View : 15 Download: 0

어머니-유아간 협력과제시 나타난 어머니의 교수전략과 유아의 혼잣말 특성

Title
어머니-유아간 협력과제시 나타난 어머니의 교수전략과 유아의 혼잣말 특성
Authors
박은정
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 어머니-유아간 협력과제시 어머니가 사용하는 교수전략과 유아의 혼잣말 특성을 알아보고, 어머니의 교수전략과 유아의 혼잣말 특성간의 관계를 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어머니-유아간 협력과제 수행시 어머니가 사용하는 교수전략의 특성은 어떠한가? 2. 어머니-유아간 협력과제 수행시 유아가 발화하는 혼잣말의 특성은 어떠한가? 3. 어머니-유아간 협력과제 수행시 어머니가 사용하는 교수전략과 유아의 혼잣말 특성간에는 어떠한 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 서울 시내 거주하는 만 5세 유아와 어머니 15쌍이다. 본 연구에서 제시한 협력과제는 Dekovic, Gerris와 Janssens(1991)와 Cicirelli(1976), 그리고 김혜경(2001)이 사용한 과제로써 퍼즐 맞추기와 모사 과제 두 가지다. 연구도구로서 성인의 교수전략은 Laosa(1978)의 연구에서 사용된 어머니의 교수 관찰 기록(The Maternal Teaching Observation Technique)의 범주를 수정·보완하여 사용하였다. 유아의 혼잣말 범주는 Kohlbegr 등(1968)에 의해 최초로 제시되고 Winsler(1994)에 의해 수정된 범주를 사용하였다. 자료수집은 별도로 마련된 공간에서 이루어졌으며, 과제 수행의 전 과정을 비디오로 녹화하여 전사하였다. 이후 VTR자료와 전사본을 함께 참고하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니-유아간 협력과제시 소요된 시간과 교수전략의 빈도를 살펴보았따. 두 가지 과제를 모두 수행하는데 걸린 총 소요시간은 평균 16분 57초이었고 첫 번째 과제의 경우 평균 7분 59초, 두 번째 과제의 경우 평균 8분 58초로 두 번째 과제를 수행하는데 더 많은 시간이 소요되었따. 교수전략의 빈도를 보면 평균 12.6초당 1회꼴로 교수전략을 사용했으며 첫 번째 과제의 경우 11.9초당 1회, 두 번째 과제의 경우 12.8초당 1회로 두 번째 과제에서 교수전략이 보다 빈번하게 시도되었다. 둘째, 협력과제시 어머니가 사용한 교수전략의 특성을 알아보았다. 11개의 범주 중 승인(20.44%)이 가장 높게 나타났고, 그 다음으로 시각적인 암시(16.79%), 질문(14.03%), 제안(13.87%), 불승인(12.41%) 순서로 높게 나타났다. 이에 비해 모델링(6.73%), 지시(6.33%), 칭찬(5.35%), 신체적인 애정표현(1.86%), 긍정적인 신체적 통제(1.62%), 부정적인 신체적 통제(0.57%)는 적게 나타났다. 셋째, 어머니-유아간 협력과제시 유아의 혼잣말 특성을 살펴보았다. 발화빈도를 보면 평균 37.8초당 1회꼴로 발화되었으며 첫 번째 과제의 경우 50.9초당 1회, 두 번째 과제의 경우 30.8초당 1회꼴로 두 번째 과제에서 혼잣말이 보다 빈번하게 발화되었다. 유아는 2수준의 과제-관련 혼잣말(92.30%)을 가장 많이 했으며 그 다음으로 3수준의 내현적 혼잣말(4.72%), 1수준의 과제-비관련 혼잣말(2.398%) 순으로 발화했다.0수준의 무의미한 과제-비관련 혼잣말(0.00%)은 한번도 발화되지 않았다. 네 번째, 협력과제시 어머니의 교수전략과 유아의 혼잣말 특성간의 관계를 살펴보았따. 어머니가 질문, 지시, 긍정적인 신체적 통제를 많이 할수록 유아는 1수준의 과제-비과련 혼잣말을 많이 했다. 그리고 불승인을 많이 할수록 유아는 3수준의 부분 내현적 혼잣말을 적게 했다. ; The purpose of this research is to find out the matters as below. First, the characteristics of the mother s teaching strategies. Second, the characteristics of the child s privatie speech. Lastly, the relationship between the teaching strategies used by mother and the child s private speech. For this purpose the followings are the research problems. 1. What are the characteristics in the teaching strategies mother uses during accomplishing mothef-child cooperative task? 2. What are the characteristics in the child s private speech during accomplishing mother-child cooperative task? 3. What is the relationship between the teaching strategies mothers use and the characteristics of the child s private speech during accomplishing mother-child cooperative task. The research targeted 15 pairs of five year old kid and his or her mother who live in Seoul. The cooperative tsk that has been presented in this study are the ones Dekovic, Geris and Janssens(1991) Cicirelli(1976) and Kim He Kyung (2001) used. Matching puzzles and copy task are the two tasks. The mother s teaching strategies as the study s tool has been used after correcting and modifing the Maternal Teaching Obeservation Technique that was used in the Laosa(1978) study. The classification of the child s private speech has been presented first by Kohlbegr etc(1968) and the one revised by Winsler(1994) has been used in this study. The materials were collected at a separately prepared place and the whole process of the task performed were video taped and transcribed. The followings are the results obtained from the study. First in the mother-child s cooperative task I examined the time required for the task and the frequent usage of the teachinhg strategies. In the case of the mother-child, 16 minutes and 58 second was the average time required. The frequent usage of the teaching strategies used by mother was 82.2 times in the mother-child case. Second, during the cooperative task I examined the characteristics of teaching strategies. If we look closely at the teaching strategies of mother recognition(20.44%) was most highly shown from the 11 category. Visual cue(16.79%), inquiry(14.03%), suggest(13.87%) and disapproval(12.41%) were the next highest strategies shown. Third, I examined the characteristics of the child s private speech during the mother-child cooperative task. The child spoke the second level task-related private speech(92.30%) the most. The third level inner private speech(4.72%), first level non-task related private speech(0.00%) were the next of order in ignition. Forth, I examined the relationship of the mother s teaching strategy and the characteristics of the child s private speech during the cooperative task. In the case of the mother-child the child spoke the first level non-task related private speech more when the mother asked more questions, instructed more, and used more physically positive controls. Also when there were more non-recognition the child spoke less inner private speech of the third level.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE