View : 157 Download: 0

신플라톤주의 철학적 영향의 관점으로 본 이태리 르네상스 및 바로크 건축의 특성에 관한 연구 : L.B. Alberti와 F.Borromini의 건축을 중심으로

Title
신플라톤주의 철학적 영향의 관점으로 본 이태리 르네상스 및 바로크 건축의 특성에 관한 연구 : L.B. Alberti와 F.Borromini의 건축을 중심으로
Authors
송진숙
Issue Date
2003
Department/Major
과학기술대학원 건축학과
Publisher
이화여자대학교 과학기술대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 르네상스 시대의 알베르티의 건축론과 바로크 시대의 보로미니의 건축개념을 중심으로 하여, 신플라톤주의 철학적 영향의 관점에서 15~17세기의 이태리 건축의 특성에 관한 연구이다. 15세기 이태리 피렌체에서 시작된 고대부흥운동의 발생은 단순히 인문주의로 표방되어지는 배경 이면의 또 다른 복잡한 정치적, 종교적, 사회적, 문화적인 계기를 갖고 있다. 메디치가를 중심으로 한, 신흥 상업 귀족계층의 증가는, 그들의 획득된 권력유 지를 위한 교육에의 열정으로 이어지고, 때마침 시기적으로 동구 비잔틴의 멸망 조짐 과 맞물려 희랍의 학문적 정통성을 지켜오고 있던 동방 철학자들이 메디치의 후원에 힘입어 대거 피렌체로 유입되어진다. 이 후 탄생한 피렌체의 Platon Accademy는 당대 철학자들 뿐 만 아니라 문화 예술계의 엘리트들로 하여금 플라톤의 학문과 예술론에 심취하게 하고 이후 전 예술철학의 근간을 제공하게 된다. 이러한 배경으로 대두된 중심사상이 르네상스 신플라톤주의 철학이다. 신플라톤주의의 역사의 뿌리는 고대 플라톤 철학을 바탕으로 하여 헬라시대의 플로티누스에 의해 재정립된 것으로 중세와 근세를 거치면서 시대적, 문화적인 맥락에 따라 수정되어져왔다. 그 문화적인 결실은 르네상스를 기점으로 바로크에 이르기까지 가장 절정을 보게 된다. 그러므로 신플라톤주의 철학은 르네상스와 바로크 예술론을 지배하는 대표적 철학 사상이라고 볼 수 있다. 따라서 르네상스와 바로크 건축을 논함에 있어서, 기존의 고전성 대 낭만성 혹은 Logos的 대 Pathos的 등의 이분법적 양식 개념의 관점에서 벗어나 철학적 관념의 형상화라는 관점에서 연속된 구조로 파악될 수 있었다. 그리하여 본 논문에서는, 르네상스 이후 바로크 건축으로 이어지는 건축적 특성을 일관적인 배경으로서 신플라톤주의 철학적 관점에서 살펴보았다. 연구 결과 15~17세기 건축의 주요한 특징은 신플라톤주의 철학이 담고 있는 존재론적 구조와 개념체계의 재현이라고 볼 수 있었다. 신플라톤주의 철학은 플로티누스, 위(僞)디오니시오스, 니콜라스 쿠사누스, 피시노, 피코 등으로 이어지는 대표적 신플라톤주의 철학자들의 저작물들에 의해 15C의 알베르티와 16C의 팔라디오 같은 르네상스 건축가들에게 주요한 표현의 역할을 제공했다. 그리고 이들 철학자들의 저서는 또한 17C의 Athanasius Kircher, Giuseppe, Rosaccio, Alessandro Piccolomini, Giovanni Agucchi와 Ristro d Arezzo 등에 의해 고고학적, 과학적 논문들로 표현되어지고, Gian Lomazzo, Federico Zuccaro, Pietro da Cortona에 의해 예술이론의 논문들로도 표현되어짐으로 인해, 이들의 글들이 당대 건축가들에게 알려지거나 혹은 그들의 후원자들에 의해 수집되어져서 17세기 로마 건축가들의 건축적 개념 형성에 있어서 매우 중요한 역할을 하였다. 이들의 사상은 철학적인 발전과 함께 예술론, 과학적 발견과 더불어 기존의 신학적 교리들과 결합되어져서 17세기 로마의 새로운 풍토를 다졌다. 회화, 조각, 음악, 희곡 예술과 나란히 건축에 반영되어 재현되어지는 등 독특하고 지적인 문화적 기반을 제공하게 된다. 이렇듯 건축적 형태로 번역되어지는 신플라톤주의 철학의 가장 의미심장한 요소라 함은, 첫째 ‘우주의 구조’를 건축적으로 재현해내는 것일 것이다. 15세기의 르네상스 신플라톤주의자인 쿠사누스의 『대립의 일치』라는 대표적인 르네상스적 개념의 영향력 하에서, 대우주로서의 우주와 소우주로서의 인간과의 관계, 그리고 건축은 곧 소우주로서 재현되어진다. 이 때 수에 의한 균제와 기하학적 상징성이 도구로서 작용한다. 그리고 두 번째는 ‘존재의 위계 (Hierarchy of being) 이라는 15세기의 대표적인 신플라톤주의자 피시노 的 개념의 건축적 실현이다. 존재의 위계의 주요 골자는, 육체의(coporeal), 정신의(mental), 영혼(spiritual)의 단계 혹은 자연(nature), 정신(mind), 신(God)의 단계를 갖는 삼위의 위계성을 말하며 건축적 연출을 통해 이러한 낮은 단계의 다자체(Multiplicty)에서 높은 단계인 통일체(unity)로 가는 과정(Passage)을 공간적으로 드러내는 것일 것이다. 즉 경험자로 하여금 숭배 공간에서 큐폴라로, 큐폴라에서 랜턴으로의 초월적 상승작용에 의한 일자(신, 빛)을 경험하게 하는 기법이다. 근대 이전의 예술론은 시각예술을 통해 자연세계의 신비를 인간정신과 연결하려는 것이 목적이었다. 이는 예술가의 창조과정을 자연의 창조과정과 연결지우는 신플라톤주의적 관념을 내포하는 것이다. 마찬가지로 15~17세기에는 신플라톤주의적 형이상학 개념의 형상화(formulation)가 여러 건축가들에 의해 차용되어지고 그들의 건축 디자인을 통해 번역되어진다. 신플라톤주의자들이 말하는 Formulation은 건축가들에게 사고하는 방법을 제공해주었고 건축가들이 자신의 건축물에 적용했었던 현 세계를 보는 방법을 제공해 주었다. 건축은 신플라톤주의적 전통 속에서 발전되어져 온 철학적 체계의 시각적 모델이 되었다. 이러한 전통은 고대로부터 중세를 거치면서 15C 이태리 신플라톤주의가 정착되기까지 플라톤주의, 아리스토텔레스주의에 기독교 신학 철학이 융합되어진 것이다. 르네상스와 바로크 건축의 요소들은 이러한 세 가지 철학의 체계를 예술적으로 표현해내었다. 르네상스를 기점으로 발전해온 개념적 발전의 최절정이 바로크 건축들의 요소들 속에서 나타나게 되는 것이다. 그리하여 양식사에서 대립개념으로 구분되는 르네상스와 바로크 건축은 신플라톤주의라는 철학적 전통의 관점에서 뿌리와 열매로서 하나의 통일체로 파악되어짐을 본 연구를 통해 알 수 있었다. ; This thesis is a study of the Italian Architecture in the 15th, 16th and 17th century, from a Neoplatonistic point of view with emphasis on Leon Battista Alberti s architectural theories in Renaissance era and Francesco Borromini s architectural concept in Baroque era. The birth of the ancient style revival movement) aroused in Florence, Italy in the 15th Century, have not only Humanistic Scene, but more complexsible political, social, cultural and regional causes. The number of new-rich class with Medici s Family as the central figures were increased, and they had the passion of the education for maintaining of their power obtained. Engaged with the fall of Byzantine, many of the eastern scholars who protected the ancient greek philosophy, were flowed to Florence. Medici