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유치원 교사의 컴퓨터 태도 및 사용능력과 교사-유아 상호작용 분석

Title
유치원 교사의 컴퓨터 태도 및 사용능력과 교사-유아 상호작용 분석
Authors
이승연
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 현재 유치원 교사의 컴퓨터 태도(불안감, 자신감, 선호도, 유용성) 및 컴퓨터 사용능력에 대해 조사·분석하고, 교사의 컴퓨터 태도 및 컴퓨터 사용능력에 따라 유아교육기관의 컴퓨터 영역에서 이루어지는 교사-유아 상호작용에 어떠한 차이가 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 컴퓨터에 대한 교사의 태도(불안감, 자신감, 선호도, 유용성) 및 컴퓨터 사용능력은 어떠한가? 1-1. 컴퓨터 태도의 경향은 어떠한가? 1-2. 컴퓨터 사용능력의 경향은 어떠한가? 1-3. 컴퓨터 태도와 컴퓨터 사용능력의 관계는 어떠한가? 2. 교사의 컴퓨터 태도(불안감, 자신감, 선호도, 유용성) 및 컴퓨터 사용능력에 따라 컴퓨터 활동에서의 교사-유아 상호작용에 차이가 있는가? 2-1. 컴퓨터 활동에서의 교사-유아 상호작용 빈도에 차이가 있는가? 2-2. 컴퓨터 활동에서의 교사-유아 상호작용 지속시간에 차이가 있는가? 2-3. 컴퓨터 활동에서의 교사-유아 상호작용 유형에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울·경기 지역에 위치한 42개 유치원의 만 5세 학급 담임교사 89명으로 설문지를 통해 컴퓨터 태도 및 컴퓨터 사용능력의 경향을 조사하였다. 관찰연구 대상은 설문에 응답한 89명의 교사 중 컴퓨터 태도가 긍정적이고 컴퓨터 사용능력이 높은 만 5세 학급 담임교사 1명과 컴퓨터 태도가 부정적이고 컴퓨터 사용능력이 낮은 만 5세 학급 담임교사 1명이다. 교사의 컴퓨터 태도의 분석에 사용된 도구는 Loyd와 Gressard(1986)의 연구에서 사용된 것으로 문항을 일부 수정·보완하여 사용하였다. 또한 컴퓨터 영역에서 이루어지는 교사-유아의 상호작용 유형을 분석하기 위하여 Bredekamp와 Rosegrant(1992)가 제시한 교사-유아 상호작용 유형을 사용하였다. 본 연구 대상의 교사 변인 통제를 위하여 교사의 연령, 교직경력, 학력, 담당 학급의 형태, 원아수 및 컴퓨터 영역의 구성과 사용 소프트웨어를 비슷한 수준으로 하였으며, BK21 핵심사업팀(2001)이 개발한 「유아교육기관인정기준」 중 상호작용 부분을 이용하여 교사-유아 상호작용의 질을 평정한 후 교사-유아 상호작용 수준이 비슷한 교사를 선별하였다. 컴퓨터에 대한 교사의 태도와 사용능력에 관한 자료분석은 평균과 표준편차, 빈도분석을 통해 이루어졌으며 컴퓨터 태도와 컴퓨터 사용능력간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 단순상관분석을 실시하였다. 또한 교사의 컴퓨터 태도와 컴퓨터 사용능력에 따른 컴퓨터 영역에서의 교사-유아 상호작용의 차이를 알아보기 위해 빈도와 백분율을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들의 컴퓨터 태도에 대해 살펴본 결과 전체적으로 긍정적인 경향으로 나타났다. 컴퓨터 불안감, 자신감, 선호도, 유용성으로 컴퓨터 태도를 구체적으로 살펴보면, 대체로 컴퓨터 사용에 대한 불안감을 적게 느끼는 것으로 나타났으나 컴퓨터 사용과 컴퓨터 학습에 대한 자신감, 컴퓨터 이용에 대한 선호도는 낮은 것으로 나타났다. 한편 컴퓨터가 자신의 일에 도움을 줄 수 있을 것이라는 유용성에서는 매우 긍정적인 반응을 보였다. 둘째, 교사의 컴퓨터 사용능력의 경향에 대해 살펴본 결과 전체적인 컴퓨터 사용능력은 중간 정도의 수준을 나타냈다. 컴퓨터 시스템, 워드프로세싱, 그래픽, 멀티미디어, 데이터베이스, 스프레드시트, 컴퓨터 통신의 7개 영역 중 가장 많이 사용하는 컴퓨터 영역은 컴퓨터 통신 부분이었고 그 다음으로는 워드프로세싱인 것으로 나타났다. 셋째, 컴퓨터 태도와 컴퓨터 사용능력의 상관관계를 살펴본 결과 컴퓨터 태도와 컴퓨터 사용능력 간에는 매우 상관이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 교사의 컴퓨터 태도 및 컴퓨터 사용능력에 따라 컴퓨터 영역에서의 교사-유아 상호작용에 차이가 있는지 살펴본 결과 상호작용 빈도와 지속시간, 유형에 있어 모두 차이가 있는 것으로 나타났다. 컴퓨터 태도가 긍정적이고 컴퓨터 사용능력이 높은 교사의 경우 상호작용 빈도가 높고 지속시간이 길었으며 중재적 상호작용을 많이 사용한 것으로 나타났다. 이에 비해 컴퓨터 태도가 부정적이고 컴퓨터 사용능력이 낮은 교사의 경우 상호작용 빈도가 낮고 지속시간이 짧았으며 지시적 상호작용의 유형을 많이 사용하였다. ; The purpose of this research is to investigate and analyze kindergarten teachers attitudes (anxiety, confidence, liking, usefulness) towards computer and computer skills, and determine the difference in teacher-child interaction in the field of computer in kindergarten according to teacher s computer attitudes and computer skills. Based upon such research purpose, the following subjects of study have been established. 1. To what extent are the teachers attitudes (anxiety, confidence, preference, usefulness) towards computers and computer skills are presented? 1-1. What attitudes (anxiety, confidence, preference, usefulness) towards computers are presented? 1-2. How is the level of teachers computer skills? 1-3. What is the relation between attitudes towards computers and computer skills? 2. According to teachers attitudes (anxiety, confidence, preference, usefulness) towards computer and computer skills, are there any differences in teacher-child interaction in computer activity? 2-1. Are there any differences in frequencies of teacher-child interaction in computer activity? 