View : 52 Download: 0

만 2세 유아의 상상놀이에 관한 연구

Title
만 2세 유아의 상상놀이에 관한 연구
Authors
이지향
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 만 2세 유아의 상상놀이 특성을 알아보고, 교사참여 유·무에 따라 만 2세 유아의 상상놀이 특성이 차이가 있는지를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 만 2세 유아의 상상놀이의 특성은 어떠한가? 2. 만 2세 유아의 상상놀이에서 교사참여는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 및 경기도에 소재한 유아교육기관에서 영아반을 운영하는 학급에 재원 중인 2세 영아 30명과 교사 8명이었다. 상상놀이의 특성을 알아보기 위해서 이숙재(1984)의 상상놀이 가작화 요소에 관한 도구를 수정·보완하여 사용하였고, 상상놀이 유형을 알아보기 위해서는 McLoyd(1983)의 상상놀이 유형별 정의를 사용하였다. 그리고 상상놀이에서의 교사개입 유형을 알아보기 위하여 유애열(1994)의 상상놀이에서의 교사개입 유형 관찰도구를 수정하여 사용하였다. 자유놀이 50분 동안 매일 한 명의 유아를 선정하여 유아가 상상놀이를 할 때마다 관찰 목록표에 기록하였으며, 교사개입이 이루어지지 않은 경우에는 유아의 상상놀이 유형을 한번만 기록하고, 교사가 개입한 경우에는 개입 전·후 두 번을 기록하였다. 자료분석은 빈도 분석과 χ² 검정, t검정을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 2세 유아의 상상놀이의 주제, 가작화 요소, 상상놀이 유형, 상상놀이가 일어난 장소를 알아보고 성에 따른 차이를 살펴보았다. 만 2세 유아들은 상상놀이 주제로 가정놀이를 가장 많이 하였으나, 상상놀이 주제는 성에 따라 차이가 나타났다. 남자 어린이들은 여자 어린이들에 비해 교통놀이, 병원놀이, 환상놀이, 동물흉내놀이, 공사놀이, 소방관놀이, 전쟁놀이 등을 많이 하였고, 여자 어린이들은 남자 어린이들에 비해 가정놀이를 많이 하는 것으로 나타났다. 가작화 요소 중 역할의 가작화에서 만 2세 유아들은 현실적 역할을 많이 하였고, 가족역할, 허구적 역할 순이었으나, 역할의 가작화는 성에 따라 차이가 나타났다. 남자 어린이들은 여자 어린이들에 비해 현실적 역할과 허구적 역할은 많이 하는 것으로 나타났고, 여자 어린이들은 남자 어린이들에 비해 가족역할을 더 많이 하는 것으로 나타났다. 행동의 가작화에서 만 2세 유아들은 다른 사물을 통한 행동보다는 자신의 행동을 통한 상상놀이를 많이 하였고, 행동의 가작화는 성에 따라 차이가 나타나지 않았다. 사물의 가작화에서 만 2세 유아들은 실물과 유사한 사물을 사용하여 상상놀이를 많이 하였고, 실물과 다른 사물, 실물을 사용하지 않는 경우 순이었으나, 사물의 가작화는 성에 따라 차이가 나타났다. 남자 어린이들은 여자 어린이들에 비해 실물과 다른 사물, 사물을 사용하지 않은 경우가 높게 나타났으며, 여자 어린이들은 남자 어린이들에 비해 실물과 유사한 사물을 사용하여 상상놀이를 많이 하는 것으로 나타났다. 언어의 가작화에서 만 2세 유아들은 역할 언어를 가장 많이 사용하였고, 해설언어, 효과음, 2개이상의 언어를 사용하는 경우, 기타의 순으로 나타났으나, 언어의 가작화는 성에 따라 차이가 나타났다. 남자 어린이들은 여자 어린이들에 비해 효과음과 2개 이상의 언어를 사용한 경우는 높게 나타났고, 여자 어린이들은 남자 어린이에 비해 역할언어, 언어를 사용하지 않은 경우가 많이 나타났다. 만 2세 유아들은 비상호적 상상놀이를 가장 많이 하였고, 연합적 상상놀이, 협동적 상상놀이 순으로 나타났고, 상상놀이 유형은 성에 따라 차이가 나타나지 않았다. 만 2세 유아의 상상놀이가 일어난 장소는 역할영역 이 가장 많았고 쌓기영역 , 다양한 영역 , 미술영역 , 도서영역 , 조작영역 의 순이었으나, 성에 따른 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 교사참여 유·무에 따른 만 2세 유아의 상상놀이의 특성에 대해 살펴보았다. 교사들은 만 2세 유아의 상상놀이에 참여할 때 유아의 상상놀이 유지시키기 의 방법을 가장 많이 사용하고 있었으며, 언어적 상호작용을 통하여 역할수행에 도움을 주고 놀이확장 시키기 , 유아가 상상놀이에 소품을 사용하도록 격려하기 , 소극적으로 관찰하기 , 무관한 행동하기 , 다른 유아 참여시키기 , 무조건 도와주기 , 상상놀이를 위한 환경 재구성하기 , 상상놀이를 위한 유아의 행동이나 표현을 지시하기 의 순으로 나타났다. 상상놀이의 가작화 요소, 상상놀이유형, 상상놀이가 일어난 장소가 교사참여 유·무에 따라 차이가 있는지를 살펴보았다. 교사의 참여 유·무에 따른 역할의 가작화와 행동의 가작화는 유의한 차이가 나타나지는 않았다. 교사의 참여 유·무에 따른 사물의 가작화는 실물과 유사한 사물과 실물과 다른 사물을 사용하여 가작화하는 경우에서 유의한 차이가 나타났다. 즉 실물과 유사한 사물을 사용한 경우는 감소하였고, 실물과 다른 사물을 사용한 경우는 증가하였다. 교사 참여 유·무에 따른 언어의 가작화는 해설언어, 효과음, 2개 이상의 사용하는 경우, 기타의 경우에서 유의한 차이가 나타났으나, 역할언어에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 즉 교사참여가 이루어진 경우 해설언어와 2개 이상의 언어를 사용한 경우는 증가하였으나 효과음과 언어를 사용하지 않은 기타의 경우는 감소하였다. 교사 참여 유·무에 따른 상상놀이 유형은 교사참여가 이루어진 경우 비상호적 상상놀이, 연합적 상상놀이, 협동적 상상놀이에서 유의한 차이가 나타났다. 즉 비상호적 상상놀이는 교사참여가 이루어진 후 감소하였으나, 연합적 상상놀이와 협동적 상상놀이는 증가 하였다. 교사 참여 유무에 따른 상상놀이가 일어난 장소는 역할영역과 다양한 영역 에서 유의한 차이가 나타났다. 즉 교사 참여가 이루어진 경우 역할영역은 감소하였고, 다양한 영역 은 증가하였다. ; The purpose of this research is to find out the peculiarity of infants imaginary-play, and how the peculiarity of infants imaginary-play varies with teachers intervention. There are two definite theses for this research; 1. How is the peculiarity of imaginary-play by infants (aged 2 in full)? 2. How is teachers intervention in imaginary-play by infants (aged 2 in full)? The object of this research was 30 infants (2years old in full) and 8 teachers from infant classes in childhood education institutes, Seoul and Kyung Ki Do. Suk Jae Lees (1984) tool for make-believe elements in imaginary-play was taken to see the peculiarity of imaginary-play after modification and reinforcement, and McLoyds (1983) definition of imaginary play in each pattern was used to see the pattern of imaginary. And also, Ae Yul Yus (1994) observation tool for teachers intervention pattern in imaginary-play was used to see teacher intervention pattern in imaginary play after modifying and reinforcing Yu study. For 50 minutes free-playing time, one infant was selected in each day, and then, when the infant did imaginary-play in any time, it was recorded in the observation list, and if there was not teachers intervention, infants imaginary-play pattern was recorded once. On the other hand, if there was teacher intervention, infants imaginary-play pattern was recorded twice to pre and post interventions. For data analysis, frequency test, 2 examine and t examine were executed. The conclusion for this research is this; Firstly, infants (aged 2 in full) subject of imaginary-play, make-believe elements, imaginary-play pattern and place imaginary-play occurred are investigated, and their differences are examined according to gender. Infants (aged 2 in full) did mostly the playing-house in subject of imaginary-play, and there was a difference according to the gender. Namely, male infants did relatively more the traffic-play, the hospital-play, the fantasy-play, the animal-pretend-play, the construction-play, the fireman-play, the war-play, and etc than female infants did. On the other hand, female infants did relatively more the playing-house than male infants did. In terms of the make-believe role in the make-believe elements, most infants did realistic role, and then they did family role and role of fiction in order. However, make-believe role showed difference according to the gender. Male infants relatively did more realistic roles and roles of fiction than female infants. On the other hand, female infants relatively did more family roles. In terms of the make-believe behavior, most of them rather did imaginary-play through own behavior than behavior through a thing, but make-believe behavior did not show any difference according to gender. In make-believe of a thing, most of them did more imaginary-play by using a thing (which is similar to real thing), then they did imaginary-play by a thing (which was not similar to real thing) and by none of using real thing in order, and make-believe of a thing showed difference according to gender. Male infants relatively did more imaginary-play through the cases of not similar to real thing and none of using a thing than female infants. On the other hand, female infants relatively did more imaginary-play through the case of similar to real thing than male infants. In make-believe of language, infants