View : 657 Download: 0

유치원 교사 관련법에 기초한 근무환경 실태조사

Title
유치원 교사 관련법에 기초한 근무환경 실태조사
Authors
이승신
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 공립 병설 유치원 교사와 사립 유치원 교사를 대상으로 유치원 교사 관련법과 그 외 요인에 기초하여 유치원 교사의 근무환경 실태를 파악하여 교원복지제도의 개선방향을 위한 기초자료를 마련하는 것을 목적으로 한다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 교사 관련법에 기초한 유치원 교사의 근무환경은 어떠한가? 1-1. 유치원 교사의 근무조건은 어떠한가? 1-2. 유치원 교사의 후생복지는 어떠한가? 1-3. 유치원 교사의 재교육 실태는 어떠한가? 2. 유치원 교사 관련법 외 요인에 기초한 유치원 교사의 근무환경은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전국 4개 대도시와 4개 중·소도시에 위치한 공립 병설유치원과 사립 유치원의 유치원 교사 134명이며, 사립 유치원에는 사립 개인소유 유치원(76.9%)과 사립 학교부속 유치원(20.4%)이 해당된다. 연구 도구는 김종해(2001)의 보육교사 근무환경 실태조사 설문지 를 본 연구자가 수정·보완한 도구를 사용하였다. 본 연구는 5주에 걸쳐 진행되었으며, 자료분석은 빈도와 백분율을 사용하였다. 첫째, 유치원 교사 관련법에 기초한 유치원 교사의 근무조건에 대한 결과는 다음과 같다. 전체 유치원 교사의 평균 출근시간은 오전 8시 21분, 평균 퇴근시간은 오후 6시 14분이었으며, 일일평균 근무시간은 약 9시간 38분이었다. 전체 유치원 교사 중 초과 근무수당을 받는 교사는 7.5%이었으며, 사립 유치원 교사는 모두 초과 근무수당을 받지 않았으나, 공립 병설 유치원 교사는 87.1%가 받고 있었다. 교사 휴식시간은 공립병설 유치원이 51.6%, 사립 유치원이 70.9%가 있었으며, 휴식형태는 정해진 형태 없이, 모두 모여서, 개별적으로의 순이었다. 전체 유치원 교사 중 주말근무를 한다는 교사는 86.9%이었으며, 주말근무 형태는 매주 모든 교사가 출근한다는 응답이 많았고, 주말업무의 주된 내용은 전화 받기로 나타났다. 전체 유치원 교사 중 급여를 정해진 날에 받는 교사는 97.8%, 급여를 한번에 전액 받는다는 교사는 96.4%이었다. 전체 유치원 교사 중 70.1%가 급여 내역서를 받고 있으며, 공립 병설 유치원 교사는 100%, 사립 유치원 교사는 61.2%이었다. 자신의 호봉을 정확하게 알고 있는 교사는 88.3%이었으며, 해마다 호봉이 인상되고 있었고, 교사 1인당 받고 있는 수당의 개수는 공립 병설 유치원이 9.8개, 사립 유치원이 4.1개로 나타났다. 둘째, 유치원 교사 관련법에 기초한 유치원 교사의 후생복지에 대한 결과는 다음과 같다. 전체 유치원 교사 중 상여금을 받는다는 교사는 65.7%이었으며, 상여금의 종류는 정기 상여금(64.8%), 정기·성과 상여금(26.1%), 성과 상여금(9.1%)의 순이었다. 전체 유치원 교사의 실질적인 여름방학일은 1-10일이었으며, 공립 병설 유치원은 31-40일(45.2%), 사립 유치원은 1-10일(38.9%)이었다. 전체 유치원 교사의 실질적인 겨울방학일은 1-10일이었으며, 공립 병설 유치원은 41-50일(32.3%), 사립 유치원은 1-10일(34.0%)이었다. 전체 유치원 교사의 실질적인 봄방학일은 없음이 55.2%로 가장 높았으며, 공립 병설 유치원은 1-10일(67.7%), 사립 유치원은 없음(64.1%)이 가장 높았다. 전체 유치원 교사의 98.5%가 휴가를 사용할 수 있었으며, 경조사 휴가(56.0%), 출산 휴가(40.3%), 기타 휴가(37.3%), 병가 휴가(36.6%)의 순으로 사용이 가능하였다. 전체 유치원 교사 중 60.6%가 교사의 건강검진 정보를 알고 있었으며, 공립 병설 유치원 교사는 100%, 사립 유치원 교사는 48.5%가 건강검진 기회를 알고 있었다. 셋째, 유치원 교사 관련법에 기초한 유치원 교사의 재교육 실태에 대한 결과는 다음과 같다. 전체 유치원 교사가 1년 간 참가한 교사연수의 평균 횟수는 2.4회로, 사립 유치원이 2.6회, 공립 병설 유치원이 2.2회로 나타났으며, 전체 유치원 교사 중 1년에 1회 이상 연수에 참가하는 비율은 97.0%에 달하였다. 연수 참가방법은 교사의 요청에 따라, 원장의 임의로, 경력순 대로의 순이었다. 교사연수 비용지불방법은 유치원에서 전액 지불, 교사와 유치원이 반씩 지불, 교사가 전액 지불, 상황에 따라서 다름의 순이었다. 넷째, 유치원 교사 관련법 외 요인에 기초한 근무환경은 다음과 같다. 전체 교사 1인당 평균 담당유아 수는 25.2명이었고, 공립 병설 유치원은 22.3명, 사립 유치원은 28.0명이었다. 전체 유치원에서 교사 1인당 담당하는 유아의 연령별 수를 살펴보면 만 3·4·5세, 혼합연령에서 16-30명으로 나타났다. 교사를 위한 물리적 환경의 설치율은 난방시설, 성인용 변기, 교사용 책상, 교사실, 환기시설, 교사용 사물함, 성인용 세면대, 별도의 교사 휴식공간 순이었다. 유치원 교사의 주요 업무는 주 교육관련업무에서 교육계획안 작성, 일반보조업무에서 일지 쓰기, 운영관련 보조업무에서 전화 받기, 교육지원업무에서 점심세팅하기로 나타났다. 전체 유치원의 72.4%가 통학차량을 운행하고 있었으며, 평균 통학차량 운행시간은 약 1시간 44분이었고, 통학차량의 담당자는 정교사가 가장 높았다. 보조교사가 있다는 비율은 응답자의 절반이 넘었으며, 보조교사의 배정방식은 한 유치원에 1명이라는 응답이 가장 많았다. 유치원 연간행사에서는 소풍, 어린이날 행사, 견학을 실시하는 유치원의 비율이 높게 나타났다. 연금 및 보험에 가입한 유치원은 98.5%이었으며, 교사 1인당 가입하고 있는 연금·보험의 개수는 공립 병설 유치원이 1.6개, 사립 유치원이 2.1개로 나타났다. 유치원 채용 시 오리엔테이션이 이루어지고 있는 유치원은 73.7%이었고, 이 중 복무규정을 소개하는 유치원은 79.2%로 나타났다. 부당 계약을 경험한 교사는 23.1%이었고, 부당 계약의 내용은 결혼이나 임신으로 인한 퇴직 강요, 중도퇴직 금지, 일정기간만 임용, 특정종교 강요, 일정기간 보조교사 강요, 부당한 출·퇴근시간 강요, 퇴직금의 부당 책정 순이었다. 대다수 유치원(90.5%)이 정기적인 교사회의를 하고 있었으며, 교사회의 방식은 교사와 원장 간 활발한 토의(38.6%), 교사와 원장 간 소극적 토의(30.6%), 원장의 일방적 지시나 전달(30.6%)의 순이었다. 회의내용은 행사준비, 교육내용 토의, 수업 외 업무관련내용, 유아생활지도 관련내용의 순으로 나타났다. ; This study is intended to suggest basic directions to improve kindergarten teachers working environments by raising the level of public interest. Details of the survey are as follows; 1. What are teachers working environments regard for the related law with teachers? 1-1. What are teachers working conditions? 1-2. What is teachers welfare system? 1-3. What is teachers re-education situation? 2. What are teachers working environments without regard for the related law with teachers? This study is based on a survey of 134 kindergarten teachers at public and private kindergartens which consist of individual-owned kindergartens (76.9%), and private school-owned kindergartens (23.1%) in the nations four major cities and four small and medium-sized cities. Based on questionnaires of Kim Jong-hae, titled `Questions on Kindergarten Teachers Working Situation , I made some revisions in order to use it as a study tool. This study was conducted over five weeks and used frequencies and percentage for analysis. First, teachers working environments regard for the related law with teachers are as follows. Average attendance and leaving time was 8:21 a.m. and 6:14 p.m., respectively, and their average working hours was 9:40. Allowance for overtime work is given to only public kindergarten teachers (7.5%) except all of the private kindergarten teachers. 51.6% of the public kindergarten teachers and 70.9% of the private kindergarten teachers had rests after children returned to their home. Teachers at most public kindergartens (96.8%) and teachers at private kindergartens (84.5%) worked during the weekends. For teachers working during the weekends, all of them were in kindergarten and the majority of the work was answering phone. The case that teachers receive regular salary on fixed day was 97.8%, and the whole salary was 96.4%. Most teachers (70.1%) exactly know their salary class and receive salary hikes every year. The number of allowances per every teacher was higher at public kindergartens (9.8) than at private k indergartens (4.1). Secondly, teachers welfare systems regard for the related law with teachers are as follows. Result of research for well fare of kindergarten teachers is this; 65.7% of kindergarten teachers was given a bonus, and the regular bonus (64.8%) was the highest, followed by regular bonus and bonus of outcome (26.1%), and bonus of outcome (9.1%) in a kinds of well fare. Kindergarten teachers average days of summer vacation was 1-10 day and there were 31-40 days for teachers summer vacation in public and 1-10 day in private. Kindergarten teachers average days of winter vacation was 1-10 day and there were 41-50 days for teachers winter vacation in public and 1-10 