View : 599 Download: 0

영아와 어머니의 애착안정성에 따른 사회적 놀이행동

Title
영아와 어머니의 애착안정성에 따른 사회적 놀이행동
Authors
최서윤
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to find out how infant mother attachment security and age effect social play behaviors. For the accurate observation, 3 subjects had been made. 1. How is individual behavior according to infant mother attachment security and age? 2. How is interaction with peers according to infant mother attachment security and age? 3. How is interaction with teacher according to infant mother attachment security and age? The subjects are formed by 24 pairs of infants(aging from 1 to 2) and their mothers. They are from Y day care center located at Yangcheon-ku, Soeul Korea. Modified and translated version by Young Lee, Kyung-ja Park, Yoo-me Na(1997) of the Attachment Q-set(version 3.0) by Waters(1987) was used as research tool to measure infant mother attachment security. For the social play behaviors observation record, modified and translated by Hye-Won Shin(1992) of observation category by Holloway & Reichhart-Erickson(1988) was used. And the observation record was divided into 3 parts. They were "individual behavior", "interaction with peers" and "interaction with teacher". Observations were made on infant s social play behaviors during the free play time. Each infant was observed by the time sampling method of 10 sec-observation followed by 10 sec-recording for a total of 30 minutes(90 times).Collected data were analyzed by frequency, percentage, and two-way ANOVA. As the result of above observation and analyzation, I got 3 conclusion for the above 3 questions those were given at the beginning of the research. First, how did infant mother attachment security and age effect individual behavior was observed. The significant difference in infant mother attachment security effect could be observed from purposeless behavior and broken of objects. Also low attachment rate group showed more than high attachment rate group. The significant difference in age effect could be observed from alone play, parallel play and wander around. One-year olds did alone play and wander around more than two year olds. Two-year olds did parallel play more than one-year olds. In other words, reciprocal effect of infant mother attachment security and age could be observed only from parallel play. Second, how did infant mother attachment security and age effect interaction with peers was observed. The significant difference in infant mother attachment security effect could be observed from negative interaction with peers. Low attachment rate group showed more than high attachment rate group. Also the significant difference in age effect could be observed from positive, dependent interaction, and two-year olds did more than one-year olds. Reciprocal effect of infant mother attachment security and age did not observed. And third, how did infant mother attachment security and age effect interaction with teacher was observed. The significant difference in infant mother attachment security effect could be observed from positive interaction with teacher and observed more frequently from high attachment rate group. Frequency range analyzation showed negative interaction was observed more from low attachment rate group and more from one-year olds. Reciprocal effect of infant mother attachment and age did not observed. ; 본 연구의 목적은 영아와 어머니간 애착안정성과 연령에 따라 영아의 사회적 놀이행동에 어떠한 차이가 있는지 알아보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 영아와 어머니간 애착안정성과 연령에 따라 개별행동에 차이가 있는가? 2. 영아와 어머니간 애착안정성과 연령에 따라 또래와의 상호작용에 차이가 있는가? 3. 영아와 어머니간 애착안정성과 연령에 따라 교사와의 상호작용에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시 양천구에 위치한 종일제 프로그램을 운영하는 Y어린이집의 만 1,2세 영아와 그들의 어머니 24쌍이다. 애착안정성을 측정하기 위해 Waters와 Deane(1985)이 제작한 애착 Q-set의 개정판(Waters, 1987)을 이 영, 박경자, 나유미(1997)가 우리나라 상황에 맞게 번안한 한국판 애착 Q-set를 사용하였다. 사회적 놀이행동의 관찰기록표는 Holloway와 Reichhart-Erickson(1988)의 관찰범주를 기초로 신혜원(1992)이 번안, 수정한 것을 보완하여 사용하였으며 개별행동, 또래와의 상호작용, 교사와의 상호작용의 범주로 구성되어 있다. 사회적 놀이행동의 관찰은 10초 관찰, 10초 기록의 시간표집법을 사용하여 한 영아당 총 30분, 90회 실시되었다. 수집된 자료는 이원분산분석과 빈도, 백분율을 산출하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 영아와 어머니간 애착안정성과 연령에 따른 개별행동을 살펴보았다. 애착안정성에 따른 유의한 차이는 물체에 대한 손상, 목적없는 행동에서 나타나 애착안장성 하집단이 상집단보다 더 많이 하였다. 또한 연령에 따른 유의한 차이는 혼자놀이와 병행놀이, 돌아다니기에서 나타났다. 즉, 혼자놀이와 돌아다니기는 1세아가 2세아보다 더 많이 하였고 병행놀이는 2세아가 1세아보다 더 많이 하였다. 애착안정성과 연령에 따른 상호작용 효과는 병행놀이에서만 나타났다. 둘째, 영아와 어머니간 애착안정성과 연령에 따른 또래와의 상호작용을 살펴보았다. 애착안정성에 따른 유의한 차이는 또래와의 부정적 상호작용에서 나타나 애착안정성 하집단이 상집단보다 더 많이 하였다. 연령에 따른 유의한 차이는 또래와의 긍정적, 의존적 상호작용에서 나타나 2세아가 1세아보다 더 많이 하였다. 애착안정성과 연령에 따른 상호작용 효과는 나타나지 않았다. 셋째, 영아와 어머니간 애착안정성과 연령에 따른 교사와의 상호작용을 살펴보았다. 애착안정성에 따른 유의한 차이는 교사와의 긍정적 상호작용에서 나타나 애착안정성 상집단이 하집단보다 더 많이 하였다. 한편 교사와의 부정적 상호작용은 빈도와 백분율을 구한 결과 애착안정성 하집단이 상집단보다, 1세아가 2세아보다 더 많이 하였다. 애착안정성과 연령에 따른 상호작용 효과는 나타나지 않았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE