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섬유디자인의 상품경쟁력 향상을 위한 연구

Title
섬유디자인의 상품경쟁력 향상을 위한 연구
Authors
김소연
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 텍스타일디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
환경은 인간이 생존할 수 있는 기본조건이다. 세계적으로 급속한 산업발전을 이루었던 1830년 산업혁명을 거치며, 과학과 사상적 이념이 쟁점이었던 20세기의 인류는, 자연 파손, 생태의 위협을 느끼며 환경의 중요성을 절감하고 있다. 이에, 본 연구자는 사회의 각 분야에서 이슈화되고 있는 환경, 자연, 생태와 같은 것들을 색상과 형태로 표현 해보고자 했으며, 특히 환경을 이루는 환경 인자(물, 흙, 공기, 빛)를 이번 디자인 연구 논문의 소재로 했다. 특히 이번 디자인 연구에서는 선(line)을 통하여, 물, 흙, 공기, 빛의 이미지를 전달하는 것에 중점을 두었으며 , 디자인을 상품화하기 위한 트렌드 및 시장정보의 분석이 병행되었다. 연구 진행은, 먼저 이론적 내용으로, 트렌드의 이해와 시장 세분화를 통한 마켓 설정, 분석내용을 기반으로 한 패브릭 디자인 개발의 단계를 순차적으로 진행하였고 트렌드 파생과 파급효과에 대한 분석 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 트렌드는 사회문화와 라이프 스타일의 분석을 통하여 미래를 예측하는 것으로, 트렌드 요소(색상, 스타일, 모티브) 도출의 근본적인 요인과 기본흐름을 이해하여야 응용 및 활용이 가능하다. 둘째, 해당 산업의 변동과 경제적 환경들은 소비자들의 제품 구매시 중요한 요인으로 작용하므로 상품 기획의 전략적 측면에서 고려하여야 한다. 제품 디자인에 있어서 이러한 변화 는 생산적(생산의 용이와 생산단가, 소재사용의 고급화등) 요건과 트렌드 요소 중 무엇을 우선으로 할 지에 대한 문제이며, 이러한 상황이 정확히 적용되어야 상품으로서의 경쟁력을 갖추게 된다. 셋째, 고가 마켓 지향일수록 디자인적 창의성이 상품가치의 중요한 역할을 하며, 트렌드의 민감성도 높다. 넷째, 고가 마켓에서 개발 된 창의적인 디자인 제품들은 시간정도의 차이를 두고 볼륨마켓에 영향을 미치게 되는데, 이것은 일반 대중들이 창의적 디자인을 수용 할 수 있는데 소요되는 시간이며, 이러한 파급은 다시 트렌드에 영향을 주는 요인이 된다. 이러한 분석을 통하여 진행된 작업은, 디자인 주제의 문헌 고찰에서의 모티브로 발전시킬 수 있는 키워드 도출과, 도출된 키워드의 이미지 자료 수집, 이미지 자료에서 영감을 받아 모티브 디자인을 개발하고, 트렌드 경향을 참조하여 디자인을 완성하는 과정을 밟았다. 특히, 모티브 디자인 개발 과정에서 선(line)의 역할은 다양한 형태와 방법으로 표현되었으며, 선(line)의 광범위한 디자인 개발 가능성을 타진했으며, 이번 연구로 도출된 결론과 같이, 디자인 상품의 고부가가치를 위해서는, 예술가의 연구자세로 개발된 디자인이 가장 중요한 역할을 한다는 것을 전제로 하여야 하며, 본 연구자는, 디자인 개발에 있어 상품으로의 가치를 부여하기 위한 방법의 제시를, 디자인 실행을 통하여 제안하고자 하였다. ; Environment is a basic condition for humans to survive. Human beings in the 20th century, who had experienced the Industrial Revolution in 1830, through which a rapid industrial development had been achieved, keenly felt the importance of environment, realizing various natural destructions and the threats of ecology. Thus, in this research, the issues of environment, nature and ecology in every sector of our societies were attempted to be expressed in colors and shapes. Especially, environment elements, such as water, soil, air and light, composing of environment were adopted as materials in this thesis of design research. The delivery of the images of water, soil, air and light through lines was concentrated in this research in line with analyses of the trend and market information for commercialization of design products. In this research, the stages of fabric design development, based on market setting, through trend understanding and market segmentation were conducted in sequence. Thus, the following results were drawn, as a result of analyses of trend derivation and derivative effects: 1. Trend is predicting the future through analyses of social culture and life styles. Basic understanding of basic elements and flows in the deduction of trend factors, such as colors, styles and motives makes the application and utilization of them possible. 2. Fluctuation and economic environment of a concerned industry work as an important element when consumers buying products; therefore, this should be considered from the perspective of strategic product planning. These changes in product design cast a priority issue between the element of production (feasibility of production and production unit cost and the use of high quality materials) and that of trend. Accordingly, the adequate situation should be precisely applied to acquire competitive edge of products. 3, Creativity in design plays an important role in the value of products. Sensitivity toward trend is also high, if products are high value market-targeted. 4, Creative design products developed in the high value market influence the volume market with time differences, which reflect the time spent by the public in accepting the creative designs. This ripple effect again becomes a dynamic element influencing the trend. With regard to the works conducted through the above analyses, the processes, such as keywords deduction, which can be developed to motive through research of design themed literature and keyword image data collection in addition to design completion via motive development, influenced from the image data, and via reference to trends, were carried out. In particular, the function of line in the process of design development has been expressed in diverse shapes and methods. The wide range of design developing possibility of line was also tapped. As results drawn in this research, the designs developed from the attitude of an artist s research should be the most important premise for higher value-added products. Also, a method to bestow value upon a product in design development through design fulfillment was proposed in this thesis.
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