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유치원 종일반 학급편성방법에 따른 유아의 놀이행동과 상호작용

Title
유치원 종일반 학급편성방법에 따른 유아의 놀이행동과 상호작용
Authors
고지민
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유치원 종일반 학급편성방법에 따른 유아의 놀이행동과 교사-유아, 유아-유아 상호작용에 어떠한 차이가 있는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 종일반 학급편성방법에 따른 유아의 놀이행동은 어떠한가? 1-1. 종일반 학급편성방법에 따라 사회적 놀이수준은 차이가 있는가? 1-2. 종일반 학급편성방법에 따라 인지적 놀이수준은 차이가 있는가? 1-3. 종일반 학급편성방법에 따라 놀이영역은 차이가 있는가? 2. 종일반 학급편성방법에 따른 교사-유아, 유아-유아의 상호작용에는 차이가 있는가? 2-1. 종일반 학급편성방법에 따라 교사-유아의 상호작용은 차이가 있는가? 2-2. 종일반 학급편성방법에 따라 유아-유아의 상호작용은 차이가 있는가? 본 연구의 연구대상은 서울시에 위치한 종일제 프로그램 실시 유치원 중 오후 재편성 종일제 유치원 1학급의 유아 18명과 독립된 종일제 유치원 1학급 유아 25명으로 모두 43명이었다. 종일반 학급편성방법에 따른 유아의 놀이행동과 상호작용을 분석하기 위하여 유아의 놀이행동은 장명림(1996), 신은수(1997)의 연구도구를 수정하여 사용하였고 교사-유아, 유아-유아의 상호작용은 안수연(2000)의 연구에서 사용된 도구를 일부 수정하여 사용하였다. 유아의 놀이행동은 비놀이, 혼자놀이, 병행놀이, 집단놀이의 사회적 수준과 기능놀이, 구성놀이, 극놀이, 규칙적인 게임의 인지적 수준으로 구분함과 동시에 놀이영역도 함께 관찰하도록 구성되어 있다. 교사-유아의 상호작용은 긍정적 상호작용과 부정적 상호작용으로 구성되어 있고 유아-유아의 상호작용도 긍정적 상호작용과 부정적 상호작용으로 구성되어 있다. 자료 분석은 종일반 학급편성방법에 따라 차이가 있는지 알아보기 위해 χ2 검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종일반 학급편성방법에 따라 유아의 사회적, 인지적 놀이행동을 살펴보았다. 종일반 유아들은 사회적 놀이수준 중에서 집단놀이 를 가장 많이 하였으며, 종일반 학급편성방법에 따라 유아의 사회적 놀이수준은 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 오후 재편성 종일반은 독립된 종일반에 비해 비놀이 를 많이 하였고, 독립된 종일반은 오후 재편성 종일반에 비해 혼자놀이 를 많이 하였다. 종일반 유아들은 인지적 놀이수준 중에서 구성놀이 를 가장 많이 하였으며, 종일반 학급편성방법에 따른 유아의 인지적 놀이수준은 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 오후 재편성 종일반은 독립된 종일반에 비해 기능놀이 , 극화놀이 를 더 많이 하였고, 독립된 종일반은 오후 재편성 종일반에 비해 구성놀이 , 규칙적인 게임 을 더 많이 하였다. 또한 독립된 종일제 학급의 유아들이 오후 재편성 종일제 학급의 유아에 비해 조작과 탐색의 수준에서 다른 놀이로 발전하는 등 그 범주 내에서 복합적이고 높은 수준의 구성놀이를 더 많이 하였다. 또한 종일반 학급편성에 따른 유아의 놀이영역을 살펴보았는데, 종일반 유아들은 쌓기영역, 미술영역, 역할영역에서 놀이를 많이 하였고, 유아의 놀이영역은 종일반 학급편성방법에 따라 차이가 있었다. 즉 오후재편성 종일반 유아들은 독립된 종일반 유아들에 비해 역할영역, 음률영역, 과학영역에서 놀이를 더 많이 하였고, 독립된 종일반 유아들은 오후 재편성 종일반 유아들에 비해 쌓기영역, 조작영역, 컴퓨터영역에서 놀이를 더 많이 하였다. 둘째, 종일반 학급편성방법에 따른 교사-유아 상호작용, 유아-유아 상호작용을 살펴보았다. 종일반 교사들은 유아와의 긍정적 상호작용을 더 많이 시도하였으며 특히 도움주기를 가장 많이 하였고, 무응답·방관의 부정적 상호작용을 거의 하지 않았다. 종일제 학급편성방법에 따른 교사-유아 상호작용은 차이가 없었다. 즉 긍정적 상호작용 중에서 오후 재편성 종일반 교사는 독립된 종일반 교사에 비해 시범·설명, 칭찬·격려·허락, 애정표현을 많이 하였고, 독립된 종일반 교사는 오후 재편성 종일반 교사에 비해 도움주기, 제안·요청, 개별대화를 많이 하였으나 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 부정적 상호작용 중에서 오후 재편성 종일반 교사는 독립된 교사에 비해 통제·지시 를 많이 하였으나 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 종일반 유아들은 다른 유아와의 긍정적 상호작용을 부정적 상호작용에 비해 더 많이 하였으며 그 중에서 특히 시범·설명을 가장 많이 하였고, 부정적 상호작용 중에서 거부·무시, 언어적 공격을 많이 하는 것으로 나타났다. 유아-유아 상호작용은 종일반 학급편성방법에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 오후 재편성 종일반 유아들은 독립된 종일반 유아들에 비해 시범·설명을 많이 하였고, 독립된 종일반 유아들은 오후재편성 종일반 유아들에 비해 도움주기, 감정나누기를 많이 하였다. 유아-유아 부정적 상호작용에서 오후 재편성 종일반 유아들이 독립된 종일반 유아들에 비해 언어적 공격, 신체적 공격을 많이 하는 것으로 나타났다. ; The purpose of this research is about finding out children s playing behavior, and how the interaction of teachers versus children and children versus children is different according to management method of kindergarten all-day-class. There are definite theses for this research blew; 1. What is children s playing behavior according to management method of all-day-class? 1-1. Is there any difference in social level of play according to management method of all-day-class? 1-2. Is there any difference in cognitive level of play according to management way of all-day-class? 1-3. Is there any difference in playing pattern according to management method of all-day-class? 2. Is there any difference in the interactions of teachers versus children a nd children versus children according to management method of all-day-class? 2-1. Is there any difference in the interaction between teachers and children according to management method of all-day-class? 