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프랑스 낭만발레 쇠퇴원인에 대한 연구 : 오페라의 발전과 비교를 중심으로

Title
프랑스 낭만발레 쇠퇴원인에 대한 연구 : 오페라의 발전과 비교를 중심으로
Authors
나일화
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 체육학부무용전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
예술은 순수한 정신의 소산임과 동시에 사회적 체험의 표현이다. 이로 인해 예술은 인간의 목적과 사회적 기능에 따라 창조, 발전, 쇠퇴의 과정을 거치게 되며, 무용 예술 또한 마찬가지로 이러한 과정을 되풀이하면서 발전하여 오늘날의 수준 높은 무대 예술의 조건을 갖추게 되었다. 발레와 오페라의 역사에서는 유럽의 군주주의 국가들의 국가적 위시와 군주의 통치체제를 위한 정치적 목적으로 이루어진 궁정 연희에서 그 기원을 찾을 수 있고, 프랑스 대혁명 이후에 도래한 새로운 시민사회에서도 오페라좌에서 상호영향을 주고받으며 성장했던 공통점을 발견할 수 있다. 그러나 19세기 중엽 이후 낭만 발레는 쇠퇴기에 접어들게 되고 오페라는 관객의 호응을 받으며 발전하게 된다. 이처럼 유사한 역사적 배경을 가지고 있음에도 낭만 발레는 쇠퇴하였고 오페라는 발전하게 된 원인을 밝히는 것이 본 논문의 목적이다. 앞선 선행연구들을 살펴 볼 때, 낭만발레 시대의 무용수나 작품에 관련된 연구는 활발히 진행되었으나 낭만발레가 쇠퇴하게 된 원인에 대한 연구는 이루어지지 않았다. 그러나, 무용 예술에 있어서 발레의 발전에 대한 연구만큼이나 쇠퇴의 원인에 대한 연구 또한 중요하다고 할 수 있다. 본 논문에서 연구한 프랑스 낭만발레 쇠퇴 원인의 외적 요인은 궁정발레가 특권층의 전유물로서 정치적인 수단으로 이용되었고, 혁명 이후의 시민 사회에서도 대중을 위한 예술보다는 새로운 후원자 계층의 취향에 따른 변화를 하였으며, 낭만주의적 이상의 전락과 낭만주의 사조의 쇠퇴를 들 수 있다. 그리고, 내적 요인은 무용 아카데미의 비 학구적인 경향으로 인해 이론적 성립이 미비하였고, 발레리나에 대한 탐미적 시각으로 인해 낭만발레가 진지한 예술성의 획득이 어려웠던 점을 들 수 있다. 또한 발레 예술의 개혁의지의 부족함은 유사한 주제와 대본, 형식적 테크닉이 반복되었으며 스펙터클의 형식에만 치중하는 예술로서 낭만 발레 쇠퇴에 영향을 주었다. 이와 비교하여 볼 때 오페라는 혁명 이후 대중예술로서 자리잡으며 사회변화에 적응하였고, 대중화와 동시에 음악 아카데미로부터 프랑스 오페라의 기틀을 확립하였으며 이후 음악가들에 의해 교육과 음악원이 창설되어 지속적인 개혁과 노력이 이루어졌다. 이러한 활동들은 낭만발레가 쇠퇴한 이후 오페라가 유행할 수 있는 기반이 되었다. 본 연구는 낭만발레의 쇠퇴기를 오페라와 비교하여 기존의 연구들과 다른 시각으로 접근을 하였으며 이는 오늘날 무용 예술이 지속적으로 발전해 나가기 위해 어떠한 변화와 노력을 해야하는가를 논의할 수 있는 바탕이 되는데 그 의의가 있다. ; Art is the product of pure spirit and at the same time, the expression of social experience. Because of this, art goes through courses of creation, development and decline according to human purposes and social function. This is also true with Dancing art, repeating such courses, has it developed and formed todays high standard stage performance art. Ballet and Opera finds their origin in the palace parties of Europe which were held in political purposes of the monarch and monarchies of monarchist countries. After the French revolution in the newly formed society, they developed together influencing each other. But in the latter half of the 19th century, Romantic Ballet declines whereas development of Opera with great support from the audience. This thesis aims to reveal the reasons of this difference in the course of their historic process although they have a similar background. Examining through former theses, there is much material concerning dancers or pieces of the romantic Ballet Age, but there was nothing about the reasons of its decline. In this thesis, we are under the synthesis that the study of its decline is as important as the study of its development. Research of This thesis is that the external reasons of the romantic ballet decline was that palace ballet was exclusive possession of only the aristocrat and that it was used as a political means and even after the revolution in the new society it changed only according to the new patrons, and another, the fall of Romanticism its dreams and its logic. And the internal reasons are that the unacademic tendency of Acadmic Royal de Danse left unestablished theoretic system and aesthetic views on the ballerina made it difficult for romantic Ballet to acquire serious value as art, Also. There was too little effort on to reform Ballet pieces presenting only repeated versions with similar theme, similar scenario, formal and typical techniques, only concentrating on the spectacular formation , which all affected the decline of Romantic Ballet. Compared to that, while Opera positioned as popular art after making revolution, Opera adapted in social change. Opera confirmed base of French Opera from Acadmic de la musique concurrently with popularization and after that, music school was established by musicians. It was reformed and made effort continuously. This result was base on which Opera became popular after declines of Romantic ballet. This study approach in other sight compared declines of Romantic ballet with Opera. This thesis on the reason of the decline of Romantic Ballet will suggest a bases on what it takes to continuously develop todays dance art.
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