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유아의 성별에 따른 교사의 상호작용

Title
유아의 성별에 따른 교사의 상호작용
Authors
조재은
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유치원 일과활동에 나타나는 교사와 유아의 상호작용을 유아의 성에 따라 분석하였다. 교사의 상호작용 유형이 유아의 성에 따라 다르게 나타나는 양상을 알아봄으로써, 교실에서 일어나는 교사의 상호작용 유형에 관한 기초자료를 제공하고자 한다. 이와 같은 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 교사는 유아의 성에 따라 어떠한 상호작용을 하는가? 1-1. 교사의 상호작용 시도는 유아의 성에 따라 어떠한가? 1-2. 교사의 상호작용 유형은 유아의 성에 따라 어떠한가? 2. 일과활동 중 유아의 성에 따른 교사의 상호작용은 어떠한가? 2-1. 자유선택활동에서 유아의 성에 따른 교사의 상호작용은 어떠한가? 2-2. 대집단활동에서 유아의 성에 따른 교사의 상호작용은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울, 경기 소재 유치원에서 만4, 5세 유아를 담당하는 교사 8명과 그들이 담당하고 있는 유아 260명으로, 교사는 모두 4년제 대학 이상에서 유아교육을 전공한자로 제한하였다. 연구도구는 Serbin, O leary, Kent와 Tonock(1973)에 나타난 교사 반응 유형 관찰도구를 예비관찰을 통해 연구목적에 맞게 수정, 보완하여 최종 9개 관찰항목으로 하여 연구에 사용하였다. 자료수집을 위해 자유선택활동과 대집단활동에 나타나는 교사와 유아간의 상호작용을 수집한 후 사건표집법으로 관찰지에 옮겨 적는 방법을 사용하였다. 자료분석은 상호작용 시도자와 활동유형을 구분하고 교사의 상호작용 유형별로 빈도와 백분율을 구하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 성에 따른 교사의 상호작용을 알아본 결과 교사는 여아보다 남아와 많은 상호작용을 하였으며, 교사는 상호작용 시도에 있어서 여아보다 남아에게 더 많이 교사 상호작용 시도를 하는 것으로 나타났다. 교사의 상호작용 유형별로 보면 칭찬/격려는 여아와 남아에게 동일한 빈도를 제공했으며, 도움은 남아보다 여아에게 더 많이 주었다. 지도, 대화, 단순반응, 지시, 무응답, 금지, 비난은 여아보다 남에게 더 많이 제공하는 것으로 나타났다. 둘째, 유치원 일과활동 중 자유선택활동과 대집단활동에 따른 교사의 상호작용을 유아의 성에 따라 알아본 결과, 교사가 여아, 남아와 하는 상호작용은 일과활동 유형에 따라 다르게 나타났다. 교사 상호작용 빈도에서 자유선택활동과 대집단활동 모두 교사는 여아보다 남아와 더 많은 상호작용을 하는 것으로 나타났다. 자유선택활동과 대집단활동을 비교해 보았을 때, 교사는 대집단활동(2.9배)에서 자유선택활동(1.2배) 보다 남아와 상호작용하는 비율이 여아보다 더 높은 것으로 나타났다. 자유선택활동에서 교사는 칭찬/격려, 도움을 남아보다 여에게 많이 제공하였으며, 그 밖의 지도, 대화, 단순반응, 지시, 무응답, 금지, 비난에서는 여아보다 남아에게 더 많이 제공하는 것으로 나타났다. 특히, 교사는 여아에 비해 남아와 금지(2.4배)와 비난(4.9배)을 많이 사용하는 것으로 나타났다. 대집단활동에서 또한 교사는 여아보다 남아와의 상호작용이 더 많았다. 교사는 칭찬/격려에서는 여아와 남아와 같은 빈도의 상호작용을 하였으나, 그 밖의 도움, 지도, 대화, 단순반응, 지시, 무응답, 금지, 비난에서는 여아보다 남아와 더 많은 상호작용을 하는 것으로 나타났다. ; The purpose of this study is to examine whether there are any differences in the types of teacher s interaction according to children s sex in kindergarten routine, and to provide the rudimentary data about the type of teacher s interaction. For this purpose, the research questions established in this study are as follow: 1. How is teacher s behavior according to children s sex? 1-1. How is teacher s attempt of interaction according to children s sex? 1-2. How is teacher s type of interaction according to children s sex? 2. How is teacher s behavior according to children s sex in kindergarten routine? 2-1. How is teacher s behavior according to children s sex in free play time? 2-2. How is teacher s behavior according to children s sex in group play time? The subjects of this study are 8 teachers at the kindergartens in Seoul and Kyungi-do, and their 4 or 5-year old 260 kindergarten students. The teachers are restricted to major in Early childhood education at least for 4 years. To measure the teacher s interaction according to children s sex, observatory measurement of teacher s reaction produced by Serbin, O leary, Kent and Tonock (1974) was used. Through the pilot study the original measurement was revised and added for the purpose of this study, and finally developed in 9 categories. For the data collection, recoding with event sampling method had been used after collecting data of interactions between teachers and children in free play time and group play time. The collected data were analysed in frequent and percentage. The results obtained from this study are as follows; First, at the result of teacher s behavior according to children s sex, teacher interacts more with boys than with girls. At the attempt of interaction, teacher also attempted more frequently to boys than to girls. Seeing teacher s type of interaction, praise/encouragement was used equally to boys and girls, helping was used more frequently to girls, and instruction, conversation, simple respond, indication, restriction and reprimand were used more frequently to boys. Second, at the result of examining teacher s behavior according to children s sex at free play time and group play time in kindergarten routine, teacher s interaction behavior with boys and girls differs according to type of kindergarten routine. Teacher interacts more frequently with boys than girls both in free play time and group play time. In free play time, praise/encouragement and helping were used more frequently to girls, and the other types of interaction, like instruction, conversation, simple respond, indication, restriction and reprimand were used more frequently to boys. Especially, teacher interacts much more frequently with girls than with boys in the types of restriction(2.4 times) and reprimand(4.9 times). In group play time, Teacher also interacts more frequently with boys than girls. Teacher uses praise/encouragement equally to boys and girls, but the other types of interaction, helping, instruction, conversation, simple respond, indication, restriction and reprimand were used more frequently to boys than to girls. Compared with free play time and group play time, first(2.9 times) is more higher than latter(1.2 times) in ratio of which teacher interacts more frequently with boys than with girls.
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