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의료비서 교육내용에 관한 연구

Title
의료비서 교육내용에 관한 연구
Authors
김정아
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 비서학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
사회의 전문화 요구에 맞는 비서를 양성하기 위해서 각 분야의 특성에 맞추어 현장감과 내실을 갖춘 교육의 필요성이 증가하고 있다. 본 연구에서는 전문분야로서 의료분야에서 종사하는 의료비서를 위한 교육내용을 파악하고자 하며 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 빈번한 의료비서의 업무는 무엇인가? 둘째, 중요한 의료비서의 업무는 무엇인가? 셋째, 중요한 의료비서의 역량은 무엇인가? 넷째, 의료비서의 교육내용은 어떤 것이어야 하는가? 이러한 연구문제를 해결하기 위하여 문헌을 연구하고 의사와 의료비서를 대상으로 의료비서의 역할, 업무의 중요도와 빈도, 역량의 중요도를 조사하였다. 주요결과를 논의하면 다음과 같다. 첫째, 의료비서가 수행하여야 할 역할별 업무의 빈도가 중요도, 역량의 중요도가 모두 높게 나타났다. 의료비서의 역할 요구도는 환자관리자의 역할이 가장 높았으며 의사의 비서 역할은 가장 낮았다. 둘째, 의료비서의 역할을 수행하기 위해 중요한 역량으로는 지식이나 기술적인 능력보다는 행정/고객관리 능력과 자질이 더욱 요구되었다. 책임성 , 서비스정신 , 기밀사항에 대한 보안유지 의 순으로 높게 나타났으며 생리학 , 해부학 , 외국어 의 순으로 낮게 나타났다. 셋째, 병원의 규모를 개인병원과 종합병원으로 나누어 의료비서의 업무빈도, 업무중요도, 역량의 중요도를 파악했을 때 많은 차이가 나타났다. 개인병원에서는 환자관리자로서 역할과 책임성 , 서비스정신 , 대인관계능력 등의 역량이 요구되었으며 종합병원에서는 의사의 비서역할과 책임성 , 정확성 , 신속성 이 중요하게 요구되었다. 넷째, 실제 병원에서 의료비서 채용의사가 높게 나타났으며 이는 의료비서에 대한 인식이나 필요가 높은 것과 관계가 있으며 향후 의료비서의 활용에 있어서도 업무의 내용과 수준이 높을 것이라 예상된다. 이상의 주요 결과에 대한 논의를 통해 다음의 의료비서 교육내용을 파악하였다. 첫째, 문헌연구와 실증분석 결과를 바탕으로 의료비서 양성을 위한 교육내용을 제안하였다. 의료비서 교육내용체계는 서비스, 마케팅 개념을 중점으로 하여 관리 행정적 지식을 보완하는 것으로 제안하였다. 둘째, 실증분석결과 의료비서의 학력으로 2년 제 대졸을 많이 요구하고 외국어에 대한 역량 중요도가 낮게 파악되어 2년 제 대학에 초점을 맞추었다. 셋째, 의료비서의 교육내용은 비서실무, 대인관계/커뮤니케이션, 사무기술, 병원실무의 네 영역으로 구성하였다. 비서실무영역으로 비서학원론, 비서학연습, 비서실무, 현장실습으로 구성하였으며, 대인관계/커뮤니케이션 영역으로 커뮤니케이션의 이해와 활용, 상담심리, 인간관계론, 직장예절과 비즈니스 매너로 구성하였다. 사무기술영역에는 키보딩 I, II, 워드프로세싱 I, II, 소프트웨어 활용과 이해, 의료정보관리, 인터넷 검색 및 활용으로 병원실무영역에는 의학용어, 의료사무절차, 마케팅원론, 의료마케팅, 의료윤리/의료관계법규, 경영학원론/회계로 구성하였다. 넷째, 실증연구 결과에서 의료비서에 대한 사회적인 요구와 수요가 높았으며 2004년 의료시장의 개방과 함께 외국의 의료비서에 대한 높은 인식과 활용은 국내에도 확산될 것이다. 따라서 의료비서의 교육과 업무향상을 위한 관련 연구와 더불어 의료비서를 양성하기 위한 대학 학과나 과정개설은 매우 필요하다고 생각한다. 본 연구는 의료비서의 교육내용을 파악하는 선행연구로서 의료비서에 대한 인식과 필요를 실증적으로 제기하였다. 의료비서의 교육내용은 추후 의료비서를 위한 재교육, 과정이나 학과개설 시 교육적 기초자료로 제공될 수 있으며 비서학 교수진의 진출 확대로 비서학의 학문영역이 넓어질 것이라 기대된다. 교육내용을 통한 의료비서의 양성은 세분화되고 특화된 비서교육으로 전문분야의 비서로서 취업기회를 확대시켜 비서의 영역이 보다 커질 것이다. 종합적으로 본 연구에서 제안된 교육내용은 그 자체가 대학에서 곧바로 실천 가능한 구체적 계획은 아니다. 지역사회나 대학의 실정에 따라 다양한 형태의 변형과정을 거쳐야 하는 일반적 지침 또는 프레임 ?으로 볼 수 있다. 따라서 교육 현장에 다양하고 복잡한 교육과정개발을 조력하는 자원으로 이해되어야 할 것이다. ; To meet the society s demand of specialized secretaries, the demands of practical and effective education for secretaries in every field has been increased. The main purpose of this study is to report and discuss the role and competency of the medical secretary and to suggest curriculum contents in the medical secretary education. The objectives of this study are: (a) what are the frequent job of the medical secretary? (b) What is the main job of the medical secretary? (c) What is the important ability of the medical secretary? (d) What should be the curriculum contents in the medical secretarial education? By investigating related documents and conducting a survey to doctors and medical secretaries, we evaluated the role of medical secretary, importance and frequency of medical secretary s job, and importance of the medical secretary s ability. Important findings are as follows; First, Importance and frequency of the job, and importance of ability to do the job in the degree of the required medical secretary s role are high. On the medical secretary s work, the role of patient manager is most highly required; on the other hand, the role of doctor s secretary is most lowly demanded. Second, the medical secretary is required to have more of administration/customer management capability and attitude than of knowledge and skill. Sense