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데님(Denim) 패션 디자인 연구 : 신규 브랜드 상품 기획, 개발을 중심으로

Title
데님(Denim) 패션 디자인 연구 : 신규 브랜드 상품 기획, 개발을 중심으로
Authors
김민아
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 디자인학부복식디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
뉴 밀레니엄(new millennium)은 대중에게 삶에 대한 희망과 새로운 시작이라는 단어를 심어주기에 충분하였으며, 이러한 사회 전반적 분위기는 패션에 깊은 영향을 끼치게 되었다. 사람들은 1990년대 후반의 미니멀리즘이 가졌던 극도의 절제된 디자인 경향에서 차가움을 느끼게 되었다. 단순히 무미건조하고 대량생산적인 경향에서 벗어나 지나버린 과거에서 느꼈던 따뜻함을 요구하게 된 것이었다. 이에 따라 현대인에게는 과거를 그리워하고 축적된 역사를 소유하고 싶어 하는 성향이 나타나게 되었다. 1990년대를 풍미했던 레트로 무드는 이러한 흐름을 타고 지속적인 경향을 보이면서 과거 인간의 발자취들을 재현하고자 하는 복고풍을 낳게 되었다. 복고풍의 등장은 90년대 이미 시작되었지만 2000년대에 들어서면서 보다 본격화되었다. 디자이너들은 과거의 유행경향, 특히 1960~70년대의 패션을 주도했던 히피 문화에 주목하기 시작하여 네오 히피(neo-hippie) 패션을 낳게 되었고, 복고풍의 한 흐름인 빈티지 룩에 적합한 소재인 데님을 선택하여 이전보다 더 세련된 디자인과 다양한 가공법으로 무장한 21세기형 데님유행을 창출하게 되었다. 새로운 데님 패션이 활성화한 또 하나의 요인은 기존 디자인과의 차별화를 위한 마케팅 전략의 전환이라고 할 수 있다. 1999년 이후 한동안 침체되었던 데님시장을 활성화하기 위해서 각 브랜드들은 아이템을 세분화하고 고급화하여 틈새시장을 공략하기 시작하였다. 최고급 원단과 섬세한 수공예적 기법을 동원하여 기존의 데님 상품들과 차별시키며 고급화의 성향을 띄게 되었다. 이후 대중적인 브랜드들뿐만 아니라 모든 디자이너들이 자신들의 컬렉션에 데님을 이용한 다양한 아이템의 개성 있는 디자인들을 선보이기 시작하였다. 이러한 공략은 해당 브랜드의 매니아를 창출·관리하는 동시에 장기적인 측면에서 보면 이들을 고정 고객으로 확보하여 지속적인 소비를 유발시키는 것이었고 이러한 기법은 21세기 패션 마케팅의 키워드로 자리 잡아가고 있다. 본 연구에서는 2002년 현재 패션 아이템이고 지속적으로 패션의 주요 상품으로서 제 2의 전성기를 누리고 있는 데님 소재를 이용하여 체계화된 디자인 프로세스 및 방법을 통한 디자인을 제안하고자 한다. 즉, 데님의 일상적 이미지와 대중성에 고감도의 패션성을 접목하여 디자인의 경쟁력을 창출할 수 있는 소재로서 데님(Denim)의 가치와 가능성을 재인식하고, 경쟁력을 높일 수 있는 고부가가치의 새로운 브랜드 디자인 개발을 통해 이를 제시함에 그 목적이 있다. 본 연구의 방법으로는 국내외의 문헌과 학술지, 패션 매거진, 신문, 인터넷 등을 통하여 데님 소재의 개념과 변천과정, 종류와 특성을 살펴보았고, 데님 시장 현황과 디자인 실태를 분석하였다. 데님 캐주얼웨어의 신규 브랜드 런칭과 디자인 개발을 위한 방법으로는 브랜드 컨셉 및 감성 포지션을 설정하고 국내 시장 현황 및 패션 환경 변화의 예측 정보를 수집 분석했으며, 소비자 설문을 통하여 데님 소재와 의류에 대한 선호도를 조사, 구매자의 성향과 특성을 파악하였다. 또한 국내외의 패션 트랜드 정보를 수집하여 분석한 결과를 디자인 개발 계획에 반영하여 그 결과물로서 20대 중반~30대 초반을 주요 타겟으로 하는 여성 캐주얼웨어 총 8벌의 작품을 실물 제작하였다. 이러한 이론적 연구와 조사 분석을 토대로 상품 디자인 개발을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 독특한 제직 기법과 가공에 의한 데님과 다양한 부자재의 사용으로 기존 데님 제품과는 차별화된 이미지를 부여할 수 있었다. 둘째, 각 테마별 크로스코디네이션이 가능하도록 아이템과 디자인을 사전 계획하여 브랜드 내 상품 간 여러 벌의 효과를 갖을 수 있는 가능성을 확인하였다. 셋째, 데님의류의 기본적 형태에 충실하면서 디테일에 변화를 주고, 동시에 고급스러움을 부여하여 데님 의류에 대한 선호도가 높지 않은 소비자 층에 다가갈 수 있는 가능성을 제시하였다. 넷째, 10대~20대 초반까지의 소비자 층만을 공략하던 현 데님 시장과는 달리, 주요 타겟은 23~28세로 제한되었지만 감성적인 측면에서 디자인 이미지에 변화를 주어 다양한 감각의 소비자들의 선호에 부응할 수 있는 가능성을 제시하였다. 다섯째, 체계화된 상품 개발 프로세스를 적용하여 시장을 예측하였고 소비자 설문을 통하여 조사된 선호도를 분석, 그 결과를 상품 디자인에 반영함으로써 마켓 전략적인 측면에서 객관성을 부여할 수 있었다. ; The word new millennium at the turn of the century was enough to give hope to the public whilst simultaneously announcing a new start in our life. In general, such social changes and mood deeply influenced fashion also. People began to sense coldness from the extreme minimalist trends of the late 1990’s. Instead, they began to long for warmth that also holds past memories. They wish to move away from mass-produced lifeless tendencies. It is evident that people were beginning to long for things that existed in the past as a way of possessing something from history. Therefore the 1990 s was predominated with the RETRO mood and even now this is still producing a long line of revived trends that reminisce the past. With the turn of the year 2000, revived trends became more active particularly the trends that reminisce the years between 1960 and 1970, the HIPPIE look. The Hippie culture produced the NEO-HIPPIE look in