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국제화시대 호텔이미지 특성화 방향에 관한 연구

Title
국제화시대 호텔이미지 특성화 방향에 관한 연구
Authors
이은정
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 기업경영은 단순히 상품의 가격이나 품질면에서만 머무르지 않고 브랜드의 이미지, 더 나아가 기업의 이미지에 의존하는 경향이 농후해 지고 있다. 대량 소비 시장에서의 각 기업은 생존을 위한 커뮤니케이션(communication)의 기능이 확대되고 다양한 커뮤니케이션은 정보의 홍수를 이루게 되었다. 이러한 정보의 홍수 속에서 대중에게 선택되어질 수 있는 "독특하고 창조적인 메시지"에 대한 필요성이 제기되었으며 이에 CIP(Corporate Identity Program)는 기업의 내면과 외면을 동일하게 투영되게끔 그 역할을 다하며 기업의 차별적인 이미지 형성과 유지, 기업의 모든 제품들이 유기적인 질서 속에서 조화를 이룰 수 있도록 하는 경영 전략의 일환으로 인식되어지고 있다. 호텔은 문화산업으로서 일종의 서비스 산업이며, 다른 일반 기업과는 달리 소비자의 선택결정에 있어서 심리적인 요인이 많은 작용을 하게 되며 이러한 심리적 요인은 소비자가 지각한 호텔 고유의 이미지와 직접적인 연관성을 갖는다. 호텔의 주 소비자인 관광객은 한국과 우리의 것을 보고 느끼기 위해 찾아오는 것인 만큼 세계 어느나라에서도 찾아볼 수 없는 우리나라만의 독특한 정신과 조형미를 적극 활용하여 바람직하고 독특한 호텔 이미지를 구축함으로써 호텔의 경쟁력 재고와 차별화 효과를 기대할 수 있다. 이에 순수 국내자본 호텔이며 한국적 상호를 가지고 있는 세종호텔을 연구대상으로하여 국제화 시대에 적합하며 특성화된 이미지로의 CIP 방향 설정과 그 활용방안에 대해 제시하고자 한다. 세종호텔의 특성에 대한 분석과 호텔 서비스업의 특성, 호텔 CIP가 가지는 특수성, 의미, 한국과 일본의 조형성에 대한 선행연구를 바탕으로 한국적인 호텔 , 전통과 현대의 조화를 만끽할 수 있는 호텔 로 세종호텔의 이미지 컨셉이 설정되었다. 국제화 시대에 지향해야 할 CIP 표현방법에 대한 연구와 설정된 세종호텔의 CIP 목표, 이미지를 분석하여 이를 근거로 VI(Visual Identity) 전개방향 및 Design Concept을 도출해 내었으며, 최종적으로 IMC(통합 마케팅 커뮤니케이션)를 통한 세종호텔의 CIP 활용방안에 대해 제시하였다.; Business management depends on the image of brand, then, the image of enterprise more than the price or the quality of products in these days. In mass consuming society, the communication techniques are extended for the survival of each enterprise and various communication flowing with information. So the necessity about "unique & creative message" is proposed in such circumstances, CIP(Corporate Identity program) has a role to transfer the same image of the inner aspect & the oute717454r aspect of an enterprise, makes and maintains the independent image of the enterprise and is understood as the strategy of management for harmonization of all products in an organized order. Hotel is a kind of service industry as well as culture industry. It is different from other enterprises because psychological reason has strong effect on customers choice and such psychological reason is related with the unique image of a hotel perceived by customers. Since tourists, the main customers of hotels visit Korea to see and feel Korean things, we can expect competitive power and differentiation of hotels by using unique spirit and formative beauty of Korea which aren t in anywhere in the world as well as constructing sound & unique image of hotels. This study presents the direction of CIP as an international & specialized image and its practical plans with a target, Sejong Hotel which has Korean style firm name and pure domestic capital. The image concepts of Sejong Hotel are Korean Style Hotel , A Hotel filled with tradition & modern on the basis of the existing literatures, the analysis of Sejong Hotel, the characters of hotel service industry, the spaciality of hotel CIP, the formative beauty of Korea and Japan. This study includes researches about CIP expression in international age, the aim of CIP in Sejong Hotel, VI(Visual Identity) and design concepts are chosen with the analysis of images, practical plans of Sejong Hotel s CIP through IMC(incorporated marketing communication in final.
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