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채널 아이덴티티 구현요소로서의 방송 타이틀 디자인에 관한 연구

Title
채널 아이덴티티 구현요소로서의 방송 타이틀 디자인에 관한 연구
Authors
윤희수
Issue Date
2003
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
현재 우리가 접하는 방송매체는 1960년대 처음으로 TV 방송시대가 열린 이래 지상파TV, 케이블TV, 지역민영방송, 디지털 위성방송 등 변화와 경쟁의 시대를 맞이하고 있다. 이러한 다매체간의 경쟁시대 속에서 시청자들은 방송 매체를 통해 필요한 정보와 컨텐츠를 제공받고자 하며, 다양한 채널 선택권을 갖게 된다. 따라서 시청자들에게 채널마다 가지는 독자성을 인식시키고, 고정적인 선택이 이루어지도록 하며, 경쟁사 대비 시청률 점유 우위를 유지시키기 위한 독특하고 일관성있는 분석과 전략이 필요하게 된다. 방송 채널간의 경쟁과 성숙이 더해갈수록 각 채널들은 자신만의 채널 가치를 찾기 위해 노력해야 하며, 그 전략과 해답을 찾아야만 존립을 이어갈 수 있는 것이다. 이렇듯 빠르고 다양한 매체 환경의 변화속에서 채널의 인지도를 향상시키고, 타 채널과의 시각적 차별화를 유지하기 위한 아이덴티티 전략을 세우는 것이 필수적인데 이것이 바로 채널 아이덴티티 에 관한 디자인 전략이다. 채널 아이덴티티를 확립을 위해 디자인 전략을 세운다는 것은 바로 강력한 마케팅 전략을 세운다는 의미와 같다. 국내의 채널 아이덴티티 구축 현황을 보면 지상파 TV의 경우를 제외하면 아직까지도 채널 아이덴티티의 확립이 미약한 상태라고 판단된다. 그렇기 때문에 본 연구자는 시청자들이 신뢰할 수 있는 채널, 경쟁력이 있는 채널을 만들기 위한 기본적인 디자인 대응 전략으로 채널 아이덴티티 확립과 그 구현요소에 관한 연구의 필요성을 느끼게 되었다. 또한 채널 아이덴티티를 구현하는 여러가지 요소들 중에서 시청자들의 높아진 미적 욕구와 기대심리에 가장 부응할 수 있는 컨텐츠는 무엇일까라는 물음에 방송 타이틀 디자인을 통해 그 해답을 찾고자 한다. 이러한 배경하에 본 연구는 방송 채널간의 경쟁구도가 심화되고, 성숙도가 더해 갈수록 차별화되고 전문화된 방송 관련 컨텐츠가 필수적이며 이러한 컨텐츠를 통해 독창적인 채널 아이덴티티를 확립하는 것이 무엇보다도 시급하다고 판단하였다. 그래서 본 연구에서는 타이틀 디자인을 통해 채널 아이덴티티를 구현하는 이론적 배경을 제시하고, 사례 분석과 작품 제작을 통해 실무에 적용해 보고자 한다. 본 논문의 내용을 간단히 살펴보면, 먼저 2장에서는 채널 아이덴티티의 전반적인 이해를 위한 이론적인 부분을 설명한다. 채널 아이덴티티란 과연 무엇이고, 그 필요성은 무엇인지 또 채널 아이덴티티를 구성하는 시각적 구성요소는 무엇인지에 관해 살펴본다. 그리고 인쇄매체의 아이덴티티 디자인과 방송매체의 아이덴티티 디자인에 대해 차이점을 비교해 본다. 다음으로 3장에서는 채널 아이덴티티를 확립하기 위한 구현요소로서의 타이틀 디자인에 관한 이론적 연구를 한다. 방송매체에 있어서 타이틀 디자인의 개념과 기능, 분류를 조사하고 타이틀 디자인을 위한 구성요소와 제작과정 전반에 관해 살펴 본다. 다음으로 4장에서는 앞서 2장과 3장에서 설명한 이론적 배경을 기준으로 해외 TV홈쇼핑채널의 채널 아이덴티티에 대한 사례를 분석해 봄으로써, 채널 아이덴티티의 확립을 위한 구현요소로서의 타이틀 디자인을 포함한 그래픽 디자인 전반에 대한 중요도를 강조하고자 한다. 마지막으로 5장에서는 본 연구를 통해 수립한 채널 아이덴티티에 대한 이론적 배경과 사례 분석의 결과를 중심으로 실제 타이틀 디자인을 제작하여 채널 아이덴티티와 타이틀 디자인의 상관관계를 검증받고자 한다. 즉, 위에서 설명한 이론적 배경들이 채널 아이덴티티 확립을 위해 효과적인지 작품제작을 통해 적용해 보고, 이를 실무에 활용하고자 한다. ; Ever since the age of TV broadcasting started for the first time in 1960s, the recent broadcasting media, such as terrestrial TV, cable TV, local private broadcasting, and digital satellite broadcasting, are in the process of change and competition. In the competition among these multi-media, viewers want these broadcasting media to provide necessary information and contents, and they have the right to choose among various channels. Therefore, these channels need unique and consistent analyses and strategies to make the viewers to recognize the originality of each channel, to encourage them to make fixed selections, and to maintain higher ratings over competitors. As competitions and maturity of broadcasting channels are accelerated, the channels should make an effort to find their own values, and they can exist only if they find the strategies and solutions. In this rapid and diversified changes of media environments, it is essential to work out an identity strategy to improve the level of channel recognition and to maintain a visual difference with other channels. This is the design strategy regarding Channel Identity. Working out a design strategy for the construction of channel identity is equivalent to having a powerful marketing strategy. It is determined that Korea is lacking in establishment of channel identity except for the case of terrestrial television. In this context, the author perceives the necessity of a study on the construction of channel identity and its implementation element as a basic strategy in design to make a channel that viewers can trust and that has a competitive power. Besides, to the question Among the various elements of implementing channel identity, which contents will be most responsive to the elevated aesthetic desire and expectations of TV viewers? the author attempts to find an answer in the broadcasting program title design. In this background, the present study determines that different and specialized contents related with broadcasting are critical as the competitive structure is intensified and the maturity of broadcasting systems increases, and that construction of original channel identity through these contents is more urgent than anything. Therefore, this study attempts to propose theoretical background of an implementation of channel identity through a title design, and to apply it to the practice in the process of a case analysis and a title production. The contents of this paper consist of 5 chapters: Chapter 2 explains theoretical components to promote overall understanding of channel identity. It explores what channel identity is; why it is necessary, and; what the visual components composing channel identity are. And, then it compares the differences in the identity design in printed media and in broadcasting media. Chapter 3 carries out theoretical research on the title design as an element of implementing channel identity. It examines the concept of broadcasting title design, its functions and classifications, and considers the components of title design and its production process. Chapter 4 analyzes the channel identity case of overseas TV home shopping based on the theoretical background explained in chapter 2 and 3. In doing this, it emphasizes the importance of graphic design at large, including a title design, as an implementation element for the construction of channel identity. Finally, chapter 5 attempts to verify the correlation between channel identity and a title design by producing a title design work based on the theoretical background on channel identity and the result of the case analysis conducted in this study. That is, it attempts to apply above-described theoretical background to the procedure of actual production to see if it is effective in the construction of channel identity, and to utilize it in the practice affairs.
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