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교육과정 개발 수준에 따른 청소년단체활동 교육과정 분석 : 걸스카우트를 중심으로

Title
교육과정 개발 수준에 따른 청소년단체활동 교육과정 분석 : 걸스카우트를 중심으로
Authors
정진선
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리 나라 교육과정은 두 가지 큰 영역인 교과활동과 특별활동, 그리고 7차 교육과정에 와서 재량활동이 첨가되는 방식으로 학생 및 사회의 요구에 부응해 왔다. 그러나 특별활동, 그 중에서도 특기적성교육과 더불어 유일하게 수익자 부담으로 전개되는 청소년단체활동은 교육자들로부터 큰 관심을 받지 못했다. 이 연구에서는 특히 교사와 프로그램의 측면에서 청소년단체활동 연구를 전개하여, 교육적 의도가 학습자의 경험으로 변환될 수 있는 방안과 전략에 대한 함의를 얻고자 한다. 이러한 연구는 궁극에 학교 교육과정에서 의도하는 전인적 인간 형성에 도움이 될 것이기 때문이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 청소년 단체활동(걸스카우트)의 국가 수준 교육과정은 무엇인가? 2. 청소년 단체활동(걸스카우트)의 지역 수준 교육과정은 무엇인가? 3. 청소년 단체활동(걸스카우트)의 학교 수준 교육과정은 무엇인가? 4. 청소년단체활동(걸스카우트)의 국가, 지역 수준의 교육과정과 학교 수준 교육과정은 어떤 차이가 있는가? 본 연구는 교육과정 속에서 특별활동으로서의 청소년단체활동이 가지는 교육적 의의와 성격을 알아보기 위하여 걸스카우트 교육과정을 교육과정 개발 수준에 따라 국가 수준, 지역 수준, 학교 수준으로 나누어 분석하고 일관성을 살펴보았다. 또한 교사가 청소년단체활동 교육과정을 개발할 때 고려한 요소들을 조사하여 국가 수준, 지역 수준의 교육과정과 학교 수준의 교육과정 간에 나타난 차이를 극복할 수 있는 방안에 대한 구체적 시사점을 알아보았다. 이를 위하여 이론적 탐색을 통해 교육과정 분석의 기준과 청소년단체활동 교육과정 개발에 영향을 미치는 요소를 추출하였다. 교육과정을 분석하는 틀로는 Taba의 교육과정 개발단계인 (1) 요구와 목표, (2) 선정된 내용과 조직방법, (3) 학습경험과 조직방법, (4) 평가를 사용하였다. 청소년단체활동 교육과정 개발에 영향을 미치는 요인은 크게 학교 외적 요인, 학교 내적 요인으로 추출하였으며 학교 외적 요인은 국가 수준 변인, 지역 수준 변인으로, 학교 내적 요인은 학교장에 관련된 변인, 교사에 관련된 변인, 학부모와 학습자에 관련된 변인으로 나누어 분석하였다. 연구는 각 수준별 교육과정 문서 분석과 교사 인식을 묻는 설문, 면담을 통해 이루어졌다. 걸스카우트에 관한 국가 수준과 지역 수준의 교육과정 분석은 교육부와 교육청, 걸스카우트 연맹에서 발행한 문서 자료들을 수집하여 이루어졌고, 학교 수준 교육과정 분석은 걸스카우트 활동을 하고 있는 서울시에 위치한 12개 학교의 교육과정 문서를 대상으로 실시했다. 교육과정 개발과 이에 영향을 미치는 요인에 대한 교사의 인식을 묻는 조사는 서울시에 위치한 102개 학교의 교사 178명에게 실시한 결과를 기초로 하였다. 또한 분석과 설문을 실시하고 난 뒤, 단대장-책임교사- 10명을 개별적으로 면담하여 보다 자세한 내용을 알아보았다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 걸스카우트에 관한 국가 수준, 지역 수준, 학교 수준 교육과정을 분석한 결과, 국가 수준과 지역 수준의 교육과정은 일관성을 지니고 있었다. 국가 수준 교육과정은 보다 포괄적인 지침을 제공하고 있었으며 지역 수준 교육과정은 이 포괄적 지침에 따라 좀더 구체적이고 세부적인 안내서 역할을 담당하고 있었다. 그러나 이 두 상위 수준의 교육과정 안내와는 달리, 학교 수준 교육과정은 활동만을 선정해 놓았을 뿐 구체적 목표나 학습경험 안내 자료, 평가 계획은 별도로 마련하고 있지 않았다. 둘째, 지도 교사들이 학교 교육과정을 계획할 때 학교 외적 요인 중 지역 수준 변인에 더 의존하고 있는 것으로 나타났다. 즉, 국가나 지역 교육청 수준의 안내서나 지침자료, 연수가 부족해 걸스카우트 연맹의 안내서와 연수에 주로 의존하는 것으로 나타났다. 학교 내적 요인은 학교장에 관련된 변인, 교사에 관련된 변인, 학부모와 학습자에 관련된 변인 모두 교육과정 개발에 많은 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 국가 수준과 지역 수준, 학교 수준의 교육과정에서 특히 학부모와 학습자에 관련된 변인이 매우 강조되고 있었다. 그러나 이러한 사실에도 불구하고 이들의 의견을 수렴하기 위한 통로는 마련되어 있지 않았다. 또한 교사들의 배경에 따른 영향을 주는 변인에 대한 인식정도를 살펴보면 직위와 경력에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 없었고 성별과 강습이수에 따라서는 교육과정 개발시 고려하는 요인들에 차이가 있는 것으로 나타났다. 위의 연구 결과를 보면 앞으로는 청소년단체활동이 초등학교 교육과정의 한 부분인 만큼, 국가 수준의 교육과정, 지역 수준의 교육과정이 학교 수준의 교육과정과 일관되는 방식으로 개발될 것이 요청된다. 또한 현재와 같이 활동 계획 뿐 아니라 목표와 평가 부분까지 세심하게 계획하는 것이 필요하다. 예를 들면, 청소년단체활동이 특별활동에 포함된다고 할 때 특별활동의 거시적 목표와 청소년단체활동의 목표가 일관되면서도 학교 수준에서 구체적으로 상세화될 필요가 있다. 그리고 특별활동의 자율적, 지역적 성격을 살리기 위해서는 학부모와 대원들의 의견을 수렴할 수 있는 통로를 마련하여 계획에 포함시키는 일이 요청된다. 교사들의 인식 조사 결과, 지도 교사들이 학교 교육과정을 계획할 때 국가나 지역 교육청 수준의 안내서나 지침자료, 연수가 부족해 걸스카우트 연맹의 안내서와 연수에 주로 의존하는 것으로 나타났다. 그러나 국가와 지역 교육청 수준의 관심과 지원 속에서 안내서와 연수를 제공해야 특별활동 속에서의 청소년단체활동이 소기의 목적을 달성할 수 있다. 특히, 강습이수유무에 따라 교육과정 개발시 고려하는 요인들에 차이가 있는 것으로 나타났으므로 국가나 지역 교육청 수준에서 이에 대한 효과적인 연수가 마련되어야 한다고 생각된다. 또한 유능한 지도 교사가 특별활동, 특히 청소년단체활동의 개발과 운영에 큰 영향을 미치는 변인으로 나타났다. 따라서 청소년단체활동(걸스카우트)이 교육적 목적을 달성하기 위해서는 유능한 지도 교사를 유인하는 것이 중요하다고 생각된다. 