s ideology was combined with the new climate of that time and then their such intention was reflected to the artistic expression. Medici s became powerful patrons to not only painters and sculptures but architects. The main thought borned from this scene is the Renaissance Neoplatonism. The origin of Neoplatonism was reenacted by Plotinus in Hellenistic age based on the Plato s Idea, which has been modified as the cultural context in time. As the result, the cultural fruition from the beginning of Renaissance to the end of Baroque era, can be shown to be a culmination of the best. Neoplatonism is a representational trend of thought dominating the renaissance and Baroque Artistic theory. Therefore, in discussing on the Renaissance and Baroque architecture, it is understood as the constructive structure in the point of view of formulation of philosophical idea out of that of the dichotomical Styles. So, I examined the Italian Architecture in 15~17C at the Neoplatonistic prospect as the coherent philosophical scene. Consequently, the characteristic elements of 15th, 16th and 17th Century s Italian Renaissance and Baroque Architecture can be shown to be representation of conceptual system and epistemic structure of Neoplatonic Philosophy. This philosophy played a important role in the expression of Renaissance Architects such as L. B. Arberti and so on. And Neoplatonic works written by Plotinus (of Hellenism), Pseudo-Dionisius (A.D. 5C), Nicholas Cusanus (A.D. 15C) and Marcilio Ficino(A.D. 15C) were also useful to Baroque Architect such as F. Borromini. Their Neoplatonic Idea were expressed in Archeologial and Scientific treatises by Athanasius Kircher and artistic treaties by Gian Lanazzo, Federico Zuccaro and Pietro Cortona. Therefore the writings were known by the architects and collected by the patrons such as Medici s. The contributed to a climate in 17th Century Rome which combined philosophical development, artistic theory, Scientific discovery and theological tenets into a unique intellectual culture which was expressed and reflected by the architecture along with the other arts of painting, sculpture, music and drama. The most significant elements of Neoplatonic philosophy which were translated into architectural form were the representation of the structure of the Cosmos : the relationship between the universe as macrocosm and man as microcosm ;the hierarchy of being, including corporeal, mental and spiritual levels, or nature and God : and the passage from multiplicity to unity. Artistic theory beyond Modern era, addressed the imperative to connect the human mind with the mystery of the natural world in the visual arts, involving the Neoplatonic Idea, which connected the creative process of the artist with the process of the creation in nature. Neoplatonic conceptual formulations were borrowed by architects and translated into architectural designs. The formulations provided the architects with a way of thinking, a way of seeing the world which they applied to the architectures. Architecture became a visual model of philosophical systems that had been developed in the Neoplatonic tradition. Elements of Renaissance and Baroque Architecture can be shown to be an artistic expression of those systems. Such intention would be inherited in the late Baroque architecture. So therefore, the Renaissance and Baroque Architecture differentiated as concept of opposition in the history of the styles, are evaluated that was a unity which may be thus interpreted as the root and the fruit in the point of view of Neoplatonic philosophical tradition. Through this study, I understood that Neoplatonism was the very significant and central concept, and played a important role in the formulation of the renaissance and the Baroque architecture in Itally.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
과학기술대학원 > 건축학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE