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버섯의 이미지를 통한 도자 조형 연구

Title
버섯의 이미지를 통한 도자 조형 연구
Authors
오수강
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 공예학부도자예술전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
자연은 모든 형상의 기초이며, 조화와 균형의 척도라 할 수 있다. 이에 자연에 대해 완전한 미라 생각하는 것도 무리가 아닐 것이며, 인간이 미의식을 갖게 된 것은 아마도 이러한 자연을 접하고 바라보는 가운데서 비롯되었을 것이다. 그러므로 인간은 자연으로부터 어떠한 이미지를 받아 창작 욕구를 느끼게 되고, 그 다음에는 자신이 받은 이미지를 자기만의 독특한 심상에 의해 표출하여 창조적인 예술작품을 만들게 되는 것이다. 예술의 역사를 살펴보면 많은 예술작품들은 자연으로부터 비롯되었으며, 조형작품들 또한 자연물에서 그 조형적 소재를 살펴 볼 수 있다. 이러한 자연물 중 버섯은 오래 전부터 인간에게 식용되어 왔을 뿐만 아니라, 그 상징적 의미와 조형적인 아름다움을 통해 늘 인류와 함께 해온 생명체이다. 신성함, 행복, 불로장생(不老長生), 음양(陰陽) 등의 상징적 의미를 가지고 유기적인 형태와 색채의 아름다움, 풍부한 질감들을 보면서 본 연구자는 조형적인 창작의지를 갖게 되었다. 본 연구는 자연과 예술과의 관계를 살펴보고 버섯의 상징적인 의미를 파악하고 형태적인 특성을 탐색한 후, 연구자의 주관적인 심상을 통하여 도자 조형물로 형상화하는데 그 목적이 있다. 연구의 내용은 버섯의 이미지를 조형적으로 표현하기 위해 자연과 조형예술과의 관계를 살펴보았으며, 버섯의 일반적인 고찰을 위하여생태적인 특성과 예로부터 내려오는 상징적인 의미를 연구하였다. 또한, 버섯의 이미지를 조형화한 다른 작가들의 작품을 제시하면서 그 조형성과 특징들에 대해 연구하였고 이들을 조형과정의 기초로 삼고 점토를 표현매체로 10개 작품을 제작하였다. 조형과정에서는 버섯의 생태적 형태의 특징을 살려 구조적 특성에 따라 갓, 주름살, 대의 형태와 유기적 형상을 단순화, 강조, 변형, 절단하여 조형화 하였고, 상징적인 의미인 신성함, 행복, 불로장생(不老長生), 음양(陰陽) 등의 이미지를 연구자의 주관적인 감성으로 표현하였다. 작품제작방법은 버섯의 질감을 표현하기 위해 석고틀을 이용한 가압성형을 주된 기법으로 하였고, 판성형과 코일링도 병행하였다. 작품성형시 점토는 작품에 따른 특성을 효과적으로 나타낼 수 있도록 백자토, 산백토, 청자토, 옹기토, 석기질 점토, 갈색 석기질 점토 등 비교적 다양하게 사용하였다. 유약은 버섯의 질감이나 색감을 고려하여 무광택유와 결정유를 조합하였다. 시유시 석기질 점토를 이용한 작품은 유약의 흡수율을 줄이고 발색효과를 높이기 위해 초벌된 기물에 화장토를 얇게 바른후 시유하기도 하였고, 질감표현을 위해 산화제이철(Fe₂O₃)과 이산화망간(MnO₂), 탄산동(CuCO₃), 산화코발트(CoO), 산화크롬(Cr₂O₃) 등의 산화물을 직접 바르거나 유약을 바른 후 닦아 내기도 하였다. 시유 방법으로는 붓으로 바르거나 분무 시유, 담금 시유를 병행하였다. 소성은 0.5㎥ 도염식 가스가마에서 최고온도 870℃까지 9시간 동안 1차 소성 한 후, 최고온도 1250℃까지 8시간 동안 2차 산화염 소성 하였다. 버섯이 가지고 있는 상징적 의미와 구조적인 특징, 형태의 특성의 이미지를 통하여 도자 조형물로 나타냄으로써 버섯은 풍부한 질감과 아름다운 형상을 가지고 있어 조형작품으로 표현하기에 무한한 가능성을 지닌 존재임을 알 수 있었으며, 조형적 가치를 발견하고 연구자의 감성과 상상력을 통해 다양성을 가진 작품으로 표현하는 계기가 되었다. 또한 버섯의 이미지를 표현함에 있어서 석고틀을 이용한 가압성형을 판성형기법과 병행하여 보다 다양한 조형성을 이끌어 낼 수 있었다. 본 연구를 통해 연구자는 앞으로도 버섯의 이미지를 조형화 하는데 있어 더욱 깊이 있는 조형 표현이 이루어지기를 기대해 본다. ; Nature is the basis of all forms and can also be described as the supreme standard for balance and harmony. Therefore, it would not be an exaggeration to state that nature is the perfect beauty. It is probable that human beings developed a sense of beauty by seeing and living in nature. It is in this theory, that we can conclude that human creativity is stimulated by the beauty of nature around them and is able to produce works of art that has been processed by their own individual creativeness. When observing the art through the ages, one will find majority of work had been inspired by nature. Forms that have been derived from natural elements are particularly apparent in sculptural works. Mushrooms are one of those elements of nature that have been a part of human existence from the beginning, not only as food but also as a symbol and a beautiful inspirational form. God, happiness and eternal youth are some of the most widely used meanings that mushrooms symbolize. The beauty of its diverse organic forms, colors and textures has inspired the birth of this study. This study places its aims at closely studying the symbolism of mushrooms, then exploring the diverse shapes and forms it possesses and finally producing works of art through personal analysis of the candidate. In order to analyze the imagery that mushrooms possesses, the candidate researched the origin of mushroom as food, its symbolic meanings and the types and species of mushrooms that exist. Also, art works of other artists that derived its inspiration from mushrooms were closely studied for its formation and any distinctive characteristics. Through these efforts, the candidate was inspired to produced 10 pieces of sculptural work in clay. To create the pieces, mushroom forms and shapes, distinctive characteristics of various parts such as the pileus, lamellae and stipe were simplified, emphasized, altered and severed. The symbolic meanings such as freshness, happiness, light, death and ying and yang were also expressed through the candidate personal and emotional analysis. In order to create the diverse and organic textures of mushrooms, plaster press mold method was utilized initially, and was then altered using the slab and coiling methods. According to the forms and shapes, a wide range of stoneware, Ong-gi, iron supplemented and porcelain clays were used. To best represent the texture of mushrooms, non-glossy and crystallizing glazes were formulated. On some pieces that were formed of stoneware, a light coating of white slip was applied to the outer layer post bisque firing, in order to create a less absorbent surface as well as a neutral color base for the glazes. On other pieces, chemicals were directly applied to the surface or glaze was rubbed off after it had been applied. The glazing techniques used, include brush application, airbrush method and dunking. All of the 10 pieces presented in this study were bisque fired in a gas kiln for 9 hours, reaching the temperature of 870℃ and were completed by glaze firing in a gas kiln for 8 hours in an oxidized environment, reaching the temperature of 1250℃. Through expressing the various symbolic meanings, shapes forms and mushroom diverse images through clay sculptures, the candidate was able to gain a new perspective of mushrooms and their role in human lives. The study became an opportunity to explore the candidate abilities to express personal emotions and creativeness through the medium of clay. Through this study, the candidate hopes the future will hold more creative expressions of clay sculptures that is inspired by mushrooms.
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