이를 위한 국가나 지역 교육청, 학교장의 지원과 배려, 보상책이 마련되어야 할 것이다. ; Korean curriculum has tried to meet the request of society with the two main areas, course work and extracurricular activity, and with discretionary activity which was added later on the 7th curriculum. However, extracurricular activities, especially adolescent group activities which is the only system that beneficiary should take a burden could not arouse educators interest with the talent and aptitude education. In this research, we will try to get significance on the methods and strategies to transform the educational intention into learners experience through researching on the view of educators and educational programs. Because this research can help the formation of the whole man that educational systems intend. The specific questions for the purpose of this study are as follow: 1. what is the nation-level curriculum of the adolescent group activities? 2. what is the region-level curriculum of the adolescent group activities? 3. what is the school-level curriculum of the adolescent group activities? 4. what are the dissimilarity among the nation-level, region-level and school-level curriculum? In this research, we classified Girl scouts education course with level of nation, level of region and level of school and looked up the consistency among them by level of educational course development to find out the educational meaning and characteristics of adolescent group activities. Also, we tried to find out the dissimilarity among them, and researched the elements of influencing to them and the teachers cognition to those elements. To do this, we extracted the criterion of analyzing the curriculum and the elements of affecting the curriculum development of adolescent group activities. We used Taba s curriculum development levels, (1) Educational objectives and their nature, (2) Selection and organization of contents, (3) Selection and organization of learning activities and (4) Evaluation, as an analysis tool. The elements which affect the curriculum development of adolescent group activities were classified into school external factors and internal factors. We classified school external factors into nation-related factor and region-related factor and school internal factors into factors related to the principal of a school, factors related to teachers and factors related to students and their parents. The research is done through the analysis of the documents on educational course, the questions on asking teachers cognition and the interview. Analysis of nation-level and region-level educational course is done by collecting and researching the documents and data published by the Ministry of Education, the Office of Education and Girl scouts. Analysis of school-level curriculum is done through the documents on curriculum published by twelve schools running girl scouts activity in Seoul. The research on teachers cognition of curriculum development and affecting elements to it is based on the questions to 178 teachers of 102 schools in Seoul. After the research we also interviewed 10 guidance teachers. Result of research can be summarized as below. First, we could find out nation-level and region-level curriculum has consistency. Nation-level curriculum provides more comprehensive guide and region-level curriculum supports more definitive and specific guide according to the comprehensive guide. Unlike these two higher levels, school-level course only selects series of activities and does not provide any concrete objectives, educational experience guides or evaluation plan. Second, the research demonstrates that teachers devise plans on school curriculum relying on region-related factors more than any other school external factors. In other words, they rely on the guides and training of Girl Scouts due to lack of a guide book or training of the Ministry of Education and the Office of Education. This study shows that school internal factors, all of relating to schoolmasters, teachers, parents and learners, have a great influence on the development of curriculum. In the nation, region and school-level curriculum, particularly the factors relating to parents and learners are regarded as significant. Nonetheless, a system of collecting their opinions has not been established yet. From the viewpoint of teachers training background, gender and training completion are significant in the development of curriculum, whereas there is no statistically significant difference in careers and positions. Based on the result of the research, it is required that nation and region-level curriculum should be developed in accordance with school-level curriculum, given that the adolescent group activities is a part of an elementary school curriculum. A plan on not only a current activity but also an objective and an evaluation should be made in detail. For instance, given that the adolescent group activities are included in extracurricular activities, it is necessary that a macroscopic objective of extracurricular activities and one of the adolescent group activities be consistent and specified on the school-level. Moreover, it is required that the route to collect parents and learners opinions be provided and included in the plan to activate autonomous and local characteristics of extracurricular activities. This study shows that teachers mainly rely on the guides and training of Girl Scouts due to lack of guide books and training on the Ministry of Education and the Office of Education while devising school curriculum. However, the adolescent group activities in extracurricular activities cannot achieve the expected goal until the guides and training should be provided under the interests and supports on the nation and region-level. Especially, this study suggests that the effective training courses should be provided on the nation and region-level since whether teachers take the training or not affects the factors which should be considered in the development of curriculum. The result illuminates that a competent teacher plays an important role in influencing the development and management of the adolescent group activities. Therefore, to obtain the expected goal of adolescent group activities(Girl Scouts), it is essential to persuade competent teachers to volunteer. For the purpose of achieving this, the appropriate supports and interests should be provided.
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