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TTL zone의 체험 표현 연구

Title
TTL zone의 체험 표현 연구
Authors
조윤주
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
우리들이 얻는 체험은 시각적인 부분에만 편중되어 있으며, 거의 모든 매체의 광고물 역시 시각에 주로 의존하고 있다. 그러나 우리가 주변에서 흔히 들을 수 있거나 혹은 무심코 흘러나오는 소리는 어떤 의미를 부여하고 느끼느냐에 따라 멋진 체험의 요소로 작용할 수가 있다. 소리에 대한 체험은 우리에게 상상력을 불어넣어 주며, 이상과 무의식의 세계를 느낄 수 있도록 해준다. 체험이 없다면 금방 쉽게 망각되어지고 사라지게 되며, 보기만 하면 잊혀지고, 듣기만 하면 기억나지 않는다. 오로지 체험을 통해서만 자신의 것으로 만들어지게 된다. 따라서, 소비자들은 체험을 통해 보다 많은 것을 얻게 된다. TTL Brand 광고전략은 시각과 청각의 이미지를 결합하여 초현실적이고, 신비로우며, 애매 모호한 느낌을 전달함으로써 TTL Brand를 소비자들에게 각인시키는데 성공하였다. 단순히 모델, 나레이터의 목소리를 통해 청각적 이미지를 소구하는 기존의 광고와는 달리 TTL광고에서는 TTL만의 소리를 창조, 도입하여 TTL의 이미지를 정확하게 소비자들에게 전달하였다. 이에 본 연구에서는 청각적인 요소를 위주로 TV광고를 통해 보여주었던 TTL의 이미지를 소비자들에게 재 인지시킬 수 있도록 TTL Zone에 공감각적 오브제를 사용함으로써 대중매체(주로 TV광고)를 통해 느꼈던 소리 체험을 마케팅 현장에서 직접 느낄 수 있도록 하고, 그로 인해 브랜드 인지도를 높이는데 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 체험마케팅의 특징과 POP, 마케팅과 예술행위, 소리의 체험, TTL Brand Image에 대해 고찰하여, 크리에이티브 컨셉 도출 및 TTL Zone에서의 소리의 체험을 할 수 있는 실험적인 작품제작에 초점을 맞추어 작품 사례 연구를 하였다. 작품 사례 연구에서는 TTL Brand Image를 반영하여 청각 위주의 공감각 체험 으로 소리를 표현하였다. 바람에 의한 다양한 소리의 느낌을 표현함으로써, TTL Brand Image와 일맥상통하는 우연성과 애매 모호성, 신비감, 초현실주의 를 청각으로 느낄 수 있도록 하였다. 또한 우리 주변에서 흔히 볼 수 있는 평범한 오브제를 사용하여 소리를 만듦으로써, 소비자들에게 의외성을 주고, 그로 인해 색다른 체험의 재미를 줄 수 있도록 하였다. 또한 직접 TTL Zone매장을 찾는 소비자들에게 본 연구 작품의 소리를 듣게 하는 체험의 기회를 제공하여 소비자 반응 조사를 함으로써 본 작품이 TTL Brand Image를 연상할 수 있는 소리 체험이 가능하다는 것을 확인하였고, 마케팅 현장에 소리체험 이란 요소가 강한 체험의 요소로 작용, 인식될 것이라는 것과 그로 인해 브랜드 이미지 제고에 기여 할 수 있다는 가능성이 있다는 것을 설문조사를 통해 유추하였다. TTL 매체 광고 전략을 그대로 마케팅 현장에 옮겨와 그 이미지를 그대로 느낄 수 있도록 소리를 적용시킨 본 연구의 사례는 또 다른 체험마케팅 적용 사례를 만들었다는 데에 의의가 있다. 또한 실제의 소리를 표현하고 소리의 행위들을 연출함으로써 청각 위주의 공감각 체험 을 소비자들에게 제공하고, 그로 인해 브랜드 이미지 제고에 시너지효과를 가져올 수 있다는 가능성을 제시했다는 점에서 이 연구에 의의가 있겠다. ; Our experience is mainly gained through eyesight, and every type of advertisement chiefly resorts to the sense of sight. But sound also can serve as an excellent factor of experience, if we give it some meaning and try to feel something from it. A sound experience inspires imagination in our mind, and enables us to be conscious of an ideal or an unconscious world. If we don t really experience something, it s easily driven out of our memory, though we see it with our own eyes and hear it with our ears. An experience is the only thing to make something one s own, and also consumers can eventually be much impressed by experience. TTL brand advertising strategy was successful in imprinting that brand in consumers mind, as it combined the images of eyesight and hearing to give surrealistic, mysterious and ambiguous impression. This advertisement didn t simply rely on verbal appeal and audible image through the voice of a model or narrator. Instead, that created a specific sound of its own to make consumers aware of its image. Meanwhile, the purpose of this study was to produce a synesthesia object for TTL zone in a bid to help consumers re-aware of it, revive their multimedia(commercial)-based experience in the marketing field, and thereby enlarge the brand awareness. For that purpose, the characteristics of experiential marketing, POP, marketing vs. artistic behaviors, sound experience and TTL brand image were reviewed, and an effort to generate a creative concept and derive some visual features from the sound experience in TTL zone was made to make an experimental product. In addition, case study was conducted. For case study, sound experience based on TTL brand image was audibly visualized. It s designed to have consumers feel through their hearing that image characterized by contingency, ambiguity, mystery and surrealism, and to express different types of sound that give various feelings according to the power and direction of wind. An ordinary type of object that we can often found in everyday life was utilized to generate that sound to be beyond consumers expectation and produce synergy for the brand image. Also, as the synesthesia object was installed in TTL Zone and some surveys about experimental marketing was made, the assumption that experience from the sense of hearing gave an strong impact to consumers and eventually drove consumers to remind the brand image was possible. The attempt in this study to apply the existing TTL multimedia advertising strategy to the marketing field with no modification in order to deliver the same image through sound seems to worth doing as a case of experiential marketing. If sound is represented visibly to give consumers hearing-based visual experience, it will lead to a higher awareness of a particular brand.
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