of responsibility is the highest required ability, followed by service mind and confidentiality . Physiology is the lowest required ability, followed by anatomy and foreign language . Third, there are major differences between the clinic and the hospital in terms of the medical secretary s frequent job, important job, and important ability. In the clinic, role of patient management, and abilities of sense of responsibility , service mind , and personal relations are required. However, in the hospital, role of doctors secretary, and abilities of sense of responsibility , accuracy , and speediness are highly important. Last, hospitals do have high demands of hiring the medical secretary. This indicates that the demands and recognition of the medical secretary are relatively high. It can be expected that the medical secretaries role and their required jobs to be developed afterward. Based on the above analysis, the curriculum of the medical secretarial program can be suggested as follows. First, the curriculum contents of the medical secretary education in this study are based on related documents study and positive analysis research. The curriculum contents are mainly service and marketing studies with supplemental administrative knowledge. Second, as the result of the positive analysis research, 2 year college education is highly requested for the medical secretary. 2 year college program is focused because of low demand on foreign language skill. Third, the curriculum is categorized in the Secretarial practices, Personal relations/Communication, Office technology, and the Hospital practices. The Secretarial practices consist of Principles of office management, Secretarial practices, Office management, Field study. Personal relations/Communication consists of Understanding and exercising communication, Counseling psychology, Study of personal relation, and Office manners. Office technology consists of Planning and processing document I, II, Understanding and exercising software, Medical information management, and Exploring the internet. Hospital practices consist of Medical terminology, Medical office procedure, Principles of marketing, Medical marketing, Medical ethics/law, Principles of business administration/accounting. Last, the society s demand and request for the medical secretary are high. With opening foreign medical business market in 2004 and high recognition and practices of the foreign medical secretary, the recognition and the demand of the medical secretary will expand nationally. This study is a preceding study which proposes the recognition and demand of the medical secretary through the positive analysis. The curriculum contents of the medical secretary education can be used as the re-training program for the medical secretary or as the groundwork for opening a new course. It is expected that more professors on secretarial education would broaden the study of secretarial education. Through educational program, training of the medical secretary would be subdivided into specialized fields. Moreover, specialized secretarial education would open up the job opportunities to specialized secretaries and broaden their job territories. The curriculum contents suggested in this study is not a definite plan itself to implement immediately in college; it should be understood as a framework or a general guide that must go through the modification of various forms. Therefore, it is understood as reference for developing an educational program in the diverse and complicated educational fields.
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