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웹사이트에서 아이덴티티 구현을 위한 웹디자인 연구

Title
웹사이트에서 아이덴티티 구현을 위한 웹디자인 연구
Authors
이민수
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
아이덴티티는 기존의 CI측면에서 자주 논해져 왔지만 오프라인과 온라인상의 연계에 따라 웹아이덴티티라는 영역이 부각되기 시작하였다. 기업뿐만 아니라 모든 업체에서 오프라인 상에서의 브랜드 개념 즉 코퍼레이션 아이덴티티는 꾸준히 기업의 이미지 구축의 기본 사항으로서 정립되어 왔다. 기업을 표현하는 매체로서가 아닌 또 다른 기업개념으로서 웹사이트의 중요성은 날로 부각되고 있으며 그 사이트도 기업의 아이덴티티와 함께 적용되고 있다. 각 기업들은 인터넷 시대를 맞이하여 오프라인에서 구축해 놓은 자사의 브랜드 가치를 온라인에서도 창출해야 하는 상황에 놓여 있으며 또한 이에 따른 웹사이트 운영전략 마련에 고심하고 있다. 이러한 노력을 하고 있는 대표적인 기업으로 아이비엠, 마이크로소프트, 제너럴일렉트릭, 필립스 등이 있으며 이 외에도 대부분의 글로벌 기업들이 비슷한 작업들을 추진하고 있다. 국내에서는 인터넷 도입 기라 볼 수 있는 1990년대 중반부터 각 기업들이 경쟁적으로 웹사이트 개설에 치중하다가 몇년 전부터는 새로운 정비작업을 서두르고 있다. 최근 나타나는 가장 두드러진 움직임 중의 하나가 좀 더 체계적인 웹사이트 구축을 위한 인포메이션 아키텍처, 웹사이트의 브랜드전략과 운영을 위한 웹스타일 가이드, 사용성에 대한 과학적 검증 등이 이슈가 되고 있다. 해외의 글로벌 기업들은 인터넷 도입기부터 앞서 언급한 문제에 대한 고민을 병행했기 때문에 국내보다는 앞서 있는 것이 사실이며 또한 운영방법론까지 체계적으로 정립해 나가고 있다. 국내기업도 이제 디자인의 트랜드 만을 쫓을 것이 아니라 분명한 전략과 방법론을 가지고 세계적인 글로벌기업과 경쟁할 수 있는 웹사이트 인프라를 구축해야 하는 시점에 놓여 있다. 1)이러한 시점에서 본 연구자는 아이덴티티 구현을 위한 기업의 사례를 분석하여 가이드라인으로서 웹 아이 스타일별 유형을 분류하여 방송사 웹사이트를 위한 가이드를 통해 아이덴티티를 구축하고자 한다. 1) 남정훈(삼성전자 eCommerce팀 차장), 김명진(삼성전자 eCommerce팀 웹디자이너), 월간 디자인2001년 4월호; The Identity had been spoken often in existent Corporation Identity side, but area of the Web identity began to rise according to link of off-line and on-line, and Brand in off-line, Corporation Identity had been recognized by basis of corporation image construction steadily. The importance of Corporation Website is increasing more and more and the site is becoming recognized with corporation Identity. In the Internet Age every corporation is situated that it has to construct Brand Value in on-line which it has done in off-line and take pains to make Website strategy for this goal. IBM, Microsoft, General Electric Company, Philips etc, are the representative corporations which are doing these efforts and in addition most global corporations are doing this similar works. Many domestic corporations are hurrying to reset their website from some years ago while focused to open website of general observations competitively from the mid-1990s that domestic can assume internet introduction period. The ones of the most notable themes which are issued in public recently are the infomation architectural for more systematic website construction, website s brand strategy and web style guide for management, scientific verification about usability, etc. Because foreign grobal corporations ran parallel research about those problems that refer before since internet introduction period, it is being true that they go first than domestic and also stand operation methodology systematically. Domestic corporations is situated at the time that, and not to just follow web site s trend, they must have clear strategy and methodology and construct website infrastructure that can compete with global corporations. This researcher wishes to sort web identity s style as guideline for identity embodiment and present web style for broadcasting company website by analyzing corporation s cases for identity embodiment.
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