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학문중심 교육과정관에 근거한 경제 학습 프로그램 개발 : 초등학교 3학년을 중심으로

Title
학문중심 교육과정관에 근거한 경제 학습 프로그램 개발 : 초등학교 3학년을 중심으로
Authors
이순정
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 현행 사회 교과 경제 영역의 내용을 경제학의 기본 개념을 중심으로 그 포괄성, 복잡성의 정도에 따라 총괄 개념, 개념, 하위 개념, 사실·사건들로 의미 있게 관련된 내용의 체제로 재구성해 보고 이를 토대로 초등학교 사회과 경제 영역에서 경제 개념의 이해 증진을 위한 프로그램을 개발하는 데 있다. 본 연구는 지금까지의 학교 교육과정이 대체로 사실과 현상을 단편적으로 가르쳐온 데 대해 문제를 제기하고, 교육과정 내용을 재구성하고자 하였다. 그리고 내용 재구성에 기초하여 개념 이해 증진을 위한 프로그램을 개발하였다. 개념 이해란 사실이나 사건, 현상의 나열이 아닌 개념 및 개념간의 관련성 혹은 일반화의 이해를 의미한다. 한편 여러 학문 분야가 한 교과 내에 통합되어 있는 사회과 교육과정 내용 재구성시, 각 학문 영역에 대한 깊이 있는 이해가 선행되어야 한다. 지식의 독립된 영역 사이의 상호관계에 대한 이해는 먼저 그 기본적 차이가 제대로 인식되고 난 후에 가능하기 때문이다. 이에 본 연구에서는 사회과의 여러 학문 영역 중 현대의 경제력 중심주의 사회에서 그 중요성이 더욱 가중되고 있는 경제 영역을 개념 중심으로 재구성함으로써 실생활의 복합적인 경제 현상을 바르게 이해할 수 있는 안목을 길러주는 교육과정 내용 구성을 체계화하고자 하였다. 프로그램 개발에 앞서 교사와 학습자를 대상으로 요구 조사를 실시하여 현행 교육과정에 포함된 사회과 내용과 제시 방식 및 가르쳐져야 할 내용과 제시 방식, 사회과 교육대상이 되는 지식의 구조와 경제 영역의 인식 정도, 경제 영역의 교수내용, 학교 경제교육의 강조점 등을 알아보았다. 그리고 교과 전문가들의 문헌을 통해 그들의 경제 교과에 대한 제언을 종합하였다. 이러한 요구조사 결과는 프로그램 목표 설정에 활용되었다. 본 프로그램의 개발은 현행 6차 초등학교 사회과 경제 영역 교육과정에 포함된 내용을 총괄 개념, 학년개념, 하위 개념으로 재구성하는 것으로부터 출발하였다. 내용 재구성은 크게 다음과 같은 과정으로 이루어졌다. 첫째, 국가 교육과정, 교과서, 교사용 지도서에 포함된 개념과 관련된 제재 및 사실·사건들이 추출되었다. 둘째, 추출된 사실과 사건들은 범주화, 일반화 과정을 통해 더 큰 개념과 총괄 개념으로 묶이게 됨으로써 일관된 개념 체계로서 경제 내용이 재구성되었다. 이 때 개념 중심 내용 재구성의 기본 토대는 경제학의 기본 개념과 일반화를 중심으로 선정된 본 연구의 개념틀에 의거하였다. 구체적인 프로그램 개발은 3학년 1학기 3단원 고장 사람들의 생산 활동 단원의 내용을 총괄 개념, 학년개념, 하위 개념을 토대로 재구성한 후 학습 목표를 설정하고 경제 개념의 이해를 증진시킬 수 있는 활동을 구성하는 것으로 이루어졌다. 3학년의 경제 개념 이해를 위한 본 프로그램의 총괄 개념은 다음과 같다; 첫째, 생산 자원이 제한되어 있기 때문에 우리는 원하는 모든 재화와 용역을 가질 수 없다. 그러므로 우리는 자신에게 가장 효율적인 것을 선택해야 한다. 둘째, 우리들의 경제 활동의 기본적인 형태는 생산과 소비라 할 수 있으며, 우리들은 누구나 생산을 하면서 동시에 소비를 하면서 살아간다. 본 프로그램에서는 경제 개념의 이해를 위해 주로 경제 개념 학습의 양면적 접근 학습 모형과 개념도 학습 모형이 활용되었다. 본 프로그램은 서울시 영등포구에 위치한 W 초등학교 3학년 38명 남녀 어린이를 대상으로 4주 동안 실시되었다. 프로그램은 5차시로 구성되었으며 각 차시는 60~100분의 시간 블록으로 운영되었다. 프로그램의 타당성 및 효과를 검증하기 위해 프로그램 실시 전에 사전 평가를 실시하였고, 실시 중에 계속적인 수행 평가와 관찰을 통해 프로그램의 수정·보완 과정을 거쳤다. 프로그램 실시 후에는 학습자의 경제 개념 이해 정도를 평가하였다. 이 때 통제 집단을 두어 실험 집단과 똑같은 사전 평가, 사후 평가를 실시하여 기존 6차 교육과정의 방식대로 이루어진 학습과 본 프로그램을 적용한 학습과의 차이를 비교하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 효과를 검증하고 프로그램을 타당화하였다. 평가의 결과는 SPSS/PC+ 통계 프로그램을 이용하여 공분산분석을 실시하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 본 연구에서 개발된 프로그램 적용의 유무에 따라 학습자의 경제 개념 이해 성취도 검사점수에 유의한 차이가 있음을 알 수 있었다. 사전 검사 점수와 사후 검사 점수의 차이에 있어서 본 프로그램을 적용한 실험 집단의 학습 성취도가 통제 집단에 비해 더 높게 나타났으며 학업 성취 수준도 실험 집단이 높은 것으로 나타났다. 즉 본 프로그램은 기존 교육과정의 방식보다 개념의 이해에 효과가 있는 것으로 나타났다. 앞으로 본 연구의 결과를 바탕으로, 경제 영역 외에 사회과 내의 다른 학문 영역인 정치, 역사, 사회, 문화, 지리 모든 영역의 내용도 각 학문 영역의 구조를 탐색하고 기본 개념을 중심으로 구조화하여 내용을 체계적으로 구성하고, 나아가 이들 각 학문 영역간의 상호관계와 연결고리를 탐색함으로써 통합 교과로서 사회과 전체를 대상으로 하는 내용 구성에 대한 후속 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한 경제학 영역의 기본적 구조를 탐색하고 이를 교과로 가져오기 위한 교육 내용 구성 및 재구성시 경제학자 및 경제 교육 전문가들에 의한 지속적인 참여와 탐구, 내용의 타당화 과정이 이루어짐으로써 초등학교 현장 교사들을 위한 명확하고 구체적인 교과 내용 및 교과 재구성 지침이 제공되어야 할 것이다. ; The purpose of this research is to reconstruct the current economic contents of the social studies curriculum into system of contents in meaningful relation with unifying concepts, school year-based concepts, subconcepts based on essential economic concepts and facts and the events, and to develope and implement a program that will promote understanding of the economic concepts