View : 549 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이진우-
dc.creator이진우-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:46Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:46Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003100-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/195018-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003100-
dc.description.abstractThis thesis is to study the present condition of the Internet web sites for kindergarten teachers. For this purpose, operation style, design and content of the web sites are analyzed. With the above purpose, this study has set three study questions as follows: 1. What is the present situation of domestic internet sites for kindergarten teachers? 2. How is the design of the sites for kindergarten teachers? 3. How is the content of the sites for kindergarten teachers? One hundred and eleven sites are analyzed for this subject of this study. For analyzing the web site design, researcher modified the internet site evaluation instrument suggested by ALA. To analyze the web site content, reviewed the literature on the basis of demand of kindergarten teacher and analyzed 111 web sites and then categorized the result. With that result finally analyzed the web sites and indicated them by percentage. The result of this thesis is brought to the conclusion as follows: First, when it comes to operational situation, the sites are evenly divided to government-initiated sites (48.6%) and the private-initiated sites (51.3%). The web sites were opened from 1997 (2.2%). In 1998, 9.7% of the sites researched were opened and in 1999, 19.3% of the sites are created. Finally in 2000 there was a big increase and 58.8% of the sites were opened. Second, when it comes to the design of the sites, it appears that many sites run well in terms of introduce of the author, preparation of communication device, absence of the bias, intimacy of the design, stability of the loading time, stability of the web-page, ease of access, appropriateness of the site title, accuracy of grammar, currency, preparation of external link, appropriate external link related to subject, balance of text and graphic. But many sites still need an improvement in the validity of the source, ease of using information, appropriateness of site structure, ease of navigation, definiteness of surfing the site, preparation of the interactive device, various expression for content, coverage of information, ease of searching information, acceptable source, concreteness of information, usefulness of information. Considering HCI (Human Computer Interaction) interface, this means that one-way service from computer to intended audience is well operated but interactive service including feedback from the computer is not good enough. Indeed, appropriateness of content, concreteness of content and usefulness of content are insufficient because the author of sites doesn t reflect the demand of intended audience. Third, the content for kindergarten teachers in the internet site, there are many lesson plans, educational activity resources related to the curriculum and additional activity information. Also, there are many information of job offers and job hunters in system management part. The lots of resources related to parents and devices for communicating with companions are sufficient. Lastly in teacher self-development part, there is much current information on academic meeting, training, event and news about early child education. But on the other hand, practical teaching method for the early child is very insufficient(6%). ; 본 연구는 유아교사를 위한 국내 인터넷 웹사이트의 현황을 파악하기 위해 사이트의 운영 현황, 사이트의 디자인, 사이트의 내용을 중심으로 살펴보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정되었다. 1. 유아교사를 위한 인터넷 웹사이트의 운영 현황은 어떠한가? 2. 유아교사를 위한 인터넷 웹사이트의 디자인은 어떠한가? 3. 유아교사를 위한 인터넷 웹사이트의 내용은 어떠한가? 본 연구의 대상은 국내에서 유아교사를 대상으로 하여 제작된 111개 사이트이다. 사이트의 구성을 분석하기 위해서 ALA(1997)에서 제시한 인터넷 웹사이트 평가 도구를 수정하여 사용하였다. 사이트의 내용을 분석하기 위해서 문헌조사를 통해 유아교사의 지원요구를 기초로 111개 사이트를 분석 한 결과, 분류된 하위항목을 사용하여 분석하였다. 자료분석은 111개 사이트를 분석한 후 백분율로 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 사이트의 운영자 형태는 국가주도가 48.6%, 민간주도가 51.3%로 이루어져 있었다. 사이트의 개설 시기는 1997년(2.2%)에 처음 개설되기 시작하였으며, 1998년(9.7%)과 1999년(19.3%)에 이어 꾸준히 증가하여 2000년(58.8%)에 급격한 성장세를 보여주었다. 둘째, 유아교사를 위한 사이트의 디자인분석 중 운영자 정보제시, 의사소통 채널의 마련, 사회적 편견의 유무, 디자인요소의 친밀성, 로딩속도의 안정성, 웹페이지의 안정성, 접근의 용이성, 사이트 제목의 적절성, 문법의 정확성, 정보의 최신성, 외부링크 제시, 글·그래픽의 조화성, 외부링크의 적절성에 대해서는 바람직하게 운영되고 있다. 반면, 정보출처의 타당성, 정보사용의 편리성, 사이트 설계의 적절성, 네비게이션의 편리성, 이용방법이 명확성, 상호작용요소의 유무, 내용구성의 표현성, 정보의 충분성, 정보검색의 편리성, 내용의 적합성, 내용의 구체성, 정보의 유용성에 대해서는 앞으로의 개선이 필요하다. 즉, 이는 사용자와 컴퓨터의 교류에 있어서 일방향적인 측면에서는 비교적 적절한 서비스를 제공하고 있지만, 양방향측면인 사용자를 고려한 사용자 중심의 인터페이스에 대해서는 적절히 디자인되지 못하고 있음을 의미한다. 또한 내용측면에서 사용자의 요구를 반영하여 내용을 구성하지 못했기 때문에 내용의 적합성, 내용의 구체성, 내용의 유용성 항목에서 적절하지 못한 경향을 나타내었다. 셋째, 교사를 위한 내용 중 많은 부분을 차지고 있는 내용은 교육과정 영역의 교육계획, 교육활동자료, 특별활동자료와 운영관리영역의 구인구직 코너이었으며, 대인관계 영역의 부모교육 및 상담 자료, 동료 간의 의사소통을 위한 코너 그리고 교사자기계발 영역에서는 학회·연수·행사정보 및 유아교육관련 최신 소식, 학술자료 등이었다. 이에 반하여 아동발달에 따른 지도방법, 개별아동 지도방법, 문제행동 지도방법이 포함되는 유아지도방법 영역의 자료는 전체의 6%로 매우 적은 부분을 차지하고 있었다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ix I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 인터넷 웹사이트의 유아교육정보 = 5 1. 인터넷 웹사이트의 교육정보 = 5 2. 유아교육관련 인터넷 웹사이트 = 7 B. 유아교사를 위한 인터넷 웹사이트 = 9 1. 유아교사를 위한 인터넷 웹사이트의 필요성 = 9 2. 인터넷 웹사이트를 통한 교사지원의 가능성 = 10 C. 유아교사를 위한 인터넷 웹사이트 구성 = 12 1. 운영자와 지원 = 13 2. 목적 = 14 3. 디자인과 안정성 = 14 4. 내용 = 25 III. 연구방법 = 31 A. 연구대상 = 31 B. 연구도구 = 32 C. 연구절차 = 44 D. 자료분석 = 46 IV. 연구결과 및 해석 = 47 A. 유아교사를 위한 인터넷 웹사이트 운영현황 = 47 1. 운영자 형태 = 47 2. 개설시기 = 48 B. 유아교사를 인터넷 웹사이트 디자인 = 49 1. 운영자와 지원 = 49 2. 목적 = 51 3. 디자인과 안정성 = 55 4. 내용 = 68 C. 유아교사를 위한 인터넷 웹사이트 내용 = 80 1. 교육과정 = 80 2. 운영관리 = 81 3. 유아지도방법 = 82 4. 대인관계 = 83 5. 교사자기계발 = 84 V. 논의 및 결론 = 85 A. 논의 = 85 B. 결론 및 제언 = 95 <참고문헌> = 98 <부록> = 104 <ABSTRACT> = 116-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3004420 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title유아교사를 위한 인터넷 웹사이트 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2001. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE