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개심술 환자의 퇴원교육에 대한 조사연구

Title
개심술 환자의 퇴원교육에 대한 조사연구
Authors
주미정
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study is attempted to provide basic data on development of systematic educational programs for discharging open-heart-surgery patients by surveying nurses performance level of education for patients. The survey of 121 nurses at the Chest Surgery Wards of nine university medical centers in Seoul had been conducted from September 25th to October 9th 2001. The questionnaire of the survey was prepared by referring to bibliographies and existing studies on the education for discharging patients with 12 general inquiries on the parties involved, mainly 35 educational contents of their programs, and 5 questions related to education for discharging. The collected data was statistically analyzed with SPSS program by applying descriptive statistics, ANOVA, Pearson correlation coefficient, and Duncan test. On the basis of the above background, the results of this study are as follows; 1. The categorized contents of the education are graded by frequency; OPD follow-up visit, medication, dietary control, post management, and exercise on a regular basis. Higher education level over the average was achieved, marking 138.28 in possible educational performance range of 35~175. 2. As to education staff in charge, nurse group covers the largest portion as of 68.6%. 62.8% of the surveyed programs have classes in the morning on patients leave, followed by 19% post surgery and 4.1% from hospitalization on. For educational means, pamphlet was used the most as 37.2%, memo pad 25.6%, and the last 23.1% verbal counseling. The average time required for education reached around 12.55 minutes. Also, the reasons of the education for discharging patients can t be effectively performed lie in the lack of time of teachers exposed to excessive work burden(34.8%),following insufficient teaching material(15.6%), lack of patients and their families understanding(12.6%), and nurses poor knowledge(9.6%). 3. The performance level of education was related to the ratio of number of beds to that of nurses(F=9.390, p=0.000) and the type of communication system among nurses(F=5.631, p=0.005). As shown on the above results, the performance level of education by nurses for discharging patients was higher than the average. In terms of nursing delivery system, the team nursing system turned out to achieve better nurses performance than that of functional and mixed one. Therefore it is necessary that ward managers make efforts to establish more efficient work environment, the team nursing system, which nurses can improve their services for their patients. The lower the ratio of beds to nurses gets, the higher performance level of education becomes. Therefore, they should secure sufficient number of nurses so that they can put more time and efforts to the educational activity for discharging patients. In addition, effective post control at home should be brought with a proper self healthcare in a timely manner.; 환자교육은 간호사에게는 기본활동이고 가장 중요한 일로 여겨져 왔으며, 대상자들의 건강지식에 대한 욕구, 자가간호와 예방적 조치의 증가, 병원 진료비 절감을 위한 조기퇴원 경향, 만성질환의 높은 발생빈도는 환자교육의 필요성을 증가시키고 있다. 특히 간호가 의료중심에서 환자중심으로 바뀌면서 질적 삶에 대하여 강조하게 됨으로써, 이를 성취하기 위하여 입원에서부터 퇴원 후 가정까지 간호가 연결되어야 한다. 본 연구는 개심술 후 퇴원하는 환자에게 간호사가 수행하는 퇴원교육수행정도를 조사하여 개심술 환자를 위한 퇴원교육프로그램 개발의 기초자료를 제공하고자 시도되었다. 연구대상은 서울시내에 위치하는 9개의 3차 종합병원 흉부외과 병동에 근무하는 간호사 121명이었으며, 자료수집 기간은 2001년 9월 25일부터 10월 9일까지 총 14일간이었다. 연구도구는 문헌고찰 및 퇴원환자 교육에 대한 실태조사의 선행연구를 참조하여 작성하였으며, 대상자의 일반적 사항 12문항, 개심술 환자의 퇴원교육 내용 35문항, 퇴원교육관련 사항 5문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 프로그램으로 전산통계처리 하였으며 기술통계, ANOVA, Pearson correlation coefficient, Duncan test를 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 개심술 환자의 각 영역별 퇴원교육수행정도는 외래방문에 관한 내용을 가 장 많이 수행하고 있었고 투약, 식이요법, 추후관리, 운동 및 일상생활 순으로 나타났으며, 총 교육내용의 수행정도는 가능한 범위 35·175 중 평균점수는 138.28로 중상 정도의 교육을 수행하고 있는 것으로 나타났다. 2. 개심술 환자의 퇴원교육을 수행하는 담당자는 일반간호사가 68.6%로 가장 많았으며, 퇴원교육을 하는 시기는 퇴원당일 아침이 62.8%로 가장 많았고, 수술 후 19.0%이었으며, 입원 당시부터 퇴원교육을 수행하는 경우는 4.1%이 었다. 환자교육 방법으로는 팜플렛을 사용하는 경우가 37.2%로 가장 많았으 며, 메모지를 사용하는 경우가 25.6%, 구두로만 설명하는 경우가 23.1%이었 다. 환자교육을 수행하는데 소요된 시간은 평균 12.55분이 소요되고 있는 것 으로 나타났다. 또한 개심술 환자의 퇴원교육수행에서 저해요인은 업무과중으로 인한 시간부족이 34.8%로 가장 많았고, 체계화된 퇴원교육자료 미비 15.6%, 환자 및 보호자의 이해력 부족 12.6%, 간호사의 지식 부족 9.6% 순으로 나타났다. 3. 교육수행정도는 병상수 대 간호사수 비율(F=9.390, p=0.000) 및 간호전달체계(F=5.631, p=0.005)와 관련이 있었다. 이상의 결과에서 개심술 환자에게 간호사가 수행한 퇴원교육수행정도는 교육을 중상 정도 로 실시하는 것으로 나타났으며, 간호전달체계에서는 팀 간호전달 체계가 기능적 및 혼합형 간호전달 체계보다 퇴원교육수행정도가 높은 것으로 나타나 병동 관리자들은 보다 효율적인 팀 간호전달 체계에서 간호사들이 근무할 수 있도록 노력해야 할 것으로 사료된다. 또한 병상수 대 간호사수의 비율이 낮을수록 교육수행정도가 높아, 적절한 간호인력을 확보하여 간호사들이 환자의 퇴원교육에 보다 더 관심을 가지고 시간을 할애할 수 있도록 해야할 것이다. 아울러 퇴원하는 환자들을 위한 적절한 교육방법과 합리적인 교육시기를 선택함으로써 퇴원 후 가정에서도 효율적인 관리가 이루어질 수 있도록 해야 하겠다.
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교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
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