in elementary social studies. This research question that most of the current curriculum have taught facts and the events fragmentally and then restructure the contents of the curriculum. And according to restructuring the contents, develope a program that will promote understanding of concepts. Understanding of concepts mean not arrangement of facts and the events, but understanding of concepts, relationship among them, and generalization. By the way, in supposed to restructuring curriculum that are integrated many discipline domain in one social studies, it is first needed that deeply understanding of each discipline area. Because understanding of relationship between knowledge is possible only after each knowledge s difference understood. So in this research, restructuring economic area that are more considered in this modern economic-centered society into concept-centered contents, and then children can be able to understand real complex economic phenomena. Before developing the program, I surveyed teachers and students according to the following elements; contents of current course of study and the method of presentation, contents of education that needs to be given and the methods of presentation, the degree of recognition of economic area, importance of economic education, economic contents. This survey provided direction and purpose of the development of the program. And studies experts advices summarized. This is used in the building of purpose of the program. The development of the program began with reconstruction of the contents of economic area of studies that were included in the current 6th elementary social studies curriculum into unifying concepts, school year-based concepts, subconcepts based on school year. The process of reconstruction of the economic contents s like this: (1) Topic, facts and events included in national educational process, textbooks, and the teacher s guide are drawn out. (2) Drawn-out fact, and the events were restructured into a larger concepts and generalization. So, organized concepts system is reconstructed. And the basic framework of concepts-centered reconstruction is this research s concept framework that developed by basic concepts and generalization of economic discipline. The specific development of the program was based on the Community people s production which was the unit 3 of first semester or 3rd grade. This unit was restructured according to the unifying concepts, school year-based concepts, subconcepts based on school year. Then the purpose of this program was established, and then the program was developed as an activity that will promote the understanding of economic concepts and generalization. The following ideas were taught in this program. First of all, the following unifying concepts on the areas economy. 1. Because the resources are finite, we can not have goods and services all we wants. Therefore, we have to choose something most efficient to us. 2. The basic form of our economic activity is production and consumption. And we all produce and consume. The followings are school year-based concepts. First of all, school year-based concepts to the unifying concept 1. (1) Desire, Resource ① People need many goods and services. ② The desire of goods and services are infinite. (2) Scarcity, Choice ① The income of household is finite and the desire of goods, services are infinite, so household have to choose something good to himself. ② Productive resources are not sufficient to satisfy people s desire, so goods and services are scarce, too. (3) Opportunity cost, Choice. ① Because of scarcity of goods and services, when something s must be choose, rational choice s the choice that toward less value of opportunity cost than chosen value. ② For a wise manage of household, people have to consider the opportunity cost each of the goods and the services. Secondly, school year-based concepts to the unifying concept 2. (1) Produce, Goods, Services, Productive resources ① Producing is the activity that satisfy the people need in their life. ② The goods and the services that we consume are produced in use of productive resources. (2) Human resources, Specialization, Mutual dependence, Division of work, Productivity. ① People work in order to supply goods and services that needed in their life for the community. ② People specialize in many kinds of work. ③ Productive work is divided, and this makes possible to specialize the worker and progress the productivity. ④ The more to be specialized, and work divided, the mutual dependence between people of the community is more high. In this program, the both sides approach learning model of economic concept learning and the concept map learning model have been utilized for the understanding of economic concepts. Thirty-eight 3rd grade students from W elementary school at YoungDungPo Gu, Seoul, participated in this 4-week program. This program consisted of 5 time-units of 60~100 minutes. In order to improve the program and to test the validity and the effect, I performed evaluation of the program before the actual start of program. Also during the program, continuous performance assesment and observation were used to modify and supplement the program. After the completion of 4-weeks program, the students understanding of the economic concepts were evaluated. The same methods of evaluation were carried out for the control group to assess the differences in results from the current curriculum contents and methods of learning and this program. The effects of the program were verified by the above differences and thus validating effects of the program. The results were statistically analyzed and verified by using SPSS/PC+ statistical program, Analysis of Covariance(ANCOVA). In conclusion, the program, developed in this research, enhanced the understanding the economic concepts. When the subjects were compared with the control group, this program was more effective than the current curriculum contents and methods of learning in the understanding the economic concepts. Also the level of learning achievements were higher in the research group than the control. Thus this program is effective in the enhancement of understanding the economic concepts. With the utilization of results from this research, there are greater needs for the continual studies on structuring curriculum including of politics, history, geography, society, culture etc. Also the structure of the economic curriculum needs to be restructured by the economic experts. Also, after a process of validation, they must provide elementary school teachers with a comprehensive guide for the restructuring of the curriculum.
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