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유교, 과연 불평등한 사상인가? : 유교의 평등원리 : 차이의 인정과 과정의 중시

Title
유교, 과연 불평등한 사상인가? : 유교의 평등원리 : 차이의 인정과 과정의 중시
Authors
백영선
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 지금까지 불평등한 사상이라고 여겨져 온 유교가 과연 불평등한 사상인지를 유교의 핵심개념의 분석을 통해 비판적으로 고찰한다. 그리고 그 과정에서 유교가 평등한 사상으로 재해석될 수 있음을 밝히고, 유교가 어떤 방식으로 평등성을 도출할 수 있는지 그 원리를 구성하여 유교도 인류의 보편적 평등성에 기여할 수 있는 것임을 논증한다. 유교는 지금껏 권위주의와 남녀차별 등의 불평등한 사상으로써 근대화의 장애물로 간주되어 왔으나, 인 과 다움사상 으로 집약되는 유교는 불평등한 사상이라기보다는 평등성을 지향하고 있는 것으로 재해석될 수 있다. 누구나 인간다운 인간이 될 수 있는 잠재성을 가지고 있다는 인의 존재론적 평등성과 나의 부모에 대한 사랑을 타인에게까지 확장시켜야 한다는 사랑의 의미로서의 인의 평등성, 그리고 사회의 질서와 조화 아래 모든 인간은 동등하다는 다움의 평등성은 유교가 평등한 사상으로 재해석될 수 있음을 보여준다. 그리고 이런 재해석을 기반으로 구성한 유교의 평등원리는 차이는 있어도, 차별은 없다 로 요약될 수 있다. 즉, 세상의 모든 다른 것을 다른 것으로 인정하지만, 그 다름에 차별적 가치를 부여하지 않음으로써 평등을 추구한다는 것이다. 그리고 그것이 가능한 이유는 유교도 누구나 평등하다는 보편적 이상향을 상정하고 그것을 추구하고 있기 때문이다. 이런 유교 평등원리의 핵심은 차이의 인정이다. 차이를 인정한다는 것은 현실을 있는 그대로 받아들이는 것을 의미한다. 현실을 긍정하는 유교는 불평등하게 여겨질 수 있는 차이들에 대해 가치부여를 배제하고 단순한 차이만을 인정함으로써 오히려 이런 차이들을 절대적 평등이라는 이상향으로 나아가는데 적극적으로 활용한다. 그리고 유교의 평등원리는 누구나 태어나면서부터 존엄하다는 출발점으로서의 평등성보다는 누구나 인간다운 사람이 될 수 있다는 지향점으로서의 평등성을 향해서 나아가는 과정 자체를 중시한다. 그러므로 유교에서 이상이란 도달하기 위한 것이 아니라 앞으로 나아가도록 하는 원동력이며, 오히려 만족하지 않고 끝까지 노력하는 과정 자체가 유교의 진정한 이상이라고 할 수 있다. 이렇게 삶의 과정 자체를 중시하는 유교에서는 현실을 긍정할 수밖에 없으며, 이러한 현실의 긍정은 현실에 존재하는 모든 차이를 인정하는 결과를 낳게 되는 것이다. 유교는 바로 이 과정의 중시 에 의한 차이의 인정 이라는 특성을 바탕으로 현실에 기반한 평등성 이라는 평등에 대한 새로운 개념을 제시한다. 물론 이런 이론의 구성이 현실의 모든 문제를 해결할 수 있는 것도 아니며 현실에 그대로 적용될 수 있는 것도 아니다. 또한 차이의 인정이라는 유교 평등원리의 강점은 차별의 정당화의 근거로 오용될 가능성이 많다는 위험성이 있으며, 이 위험성은 오랜 역사를 통해 증명되었다. 그러므로 우선 이 이론이 가지고 있는 한계에 대한 철저한 고찰과 그에 따른 보완장치가 고안되어야 할 것이다. 결국 유교가 새로운 대안으로서의 가능성을 제대로 발휘하기 위해서는 유교의 평등원리가 현실적 측면에서 어떻게 적용되어야 하는지에 대한 치밀한 분석과 연구가 필요하다. 그리고 만약 유교가 가진 한계점과 취약점을 보완할 수 있다면, 유교는 이제 충분히 새로운 사상으로 거듭 태어날 수 있을 것이며, 세상을 새롭게 바라볼 수 있는 시각을 제시할 수 있을 것이다. ; This study is to critically contemplate on Confucianism which has long been considered an inequal thought and to explain the potential of equality in Confucianism by taking a critical look at its core concepts, such as ren and daum(正名). The purpose of this study is to demonstrate that Confucianism can embrace universal equality by organizing the principle of Confucian Equality. So far Confucianism has been under criticism as a cause for authoritarianism and sex inequality and as an obstacle to modernization. However, Confucianism represented by ren anvd daum can be reconstructed as an equal thought. Confucian Equality can be realized when three elements are effectively combined: Ontological equality of ren(all human beings have ren), equal love of ren so called phased love (love has to be extended to all human beings), and equal relationship of daum(all human beings are equal under order and harmony of society). The principle of Confucian Equality based on these reconstructed ideas narrows down to this: there are differences, but no discrimination. This principle contains Confucian Equality based on the idea that all differences are admitted as differences, but attaching a value to them is prohibited. In addition, the reason why Confucianism embraces the idea of universal equality is that Confucianism itself is constructed based on the fact that everybody is equal. There are profound significances in the principle of Confucian Equality. One is the admission of differences. The admission of differences means accepting the reality as it is. In order to bring about equality, Confucianism positively utilizes the existing differences or reality which tends to be a cause for discrimination. The other is the importance of process. Confucianism puts more emphasis on process rather than goal. In other words, Confucianism emphasizes on the process to achieve equality rather than the ideal of fundamental and universal equality. Therefore, in Confucianism, ideal is just the mainspring of advance. The real ideal of Confucianism is the process itself, which lasts through the whole life. Since Confucianism, attaching much importance to the process of life, can not affirm reality in any other way, the affirmation of reality leads to the admission of differences. According to this principle, Confucianism presents a new concept about equality, which is rooted on the ground of reality. Of course, this principle can not resolve all the problems and can not be applied to the real life all the time. Besides that, the admission of differences is very likely to justify discrimination in real world which, in fact, turns out to be true throughout the history. Therefore, extensive studies on the limits of this principle and the following devices are needed. Consequently, for Confucianism to be considered an alternative pattern of thought for today s world, how to apply it to the real life has to be contrived. If Confucianism can overcome the limits, it will be resurrected in the modern world and offer new perspectives to the world.
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