day in private. Most kindergarten teacher (98.5%) can use holiday. The kinds of holidays that a teacher can use are established for congratulations and condolences (56.0%), maternity leave (40.3%), extra leave (37.3%), and sick leave (36.6%) in order. In terms of acknowledging information of health test, there are 100% in public kindergarten, and 48.5% in private kindergarten. Thirdly, teachers re-education situations regard for the related law with teachers are as follows. The result of re-educating kindergarten teachers is this; the number of teachers workshop which all of kindergarten teachers attended a year is 2.4 times, 2.2 times in public, and 2.6 times in private. A large percent of all the kindergarten teachers (97.0%) attended a workshop more than 1 times a year. The way of participating workshop is teachers request, headmans will and experience in order. In terms of participation expense, there are in order of kindergartens support fully, half of each and teachers own expense. Fourthly, teachers working environments without regard for the related law with teachers are as follows. The number of children per teacher is 25.2, 22.3 in public, and 28.0 in private. In facilities for teachers It was highly established that heating system, toilets for teacher, desks, a teachers room, ventilating devices, washstands, room for teachers rest in order. Major works of teachers are in the order of education planning preparation, making teaching materials, telephone answering and setting the lunch for children. More than half of kindergartens had assistant teachers and the largest number of kindergarten had one assistant teacher. Major annual events of kindergartens included picnic, events at Childrens Day and field study. Most kindergartens (98.5%) were registered in annuity and insurance, some of private kindergartens were not registered in them. The average number of annuity and insurance that a teacher registered was 1.6 in public and 2.1 in private. 73.7% of kindergartens use orientation when employing teacher, and 79.2%of them are introduced working conditions. Teachers who experienced improper contract are 23.1%. The contents of improper contract are mainly due to marriage and pregnancy, not permitting resign, being employed temporarily, a religion, being employed as an assistant teacher for a while, daily time to attend and leave, and retirement grants in order. Most kindergartens (90.5%) held regular teachers meeting, and there are kindergarten belonging to private school, other kindergartens, private kindergarten owned by individual and established public kindergarten in order. The way of meeting is that active discussion between headman and teachers (38.6%), passive discussion between teachers and headman (30.6%) and headmans one-sided discussion command (30.6%) in order. the content of meeting are preparation of event, discussion content of lesson, works beside of lesson and infants livelihood instruction in order.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE