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플로바 테크닉이 턴 아웃 관련 변인에 미치는 영향 : Zena Rommett Floor-Barre Technique™을 중심으로

플로바 테크닉이 턴 아웃 관련 변인에 미치는 영향 : Zena Rommett Floor-Barre Technique™을 중심으로
Issue Date
대학원 체육학부무용전공
이화여자대학교 대학원
체계적인 무용훈련 방법에 대한 필요성은 이미 많은 무용수나 교육자들에 의해서 강조되어 왔는데, 그 중 근자에 들어 바디 컨디셔닝(body conditioning)으로 알려진 필라테스(Pilates), 자이로토닉(gyrotonic)과 떼라밴드(thera-band) 등이 국내로 활발히 도입되고 있다. 이러한 다양한 교육법이 국내의 교육기관으로 알려진 학회나 사설학원 등에서 산발적으로 가르쳐지고 있고, 이에 대한 연구도 점차 시행되고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 현재 북미에서 많은 무용가들에게 극찬을 받으며, 초보자로부터 전문 무용수에게까지 적용할 수 있고, 특히 부상을 당한 무용수들의 재활치료에 탁월한 효과를 보이는 것으로 알려진 Zena Rommett의Floor-Barre TechniqueTM을 중심으로, 10주간의 플로바 훈련이 턴 아웃 관련 변인인 대퇴관절의 유연성과 근력에 미치는 영향을 규명하는 것에 그 목적이 있다. 연구대상은 12~16세의 발레를 전공하는 여학생들 14명이었으며, 이를 무작위로 7명씩 두 집단으로 구분하였다. 실험에 들어가기 전 사전계측을 실시하여 대퇴관절의 유연성 항목으로 내·외회전과 굴곡, 신전이 측정되었고, 근력이 추가적으로 측정되었다. 그 후 이 두 집단에게 공통적으로 일반적인 발레수업을 실시한 후, 한 집단만을 선택하여 플로바 수업을 주 3회 50분씩 추가 적으로 실시하였다. 본 훈련은 10주간 진행되었고, 이후 사후계측도 사전계측과 동일한 방법으로 측정되었다. 이에 따른 본 실험의 연구 결과는 다음과 같다. 1. 플로바 훈련은 내회전의 향상에 있어서는 영향을 미치지 않았고, 외회전에 있어서는 유의한 향상을 나타냈다. 2. 플로바 훈련은 굴곡과 신전에 있어 모두 유의한 향상을 나타냈다. 3. 플로바 훈련은 근력에 있어 유의한 향상을 나타냈다. 따라서 본 연구에서 10주간의 플로바 테크닉 훈련이 대퇴관절의 유연성과 근력에 미치는 영향은 매우 효과적인 것으로 나타났다. ; Numerous dancers and dance educators have been emphasizing the importance of systematic dance training methods. These methods, also known as body conditioning, include Pilates, Gyrotonics and Thera-band. They have just recently been introduced to Korea through a number of academic conferences or private institutions. However, research studies involving Korean subjects that verify the effects of these methods are still lacking. This study explores Zena Rommett s Floor-Barre Technique™ which is currently receiving high praise in North America for its applicability to amateur and professional dancers, especially for its integral part in rehabilitation process after injury. The purpose of this study was to examine the effects of Zena Rommett s Floor-Barre Technique™ on a dancer s turnout by analyzing flexibility of pelvic joint and improvement in muscular strength before and after the training was conducted. Subjects were fourteen students majoring in ballet, aged from 12 to 16. They were randomly divided into either the control group or the experimental group. Prior to the study, baseline measurement was conducted for degrees of internal and external rotation, flexion, extension, and muscular strength. Both groups were given general ballet instruction, but only subjects in the experimental group participated in an additional 50-minutes of floor-barre training three times a week. The training lasted for 10 weeks, followed by post tests. The results of the study were as follows: 1. While internal rotation did not increase significantly due to the training, external rotaton increased significantly following the 10-week training. 2. Floor-barre training resulted in significant improvement in both flexion and extension. 3. Floor-barre training resulted in significant improvement in muscular strength.
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