fashion. Furthermore, as part of the VINTAGE look, denim was used as its main material. Denim became more sophisticated by incorporating various different techniques and interpretations in design. A new 21st century denim fashion was thus created. Moreover, a new marketing strategy to distinguish the existing style with a new style also urged new designs in denim fashion. An attempt to awaken the stagnated denim market of the late 1990 s was urged by every brand by subdividing and updating their items to introduce a new look in the fashion market. In order to put a difference to the existing basic denim wears, the expensive high-end denim brands replaced their existing fabrics with the highest qualities. Furthermore, they combined denim with beads and jewel-like accessories in addition to handcrafted details. This proved to be successful. Since then, almost all the designers began to include a collection made specifically from denim. By doing so, this strategy produced manias in fashion and encouraged the management of long-term consumers who could continuously spend money. Consequently, this has become the key word in fashion marketing of the 21st century. Using the above as background information, this study endeavors to suggest a fashion design that has a strategic design process using the revived denim trend as its material. The objective of this study is to combine the casual image of denim with its potential to become a highly fashionable material. The study hopes to create a new brand by experimenting with the quality and possibility of denim. For this study, information was collected from books, theses, fashion magazines, newspaper articles, internet and other sources to understand denim as a material and also to research on its history. The study examined the many categories of denim in addition to its traits. Also the present situation of the denim and design market was analyzed. Materials on the present situation of the national market and the fashion environment was analyzed to understand the launching process of new denim casual wear brands in addition to developing brand concepts and sensory position in design. For this, surveys on the preference of denim wear and on consumer trend tendencies were conducted. Both national and international fashion trends were examined. Age targets were also set before designing the clothes. Main target was set on the age group between late 20 s and early 30 s. Eight designs were created for this study. The following result was achieved from this study to develop a new design product: Firstly, by combining a variety of other accessories and materials a new image that moves away from the existing image of denim could be created. Secondly, a cross-coordination with different items was possible with careful design plans. By doing so, many different looks could be created with a few items. Thirdly, the existing function of denim was kept while a variety of looks were be created with details. This attracted consumers who are not high-end in the market. Fourthly, the attempt attracted a wider age range of consumers moving away from the present market that aims for the 10 s and 20 s. The idea was originally to attract the age group between 23 to 28. Fifthly, a strategic plan in design together with a forecast on consumer preference, through a survey, proved to be effective.
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