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dc.contributor.author정은주-
dc.creator정은주-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:28Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:28Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000003721-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/195553-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003721-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 우리나라 무용예술단체의 경영에 있어 소득 증대와 함께 그 동안 관객이 꾸준히 늘어왔음에도 불구하고 수익을 내지 못하고 지속되는 재정 부족에 따라 다양한 기획공연을 갖지 못하는 구조적 모순을 밝히고 이를 극복할 수 있는 발전적 대안을 모색하고자 하는데 있다. 이를 위해 무용단체 종사자를 대상으로 경영관리 측면에서 경영환경 요인, 마케팅 요인, 무용계 내부적 요인에 대한 경영 수준과 실태를 규명하고 이를 바탕으로 그 대안을 모색해 보았다. 그 결과를 요약해 보면 다음과 같이 요약되어 질 수 있다. 첫째, 무용단체의 경영환경 분석에서 현재 무용단체들의 경영상태는 전반적으로 어려운 것으로 나타났다. 특히, 한국무용과 발레의 경우 현대무용에 비하여 경영상태가 미흡한 것으로 나타났는데 이는 스폰서의 지원이 적극적으로 이루어지지 않고 합리적으로 운영되지 못한 것으로부터 기인한 것으로 보여진다. 둘째, 무용단체의 마케팅 요인에 대한 분석 결과, 상품측면에서는 "관객기준에 맞는 주제 및 소재 발굴개발의 적절성"과 "대본의 적절성"에서 부적절한 측면이 현저한 것으로 나타났고, 가격측면에서는 "티켓가격의 적절성"과 "무료티켓 발행의 적절성"이 부적절한 것으로 분석되어졌다. 셋째, 무용단체 경영의 개선 필요성 여부에 대해서는 전반적으로 필요하다는 응답이 불필요하다는 응답보다 높아 무용단체 경영 발전을 위한 개선이 필요함을 모두 인식하고 있음을 알 수 있었다. 이와 같은 무용단체의 경영실태에 대한 연구 결과를 종합하여 볼 때 국내 무용단체들의 경영실태는 매우 열악한 상태이며 이러한 열악한 경영상태를 극복하기 위해서는 상품, 가격, 유통, 촉진측면에서 보다 적극적인 타개책이 필요함을 알 수 있다. 그러기 위해서는 관객기준에 맞는 주제/소재를 개발하여 대본을 작성하고, 티켓가격을 보다 다양한 방법으로 개선하여 많은 고객이 참여하는 다변화 마케팅으로의 전환이 요구된다. 작품 또한 마당놀이 등과 같이 대중적이며 기획성있는 작품을 보다 많이 올려 경영수익성을 높여야 하며, 이와 함께 다양한 고객수준에 따른 차별적인 우수고객 할인제도의 도입도 병행되어야 할 것이다. 그리고, 공연장 섭외에서도 관객의 접근성을 고려한 공연장 섭외와 무용공연의 성공을 위한 보다 쉽게 접할 수 있는 홍보전략도 요구된다. 이와 함께 무용공연단체의 경영환경 극복을 위해 정부의 정책적/제도적 지원도 함께 이루어져야 할 것이다. ; The purpose of this study is to determine the structural contradiction in the management of dance arts corps of our country that various planned performances has not been conducted due to financial difficulty without making profits although audience has increased steadily accompanied by the increase in income and try to find measures for development to overcome this condition. For this, this study was undertaken to determine the level of management and actual conditions of respective factors of managemental environment and marketing and internal factors of the dance world in the aspect of management among employees in dance corps, and based upon it, to try to find countermeasures for it. A summary of the results follows: First, from the analysis on the management environment of corps of dancers, the current managemental conditions of them showed not good as a whole, especially Korean dance and ballet compared with modern dance. This was because sponsors did not support them actively and they were not operated reasonably. Second, in the result of the analysis of marketing factors of the corps, "appropriateness of the creativeness and development of subjects and subject matters to meet the standard of audience" and "suitability of a script" appeared inadequate remarkably in terms of goods, while "appropriateness of the price of tickets" and "that of the issue of free tickets" were not well in the aspect of price. Third, when respondents were asked whether the management of the corps needs to be improved, overall the respondence that it was necessary was higher than it was unnecessary. Thus it was shown that most of them perceived that their management was required to be improved. To put these results of studying the real conditions of corps of dancers together, what is suggested that their conditions are very poor and to overcome these states it is more necessary to make positive countermeasures in terms of goods, price, distribution, and promotion. For this, it is necessary to change into diversified marketing as scripts may be made out through developing subjects and subject matters corresponding to the level of audience, and lots of customers can participate in this by the improvement of the ticket price in more various ways. In even works, management profitability should be higher by producing many works on stages such as Madangnori―singing and dancing, that is, this performance is similar to the western-style musical―which is popular and planned, and at the same time the introduction of the discount system for good customers differentiated by the level of various customers should be implemented. Also, the advertising strategy of the negotiation of the place of performance in order to negotiate considering the accessibility of audience and succeed dance performances more easily is needed. Besides, the government s political and institutional supports should be made to deal successfully with the management environment of performance corps of dancers.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = iv I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 문제점 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 II. 이론적 배경 = 4 A. 예술경영의 이해 = 4 1. 예술경영의 목적 = 6 2. 예술경영의 대상 = 10 3. 예술경영의 특성 = 11 B. 공연예술의 매니지먼트 = 13 1. 매니지먼트의 기능 = 13 2. 매니지먼트의 역할 = 14 3. 공연예술의 매니지먼트 분야 = 17 C. 무용공연단체의 경영현황과 문제점 = 23 1. 무용공연단체의 경영현황 = 23 2. 무용공연단체의 문제점 = 26 III. 연구의 방법 = 28 A. 조사대상 = 28 B. 조사도구 = 29 C. 자료처리 방법 = 30 IV. 연구결과 및 고찰 = 31 A. 표본의 특성 = 31 B. 무용단체의 경영환경 분석 = 32 C. 무용단체의 마케팅 요인에 대한 분석 = 42 D. 무용단체의 발전 요인에 대한 분석 = 46 V. 결론 = 48 참고문헌 = 51 ABSTRACT = 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent465311 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title무용예술 단체의 경영 실태조사 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 체육학부무용전공-
dc.date.awarded2003. 2-
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