2-2. Is there any difference in the interaction between children and children according to management method of all-day-class? The subject of this research were totally 43 preschooler, they formed 18 preschooler aged 4-5 in full from rearranged all-day-class kindergartens and 25 preschooler aged 4-5 in full from independent all-day-class kindergartens among all-day-class kindergartens in Seoul To analyze children s playing behavior and interaction according to management method of all-day-class, children s playing behavior referenced the research tools of Meung Lim Jang(1996) and Eun Su Shin(1997) after modifying their research tools, and the interaction of teachers versus children and children versus children referenced the study of Su Yeun An(2000) after modifying used category in her study. Children s playing behavior was classified into social level of (no-playing, playing-alone, parallel-playing and group-playing) and cognitive level of (functional-playing, formation-playing, dramatization-playing, regular game -playing and others), and also it was formatted to observe playing pattern at same time. The interaction of teachers versus children consisted of affirmative interaction and negative interaction, and also the interaction of children versus children consisted of affirmative interaction and negative interaction too. In analyzing data, χ² verification was executed to see whether there was a difference according to management method of all-day-class. The conclusion of this research is this; Firstly, it was examined whether there was difference in children s playing behavior according to management method of all-day-class. In no-playing and playing-alone, children s social playing level showed intentional difference among groups. Namely, while children of rearranged all-day-class did more no-playing than children of independent all-day-class did, children of independent all-day-class did more playing-alone than children of rearranged all-day-class did. In functional-playing and formation-playing, children s playing level of cognitive showed intentional difference among groups. Namely, while children of rearranged all-day-class did more functional-playing, dramatization-playing than children of independent all-day-class did, children of independent all-day-class did more formation-playing, regular game -playing than children of rearranged all-day-class did, and they did more higher level of playing, which was developed from level of searching and making into level of performing other playing. As a result of examining children s playing pattern according to management method of all-day-class, children of rearranged all-day-class did role-playing, music-playing, and science-playing corner in order of frequency, on the other hand, children of independent all-day-class did block-playing, manufacture-playing, computer-playing coner in order of frequency. Secondly, it was examined whether there was difference in the interaction of teachers versus children and children versus children according to management method of all-day-class. In the affirmative interaction of proposal & request and aiding, while interaction of teachers versus children showed no intentional difference among groups, it did not showed any difference among group in negative interaction. Namely, teachers of rearranged all-day-class used more affirmative interaction of show & explanation and affection & expression than teachers of independent all-day-class did. teachers of independent all-day-class used more affirmative interaction of proposal & request and aiding than teachers of rearranged all-day-class did. In the affirmation interaction of children versus children showed intentional difference among groups. Namely, while children of rearranged all-day-class group did more affirmative interaction of show & explanation than children of independent all-day-class group did, children of independent all-day-class group did more affirmative interaction of help-giving, sharing-emotion than children of rearranged all-day-class group did. also, children of rearranged all-day-class group did more negative interaction of language aggression, physical aggression than children of independent all-day-class group did.
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