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화이트 컨셉트를 활용한 광고 표현에 관한 연구 : 신문 광고 디자인 중심으로

Title
화이트 컨셉트를 활용한 광고 표현에 관한 연구 : 신문 광고 디자인 중심으로
Authors
우경화
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회는 정보화 시대라고 한다. 이 말이 의미하는 것은 오늘날 살아가고 있는 사람들이 과거에 비해 많은 정보를 접할 수 있는 기회가 더 많아졌다는 것을 의미한다. 그 중에서도 광고가 없는 세상을 상상할 수 없을 정도로 사람들은 넘쳐 나는 광고의 홍수 속에 살고 있다고 해도 과언이 아니며, 수십, 수백개의 광고 속에 노출된다고 해서 모든 광고에 주의를 기울이는 것은 아니다. 또한 주의를 기울인 모든 광고를 기억하는 것은 더더욱 아니다. 광고는 선택되어 받아들여지는 것이 현실이다. 오늘날 경제가 활성화되고 물질문명이 발달함에 따라 사람들은 복잡화, 세분화, 대량화로 표현되는 현대사회에서 광고는 시각적으로 차별화 된 표현과 간결함, 공간감을 지니며 심리적 갈등을 해소 켜주는 시각 심리의 효과를 크게 해주는 차별화 된 광고가 필요하며, 제품의 정보 보다는 이미지 메이킹을 위주로 하는 광고, 사람의 마음에 자연스럽게 이입될 수 있는 이미지 광고의 형태로 바뀌어 가고 있는 것이 현실이다. 설득 커뮤니케이션의 하나인 광고는 이성소구형에서 감성소구형으로 다시 말해, 머리로 이해하는 광고에서 감각적으로 느끼는 광고로 그 주류를 옮겨가고 있는 것이다. 이것은 광고 커뮤니케이션 양식에서 자연스럽게 카피 위주가 아닌 비주얼 위주로 바뀌게 하였고 이런 현상은 특히 활자화된 논리적 카피에 의한 설득이 특징인 신문광고에서 두드러지게 나타나는데 기존과 달리 카피가 극히 제한적으로 사용되었거나 전혀 없는 비주얼 위주의 광고로 제작되고 있다. 이러한 광고에서 가장 중요한 것은 광고에서 임팩트를 차지하는 것이며, 더불어 시각적 메시지를 효과적으로 알리는 것이다. 광고 임팩트에 영향을 미치는 중요한 요소로 레이아웃이 손꼽히는데, 화이트 컨셉트는 시각적 임팩트를 도와주는 요소로서, 흰 면이 개념을 가지고 광고를 더욱 괄목하게 만들 수 있는 표현 방법이다. 화이트 컨셉트는 한국의 비(飛) 정신을 지니며, 표현에 있어서는 비워진 흰 면이지만 그 속에는 개념으로써의 형상이나 의미를 지니고 있다. 본 연구에서는 광고매체 중 35%내외의 비율을 차지하는 중요한 매체인 신문광고에서 화이트 컨셉트를 활용한 광고표현의 연구로서 그 개념과 기능, 역할을 밝히며 여유 있는 레이아웃과 간결함으로 주목률을 높이며 광고표현에서의 새로운 방향성을 제시한다는데 의미를 둔다. 또한 성공적인 광고가 될 수 있는 표현 방법으로서의 화이트 컨셉트, 더 낳아가 화이트 컨셉트의 광고표현 연구를 통해 효과적인 광고 제작에 기여하고자 한다. ; We call this age the information age, which means that those who are living now have more chance to access various information compared to the past. Of all the information that surrounds us, we are living in a world full of advertisements, and are open to practically over hundreds of them per day. However, that doesn t mean that we pay attention to the exposed advertisements, and thus it doesn t mean that we remember them. Advertisements are selectively communicated to a minimum number of audiences. As economy grows, materialistic world develops, and our society is turning into a more complicated, diverse and enormous, advertisings need to visualize a differenciated form of simplicity and space. Advertisements need to minimize psychological conflict focusing more on the image of the brand, rather than the product itself, thus empathizing with the customers minds and thoughts. Advertising, a form of persuasive communication is turning from reason based to emotional based. In other words, advertisements depend more on feelings and senses rather than logical thinking. In the form of advertising communication, the main focus is now on the visuals rather than copies and slogans. This change is more visible in print advertisements, especially in newspapers where copies are not used at all, or used restrictedly to assist visual communication. The most important aspect of advertising is creating an impact, thus communicating it s visual message most effectively. One of the factors that influence advertising impact the most is lay out. White concept is a factor that helps visual impact, and a white surface is a way of expression that makes the advertisement more successful. White concept has its origin from the Korea s aesthetic tradition of emptiness. Though it looks just like an empty space, it has the concept of form and meaning in it. In this study, visual methods in advertisements that can create extra space in layouts and achieve the up most simplicity by using white concept has been discussed. It can be hoped that in the future, more studies related to advertising visuals will be carried out as to contribute in drawing up successful advertisements in the creative field.
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