In our country the kindergarten English education raises much hesitation and doubt because of its unfamiliarity yet. But in many countries as well as U.S.A it has been discussed with great interest since 1900's. As the result, now most countries recognize that the kindergarten English Education should be held. With the changes of the times we have been also interested in English education as a foreign language. We have been taught English for a long time from middle School to university. Nevertheless we can not speak English fluently in our daily life or international meetings. It means that we have neglected our listening and speaking skills in English teaching. Therefore the purpose of this study is to investigate the early English Education to children and to analyze many people's opinions on it because it is most important to grope for drawing up a desirable plan of English teaching. The objects of this study consists of four kinds of people: parents teaching English, the teachers in kindergarten who are teaching English to their pupils, parents who are not doing it, and the teachers in kindergarten who are not teaching English. They were randomly selected and were given total 216 pieces of questionnaires for this investigation(See an appendix) The collected questionnaires totalled 193 pieces(89.4%). The result of analyzing them are the following: English is taught by the teachers in kindergarten(100%) and parents(77.1%). And 95.7% of the teachers in kindergarten and 94.3% of parents don't teach English. Major findings are: 1) More than 70% of parents who are not teaching English to their children as well as teachers and parents who are doing it agree to the English teaching. 2) Most teachers and parents think that the younger their children or pupils are, the more effective they learn English. 3) Both pipils' and teachers' attitude toward the English teaching are positive. 4) Listening and speaking skills are emphasized in teaching. 5) Classes are student-centered by auditory teaching method.
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