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창의적 문제해결력 신장을 위한 초등사회과 교육과정의 재구성 방안 : 수준별 교육과정의 보충 및 심화과제를 중심으로

Title
창의적 문제해결력 신장을 위한 초등사회과 교육과정의 재구성 방안 : 수준별 교육과정의 보충 및 심화과제를 중심으로
Authors
이상민
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등 사회과 교육과정의 수준별 교육과정의 심화 · 보충과제를 재구성하여, 아동의 창의적 문제해결력 신장을 위한 단원을 개발하는 데 그 목적이 있다. 21세기의 세계화, 정보화, 다변화 시대에 부응하는 초등학교 사회과 교육은 민주시민으로서 창의적인 문제해결력을 신장시킬 수 있는 교육경험을 제공할 필요성을 가지고 있다. 그러나 현재 학교의 사회과 교육은 현대 사회와 교육과정이 요구하는 수준에 미치지 못하는 모습에 머물러 있는 것이 사실이다. 교육과정을 구현하는 매체인 교과서조차 사실적인 지식들의 나열로 구성되어 있어 일선 교사와 아동들에게 혼란을 더해주고 있다. 이에 본 연구에서는 제 7차 교육과정에서 수준별 학습이 보다 의미있게 이루어지고, 그와 더불어 아동의 창의적 문제해결력을 신장시킬 수 있도록 교육과정을 재구성한 프로그램을 개발하였다. 다만 모든 수업이 교과서를 중심으로 이루어진다는 점은 간과할 수 없는 사실이므로 교과서 밖에서 새로운 내용을 끌어오기 보다는 주어진 교육과정과 교과서를 어떻게 하면 보다 효율적인 자료로 활용할 수 있는가 하는 점에 초점을 두었다. 본 프로그램의 교육 목표는 학습자, 사회, 교과전문가에 대한 요구 조사의 결과에 따라 설정하였으며, 프로그램의 목표에 따라 학습 경험을 선정하였다. 단원은 4학년 2학기 1단원 문화재와 박물관 을 채택하였다. 본 연구에서 재구성한 사회과에서 아동의 창의적 문제해결력 신장을 위한 교육과정 프로그램의 목표는 " 다양한 학습 활동을 통하여 아동의 창의적 문제해결력을 신장시키고, 사회과에 대한 흥미를 높임으로써 민주시민으로서의 자질을 함양한다."로 설정되었다. 내용 요소로는 도읍지, 박물관, 문화재, 연표가 선정되었으며 내용 구성은 시간, 변화, 계속성으로 대표되는 역사학의 3가지 기본개념을 고려하여 이루어졌다. 아동의 창의적 문제해결력 신장을 위한 교육과정 재구성은 한 가지 주제에 대하여 개념, 조사 및 설명, 문제해결의 단계를 밟아 수업을 실시하도록 하였고, 실생활과 관련되고 창의성을 요하는 심화과제를 팀 프로젝트의 형식으로 제공하였다. 학습형태는 수준이 다른 이질집단을 활용한 협동학습을 선택하였다. 이는 협동적 사고를 통하여 보다 나은 해결책을 찾기 위함과 동시에 능력이 부족한 아동들도 동료의 도움으로 학습 목표에 접근하도록 하기 위함이다. 개발된 프로그램은 서울에 위치한 C초등학교 4학년 32명을 대상으로 6주간에 걸쳐 실시되었고, 프로그램 평가는 비교집단을 두어 심화과제의 해결정도를 측정하는 방법을 선택하였다. 또한 아동의 흥미와 참여도의 변화를 살펴보기 위해 교사의 질적 관찰방법과 아동의 자기 평가를 활용하였다. 아동의 창의적 문제해결력 신장을 위한 교육과정 재구성 프로그램의 실시 결과, 아동의 창의적 문제해결력은 통제집단과 비교하여 볼 때 평균점수에서 더 높은 향상을 보였다. 이와 같은 결과에서 알 수 있듯이 기존의 교과서 내용을 그대로 답습하는 수업으로 아동에게 사실적 수준의 지식만을 주입하기보다는 교사가 사회과 교육에서 아동의 지식의 심층적 이해를 바탕으로 창의적 문제해결력을 신장시킬 수 있도록 교육과정을 재구성하는 노력이 필요하리라고 생각된다. 그러나 교육과정 재구성 전략은 학습내용과 여건에 따라 달라질 수 있으므로 본 연구에서 제시한 방법이 반드시 최선이라고 할 수는 없다. 여기에서는 다만 이러한 접근이 있을 수 있다는 한 가지 예시를 보여준 것이므로, 앞으로 사회과 교과에서 다양한 방식으로 교육과정 재구성 방안에 관한 활발한 연구가 계속되어야 할 것이다. ; The purpose of this study is to reform the elementary society subject curriculum and particularly, the units for children s creative problem- solving. In the 21st century characterized by globalization, information and diversification, it is required of the elementary society education to provide children with some educational opportunities to enhance their creative problem-solving ability as would be democratic citizens. However, the reality is that the elementary society education does not meet such educational requirements. Even the educational media or textbooks are full of factual knowledge enumerated, causing a confusion to teachers and children as well. Under such circumstances, in this study, the elementary social studies education program was redesigned to help children enhance their creative problem-solving ability under the differentiated curriculum dictated by the 7th Amendment of National Curriculum. Merely, since all learning activities unfold centering around textbooks, this study focused on how to utilize the curriculum and textbooks more effectively rather than how to program extracurricular activities. The goals of the program developed by this study were set to reflect the results of a survey for learners, community and educators, and thereby, desirable learning experiences were designed. To this end, unit 1 of the second semester textbook for the 4th graders titled "Cultural Assets and Museums" was sampled. The goals of this program designed to enhance children s creative problem-solving ability were to "help children enhance their creative problem-solving ability through more diverse learning activities and thereby, make them more interested in social studies and nurture their personality as democratic citizens." For these goals, ancient capitals, museums, cultural assets and chronology were selected, while three basic concepts of history, namely time, change and continuity were taken into consideration. In order to enhance children s creative problem-solving ability, the curriculum was reorganized to help children learn about the problems in the order of concept, survey and description and solution. In addition, deepened tasks related with living and requiring creativity were presented as team projects, and a cooperative learning among students of different learning levels was selected. It is believed that such a cooperative learning would help children to find better solutions through cooperative thinking, while encouraging the children of lower learning level to approach their learning goals with the assistance from their peers. The program developed was applied to 32 fourth-graders at C Elementary School for 6 weeks. In order to assess the effects of the program, a control group was set and thereby, solutions of problems were compared between test and control groups. In addition, in order to survey changes of children s interest and participation, teachers qualitative observation and children s self-assessment were used. As a result of applying the reorganized curriculum program designed to enhance children s creative problem-solving ability, it was found that creative problem-solving ability of the test group was enhanced more than the control group. Since it is feared that the fully reliance on textbooks may result in cramming of knowledge, it is deemed essential for teachers to reorganize the curriculum, hopefully in such a way that children s creative problem-solving ability can be enhanced based on their deeper understanding of the problems. However, since such a curriculum reorganization strategy may differ depending on learning contents and conditions, the method presented here may not be best. It is conservative to say that this method may be an example of enhancing children s creative learning ability. Lastly, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will review diverse methods to reorganize the curriculum.
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