2-2. Are there any differences in continuance time of teacher-child interaction? 2-3. Are there any differences in types of teacher-child interaction in computer activity? This research has been conducted through questionnaire in 89 teachers of 6 year-old class in 42 kindergartens situated in Seoul and Kyonggi province to investigate teachers attitudes towards computer and the level of computer skills, and among 89 teachers, two teachers were subjected to observation. One teacher had positive attitudes towards computer and a high level of computer skills. The other teacher had negative attitudes towards computer and a poor level computer skills. For the analysis of teachers attitudes towards computer, the research tool of Gressard & Loyd (1986) was used and question items were partially amended and supplemented. To analyze the types of teacher-child interaction in computer, teacher-child interaction types presented by Bredekamp & Rosegrant (1992) were also used. Teacher s age, teaching profession career, educational history, the form of class charged, kindergarten children s number and components of computer and software were adjusted to similar level for the variable control. Additionally, similar level of teachers who are similar in the teacher-child interaction were selected after equalizing the quality of teacher-child interaction through the use ‘Interaction of 「Accreditation criteria for early childhood program」developed by Brain Korea 21 core business team (2001). Data about teachers attitude towards computer and computer skills was analyzed through the Average, Frequency, Percentage and Simple regression analysis was executed to determine the relation between attitudes towards computers and computer skill. Also, the difference in teacher-child interaction in computer based on teachers computer attitudes and computer skills was examined through Frequency, Percentage. The result of this analysis of the research is as follows. First, the tendency of the teachers attitudes towards computer was generally considered positive. In the close analysis of their attitude towards computer through the category of anxiety, confidence, liking and usefulness, they showed little anxiety in the use of computer on the whole. However, the degree of the confidence in their use and study in computer and liking in the use of computer tended to be low. On the other hand, the attitudes towards usefulness of computers in their job was very affirmative. Second, the overall level of teachers s computer skills was medium. Among the 7 areas surveyed (computer system, word processing, graphic, multimedia, database, spreadsheet, and computer communication) computer communication ranked the highest followed by word processing. Third, there was a high correlation between teachers attitudes towards computer and computer skills. Fourth, to see whether there is difference in teacher-child interaction according to teachers computer attitudes and computer skills, the result showed differences in frequencies, continuance time, and types of teacher-child interaction. A teacher whose computer attitudes was negative and who also had poor computer skills showed a lower frequency of interactions, time limits were short, and they used many types of directional interaction. On the contrary, a teacher whose computer attitudes was positive and who showed better computer skills showed a higher frequency of interactions, time limits were longer, and they used many interventional interactions.
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