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유아교육기관 교사의 안전교육 실천도에 관한 진단적 연구 : PRECEDE 모형을 근간으로

Title
유아교육기관 교사의 안전교육 실천도에 관한 진단적 연구 : PRECEDE 모형을 근간으로
Authors
박희정
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 보건교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
산업과 교통의 발달로 생활환경이 복잡해짐에 따라 사고가 증가하고 있다. 따라서 이에 대처할 수 있도록 위험에 대한 판단이나 문제해결 능력이 강조되고 있다. 특히 유아는 발달특성상 어느 시기보다 많은 사고위험에 노출되어 있으므로 안전에 관한 지식과 바람직한 행동습관을 갖도록 하는 유아 안전교육의 중요성이 날로 부각되고 있다. 본 연구는 유아 안전교육의 요구를 진단하기 위해 PRECEDE 모형을 근간으로 유아교육기관에서 실시하는 안전교육 실천정도를 살펴보고, 안전교육 실천에 영향을 미치는 교육적 진단변수를 파악함으로써 유아 안전교육을 진단하는데 그 목적이 있다. 서울시내 일부 유아교육기관 교사 304명을 대상으로 2002년 10월 21일부터 11월 22일까지 설문조사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 1. 연구대상자의 일반적 특성으로 기관유형은 유치원 41.8%, 어린이집 58.2%이었으며, 학력은 전문대졸 46.1%, 4년제졸 34.5%이었고, 전공은 유아교육전공(77.6%)이 대부분이었다. 2. 사고 경험을 살펴보면 사고유형은 할큄이나 물림이 78.3%로 가장 많았고 장소는 교실(88.8%), 놀이터(67.8%) 순이었다. 3. 유아교육기관 유형에 따른 안전교육 실천점수는 유치원이 어린이집보다 높았으며 그 차이는 통계학적으로 유의하였다(p<.001). 4. 안전교육 실천정도는 등하원 시에 안전교육을 실시하고 있다 의 실천율이 가장 높았으며, 그 다음이 안전교육에 충분한 시간을 할애하고 있다 로 나타났다. 5. 유아교육기관 유형에 따른 가능성 요인에서 연수경험 은 유치원이 어린이집에 비해 경험율이 높았으며(p<.01), 연수의 효과 는 어린이집이 효과가 높다고 하였으며(p<.01), 강화성 요인은 기관의 안전교육 책자배부에 대한 관심 , 행정 관계기관의 사고에 대한 관심 , 행정 관계기관의 안전교육에 대한 관심 , 외부 안전교육 정보제공정도 (p<.05)에서 유치원이 어린이집에 비해 관심이 높았으며 이는 통계학적으로 유의하였다. 6. 교육적 진단변수에 따른 안전교육 실천을 분석한 결과 소인성 요인에서는 안전교육에 대한 지식 이나 활용기능 이 높을수록(p<.001), 연수제도의 필요성 을 인식할수록(p<.05), 현행 안전교육의 항목 , 비중 (p<.01), 내용 (p<.001)이 적절하다고 생각할수록 안전교육 실천이 높았으며, 통계학적으로도 유의하였다.가능성 요인은 교사용 지도서 , 자료 , 교재 , 방법 의 준비가 잘 되어있다고 생각할수록(p<.001), 연수 를 받은 대상자일수록(p<.01), 연수 효과 가 높을수록(p<.001) 안전교육 실천이 높게 나타났으며 통계학적으로 유의하였다. 강화성 요인은 안전교육 책자배부 , 전문가 초빙교육 에 관심이 높을수록(p<.001), 행정 관계기관 (p<.001), 부모 , 기관 (p<.01)의 사고에 대한 관심이 높을수록, 행정 관계기관 안전교육 관심정도 (p<.001), 외부 안전교육 정보제공정도 (p<.001)가 높을수록 안전교육 실천이 높게 나타났으며 이는 통계학적으로 유의하였다. 7. 안전교육 실천에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과 안전교육 실천행동을 가장 잘 설명할 수 있는 요인은 소인성 요인의 안전지식 활용기능정도 이었으며, 다음으로 기관의 전문가 초빙교육 관심정도 , 외부 안전교육 정보제공정도 , 안전교육 방법 준비정도 , 안전교육 지식정도 순이었다. ; Accident incidence increases due to the complicated modern life under the rapid industrialization in Korea. Accordingly, it is necessary to guide people to obtain desirable behaviors for their safe lives from their early ages. Thus, this study was conducted to identify the substantial safety education status focusing on teachers in Early-Childhood Education Centers. In more detail, the purpose of this study was to examine teachers practice of safety education based on the PRECEDE model, to determine the educational diagnosis variables, and to identify the demand of children s safety education. Three hundred and four teachers in Early-Childhood Education Centers in Seoul were surveyed from October 21 to November 22, 2002. The results were as follows: 1. Teachers demographic variables are types of early childhood education centers for which they work, educational level and majors. For early childhood education center types, teachers hired in day-care center were 58.2% and teachers hired in kindergarten were 41.8%. Concerning teachers educational level, the college graduates were 46.1% and University graduates were 34.5%. Teachers who had the early childhood education major consisted of the highest percentage (77.6%) of the study participants. 2. Scratch or bite was the most frequent accident(78.3%). Accidents frequently happened in classroom(88.8%) and playground(67.8%). 3. Concerning the practice scores of safety education conducted in centers, safety education was conducted in kindergartens better than in day-care centers(p<.001). These differences were statistically significant. 4. The most frequently conducted safety education by teachers were Reminding children their safe behaviors at the beginning and the end of daily class and the next was Spending a special time for safety education . 5. Regarding the enabling factors by the child-care center types, Participation in any continuous training programs for teachers was significantly higher in the kindergartens than in the day-care centers(p<.01); whereas, teachers perceived benefits of the training programs was significantly higher in the day-care centers than in the kindergartens(p<.01). Significant reinforcing factors were the concerns to using safety education brochures in their safety education (p<.05), the concerns of government administrative organizations on accidents (p<.05), the concerns of government administrative organizations on child safety education (p<.05), and educational information out of centers (p<.05) were significantly higher in the kindergartens than in the day-care centers. 6. Examining the relationships between teachers practice on safety education and educational diagnosis variables; for predisposing factors, teachers safety education practice was significantly greater when teachers knowledge of safety was high(p<.001), when teachers were excellent to applying their knowledge of safety to teaching(p<.001), when they had strong needs on the study and training of safety(p<.05), when they had strong interests on the safety topics(p<.01), the relative importance of safety(p<.01) and the content of safety education(p<.001). For enabling factors, educational preparation for safety guide-books(p<.001), for the educational materials(p<.001), and for the reference(p<.001), preparation for safety education methods(p<.001), participation to safety education training programs for teachers(p<.01), and perceived benefits of the training programs(p<.001) were significant enabling factors on teachers practice of safety education. For the reinforcing factors, the concerns of centers about providing safety education brochures to children(p<.001); the concerns of centers about providing safety education supported from safety education specialists(p<.001); the concerns about accidents from government administrative organizations(p<.001), from parents(p<.01), and from centers(p<.01); and safety information out of centers(p<.001) were significant reinforcing factors related with teachers practice of safety education. 7. Among factors affecting teachers practice of safety education, the strongest factor was ability to apply one s knowledge to real safety education and other significant factors were as follows in order: the concerns of centers providing safety education supported by safety education specialists, safety information out of centers, teachers preparation of educational methods, and teachers knowledge of safety education.
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