aged 2 (in full) did more language of role, and they did explanation language, effect sound, multiple languages, etc in order, and make-believe of language showed difference according to gender. Male infants relatively did more effect sound and multiple languages. On the other hand, female infants relatively did more language of role and none of using language. Infants aged 2 (in full) did un-mutual imaginary-play in most, then they did combination imaginary-play and co-operative imaginary-play in order, but the pattern of imaginary-play did not show difference according to gender. Infants aged 2 (in full) places imaginary-play occurred were domain of role in most, then they were domain of heaping, various domain, domain of art, domain of books and domain of operation in order, but there was no gender difference. Secondly, peculiarity of infants (aged 2 in full) imaginary-play was examined according to the teachers intervention. When teachers intervened in infants (aged 2 in full) imaginary- play, they used the method of maintaining imaginary play in most, then they used the methods of helping role play and extending play through linguistic mutual action, encouraging infants tool usage in imaginary-play, passive observation, irrelevance behavior, bringing other infant, reconstructing environment for imaginary-play and commanding infants behavior & expression for imaginary-play in order. The make-believe of imaginary-play, the pattern of imaginary-play and the place imaginary-play occurred were examined whether there was difference according to teachers interventions. The make-believe of role and behavior did not show difference according to teachers interventions. The make-believe of a thing according to teachers interventions showed significant difference in make-believe case of the thing (similar to real thing) and the thing (not similar to real thing). Namely, the case of the thing (similar to real thing) was decreased. However, the case of the thing (not similar to real thing) was increased. The make-believe of language showed significant difference in explanation language, effect sound, multiple languages and etc according to teachers interventions, there was no significant difference in the language of role. Namely, once teachers intervention occurred, the cases of using explanation language and multiple languages were increased. However, the cases of using effect sound and no language were decreased. The pattern of imaginary-play according to teachers intervention indicated that, if teachers intervention occurred, there was significant difference in un-mutual imaginary-play, combination imaginary-play and co-operative imaginary-play. Namely, un-mutual imaginary-play was decreased after teachers interventions. However, combination imaginary-play and co-operative imaginary-play were increased after teachers interventions. The place imaginary-play occurred according to teachers interventions showed significant difference in domain of role and various domains. Namely, once teachers interventions occurred, the domain of role was decreased. However, various domains were increased.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE