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이미지와 진실

Title
이미지와 진실
Authors
이소영
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 미술학부회화·판화전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 우리는 광고와 정보의 홍수 속에서 복잡하고 기계화된 사회에 살고 있다. 많은 사람들이 매일 일어나는 사건들에 대해 깊이 있게 통찰하기보다는 텔레비전과 잡지를 통해 대충 스쳐 지나거나 각종 미디어와 컴퓨터를 통해 사건의 표피만을 접하게 된다. 올리버 웬델 홈즈(Oliver Wendell Homes: 1841~1935)가 "인식할 수 있는 모든 대상"은 이제 곧 "그 껍질을 우리 앞에 벗어 보일 것이다"라고 한 언급은 포획된 짐승들처럼 사회 현상이 그 고기는 썩게 내버려둔 채 단지 "껍질 때문에" 포획하는 것과 같이 변화될 것임을 예언한 것으로, 실제 소비문화의 현실에서 이행되고 있음을 목격한다. 소비자본주의의 거대담론은 우리에게 개인의 근원적 경험보다는 조작되고 스타일화 된 이미지의 지배를 받아들이도록 강요한다. 우리가 보는 것과 본 것을 해석하는 내용은 사회가 세워놓은 욕망의 통제체계와 관련이 있으며, 시각과 진실 사이에는 자연적 관계가 아닌 사회적 관계만이 존재하는 것이다. 미셸 마페졸리(Michel Maffesoli: 1944~)는 이미지를 성스러움으로 이끄는 기능, 즉 좁은 의미의 종교와는 다른, 세계를 재신비화 하는 교리없는 신념 으로서 현대의 종교성 을 언급한다. 현실적인 이미지이거나 비물질적 이미지 또는 우리가 공감하는 사상일 수도 있는 종교성 은 시대의 우상 을 만들어내며 신드롬을 일으킨다. 사회의 목표, 가치, 규범이 불안정한 시대일수록 질서의 토대를 잃은 대중은 우상 의 조작된 페르소나에 열광하게 되는데 바이러스처럼 사회 전체를 전염시키고 그 마술적 힘 안에서 오도된 안락함을 얻으려 한다. 세계가 우리로 하여금 이미지의 지배를 받아들이도록 강요한다면, 보여진 사실들의 본질이란 중요하지 않은 것이고 추구할 가치조차 없다는 의미를 함축하게 된다. 우리 자신의 경험은 만약 그것이 이미지의 세계에 의해서 구체화되고 검증되지 않는다면 아무런 가치도 없게 된다는 것이다. 그러한 가운데 표면과 실체간의 틈은 점점 더 넓어지게 되고 우리는 방향감을 상실할 것이 분명하다. 의미 있는 대안이 존재하려면 본질에 대한 표면의 지배는 극복되어야 한다고 생각한다. 그리고 능동적이고 자기 규정적인 참여, 즉 행함 을 통해 자기를 실현해가야 할 필요성 또한 절실해 지는 것이다. 이미지의 세계 를 작품에 연결하는 방법론으로서 본인은 잡지 모델이나 대학 도서관과 같은 일련의 우상 적 연상물들, 모터의 촉각적이고 강렬한 움직임, 싸이키델릭한 현란하고 감각적인 빛, 비디오 프로젝션 등을 이용한다. 이들 요소들은 현대의 멀티플한 생활환경과 과학의 발전, 첨단기술의 생활화 등 무수한 영향 요소들이 잠재되어 있는 것이며, 시대의 단면을 담기 위한 요소로써 작용한다. 또한 신디 셔먼(Cindy Sherman), 렌 라이(Len Lye), 장 팅겔리(Jean Tinguely), 니콜라 쇠페르(Nicolas Schoffer), 오토 피네(Otto Piene), 레베카 혼(Rebecca Horn), 토니 아우슬러(Tony Oursler)의 작품을 함께 연구, 비교해 봄으로서 연계점 및 차이점을 통해 본인의 작업개념을 정리한다. 예술이 삶의 한 양식이라면 작가는 당대의 문화를 주시하고 작품으로 소화해 내지 않으면 안 된다. 본인은 작품을 통해 문화를 보고 읽고 재해석하는 일련의 자기 목소리와 자기 언어를 찾아가는 과정으로 삼는다. 무엇보다도 문화야말로 근본적으로 대리체험이 불가능한 혹은 대리체험이라도 체험해야 하는 대상이라는 것과 그 과정에서 자신의 진정성을 바탕으로 진실을 찾아가는 것은 작가에게 어떤 가르침보다 중요한 본질이 될 것이기 때문이다. ; Presently, we live in a complex and mechanized society surrounded by the flood of advertisement and information. Rather than discerning profoundly about daily events, most of us briefly skim through television and magazine or be informed only the outer layer of news and incident with the help of various media and computer technology. Oliver Wendell Holmes s quotation, that"all the recognizable object" will soon "remove its skin and reveal itself to us" predicts the evolution of society -the meat of captured beast is to be disregarded in abandonment and only the skin of the hunted is kept for what its worth . In reality, such phenomenon is witnessed through current consumer culture. Mass discussion of consumer capitalism demands us to accept the dominance of stylized, manipulated image rather than fundamental, individualistic experience. Everything visual is image and also the strategy of capitalism. The way we see and the way we translate the content of what we see is related to the regulation system of desire built by society and between vision and truth, there only exists the social relationship, not the relationship of nature. Michel Maffesoli mentions the faculty which pushes image-making to sacredness, in other words, not the conventional definition of religion itself, but the contemporary religious characteristics that re-fantasizes the world as the creed without faith. This may be the aspect we empathize with, whether it be a realistic or unmaterialistic image and this raises a syndrome by being placed as the idol of our era. If it s an era in which a society s aim, merit, canon becomes more and more unstable, mass population with its basis of order deprived, can become frenzy collectively over an idol s manipulated persona, and like virus, this contagiously infects the whole society and through this magical impact, attained comfort if received. If world forces us to accept this domination of image, this implies the significance that the essence of visual truth is unimportant and also that it s worthless to pursue the truth at all. In short, if this is not verified and embodied by world of image, our own personal experiences have no meaning. And in the midst of such process, the distance between facade and entity becomes further apart and evidently we forfeit our sense of direction. I believe that one must overcome the domination of facade over entity and with subjective and self-regulating participation, in other words, commitment , actualizing oneself is greatly urgent and necessary. In order to connect my work to the way I see world of image in a methodological sense, one method is to transmit light projection to a chosen image. And the other is to maximize the movement using motor, light as tools, so as to metaphorize mechanism of consumer culture. These elements secure each territory with material and non-material synthesis and rather than being confrontational, they are operated so that they go through each other boundlessly in organic way. Methodical aspects - idolized images of cover girl, college library, intensive and tactile movements of motor, stimulating dizzy lights that remind us of club scenes - show innumerably influential elements that are embedded under neath like modern living condition, scientific development and everyday advantage of cutting-edge technology. I have adopted such expression to assemble my expressive language. If art is certain mode of life, then I as an artist, must observe culture of present age and digest it through the precess of making art. Through the work of art, I see, read and retranslate culture and therefore regard it as the curriculum of seeking my own voice and language. Above all, fundamentally, because culture is the task which one cannot experience - or at least must attempt to do so even if substitutional - and because this is the process of seeking for truth with genuine sentiment, to me culture is the utmost important entity far more valuable than faculty of any kind.
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