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Anton Webern의 concerto for 9 instruments, op.24의 제 1악장에 관한 연구 : 전 음열주의(total serialism)를 중심으로

Title
Anton Webern의 concerto for 9 instruments, op.24의 제 1악장에 관한 연구 : 전 음열주의(total serialism)를 중심으로
Authors
이은주
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
20세기초 음악에서의 가장 큰 변화는 전통적인 음 기능의 붕괴라고 할 수 있겠다. 이 전통적인 음 기능의 붕괴는 낭만주의 후기 R. Wagner의 반음계법 등에서 그 징후를 보이는데 20세기 Arnold Schoenberg에 이르러서는 전통적 음기능이 완전히 붕괴되고 12개의 음이 똑같은 가치를 지닌 12음 기법(twelve-tone method)이 나타나기 시작했다. Schoenberg의 제자였던 Anton Webern은 12음 기법을 토대로 하여 자신의 음악적 사고와 음향적 색채를 표현하였고, 빠르기, 음역, 음색, 셈여림 등 모든 음악적 요소들을 계획된 구조로 만드는 전음열주의(total serialism)로 자신의 음악에 통일성을 구축하였다. 본 논문은 Schoenberg의 12음 기법이 Webern의 음악에 어떻게 받아들여지고 있으며, 어떠한 음악적 요소를 이용하여 전음열주의로 발전시켰는지 연구하고자 Webern의 후기 대표작인 Concerto for 9 Instruments, Op. 24의 제 1악장을 중심으로 분석하였다. Op.24는 Webern이 20세기 주요 음악기법 중의 하나인 12음 기법을 음악의 모든 구성요소에 확대 적용시킴으로써 전음열주의를 시도한 작품이다. 이 곡은 12개의 음을 어떤 일정한 배열로 설정하여 기본음열을 만든 후, 기본음열에 대한 전위, 역행, 전위역행 등의 3가지 변형에 의해 악곡이 전개된다. 기본음열은 단 2도와 장 3도 음정으로 이루어진 4개의 trichord로 나누어지며 이 trichord들은 기본 음열의 원형과 변형처럼, 그 원형과 변형으로 구성된다. 리듬 역시, trichord형으로 세분되며, 4가지 주요리듬형이 나타난다. 음색, 빠르기, 셈여림 등도 선율, 리듬과 마찬가지로 조직적으로 사용되어, 음악의 요소들이 총열화된 전음열주의의 예를 보여준다. ; For broad musical experience, we should elevate musical senses and eyes by meeting with as much music as possible in all eras. However, unlike this general theory, music education is more focused on classicism and romanticism in real field of education, and music in the 20th century is almost turned away. This phenomena of music education comes from disproportionly provided leaning material related to the 20th century s music. Accordingly, this study has a purpose to provide one if materials on the 20th century music by analyzing the first movement of Concerto for 9 Instruments, Op. 24 by Anton Webern. Concerto for 9 Instruments, Op. 24 attempts for total serialism by applying twelve-tone method to, one of major methods in the 20th century music, to every component of music. Therefore, in this study, I first examined twelve-tone method and the major works of Webern, one of representative composers of this era. I also analyzed the first movement of Concerto for 9 Instruments, Op. 24. So I studied Webern s total serialism. This piece is developed by three kinds of variants such as inversion, retrograde and retrograde -inversion of prim form, after making prim form by arranging 12-tone method in a certain mode. The prim form is divided into 4 trichords made up of minor 2 degree and major 3 degree, and this trichord is composed of its original form and variants. Rhythm is also divided into trichord form, presenting 4 major rhythms. Timbre, tempo, and dynamics are also organically used as pitch and rhythm, which shows the example of the serialized total serialism of music elements. As described above, Concerto for 9 Instruments, Op.24 is a good example of 12-tone method as well as total serialism , so I believe it will be utilized as one of materials of the 20th century music.
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